Johan Verminnen - Laat me nu toch niet alleen Synthesizer.

Freakydile

I used to be a snaredrum
In dit nummer, van Johan Verminnen, heb ik ooit gehoord, zou "Vlaanderen" voor het eerst op de radio,
kennis gemaakt hebben met een synthesizer...

Ik vraag me echt af welke, want de sound intrigeert me, vooral het stuk op het einde, als je hele dunne,
doch heldere koperblazers hoort. Iemand die een idee heeft, welke synth het zou kunnen geweest zijn?

Je hoort doorheen het nummer de "synth" een baslijn spelen... En dan op het einde echt zijn ding doen vanaf minuut 3...

Kind regards...

Axel.

Damn............. Daniel Lacksman... EMS VCS3?

Tegelijk: Weg magie.... Snorry voor het openen van een "onnodig" topic...

Ik hoor duidelijk dat het een sinteryzer is omstreeks 1973 toen hij dit liedje maakte was hij 22jr. Een paar noten zou je denken dat het een trompet zou zijn. Maar . . .
Nooit geweten dat het al zo oud was van J. Verminnen. De eerse keer toen ik het hoorde dacht ik dat Koen Wouters was.
In 1973 had ik ook een SH Roland 1000 die zou het best kunnen zijn. Daar zat ook een goede trompet preset in.
De preset kon je namaken door steeds te schakelen naar wat jezelf al gemaakt had. Tussen de sinth instelling en de preset zelf te vergelijken.

Laatst gewijzigd:
Damn............. Daniel Lacksman... EMS VCS3?

Tegelijk: Weg magie.... Snorry voor het openen van een "onnodig" topic...
Ik dacht gelezen te hebben dat het een modulaire Moog was, maar dat is slechts een vage herinnering. VCS3 dus? Leuk om te weten.

Ben je zeker dat het een VCS3 was? In 1972 had Dan zijn modulaire Moog al, en op Wikipedia staat zijn rol op het nummer ook als "Moog".

Hier zie je Dan met zijn Moog op een recenter moment:

LTE5OTkuanBlZw.jpeg

Ben je zeker dat het een VCS3 was? In 1972 had Dan zijn modulaire Moog al, en op Wikipedia staat zijn rol op het nummer ook als "Moog".

Hier zie je Dan met zijn Moog op een recenter moment:

LTE5OTkuanBlZw.jpeg
Hey, aha, geen VCS3. Een Moog :-) Prachtig toch, hoe je, in restrospect zo iets voor het eerst kon laten horen,
en dan op zo een pure manier... Hulde aan deze mens...

Wat mij opviel is dat het een behoorlijk muzikaal eerste gebruik van een synth is, zeker dan nog voor een modular. Als Queen bv eindelijk aan de synth ging, was dat in eerste instantie nogal "hoor mij eens blieb doen". Om nadien natuurlijk de prachtigste synthnummers te maken.

In dit nummer, van Johan Verminnen, heb ik ooit gehoord, zou "Vlaanderen" voor het eerst op de radio,
kennis gemaakt hebben met een synthesizer...
Het progressieve deel van Vlaanderen had al een paar eerder kennisgemaakt met de synthesizer, met “Lucky Man” van ELP.

Gij `Moogt.`🤣
Alle sintersizers met een monofone basis zoals toen kunnen practisch hetzelfde met zoveel knoppen die er op zitten / zaten.
Daar ben ik ondertussen helemaal `uitgestapt` (liever polifoon) omdat er op elke nieuwe sinth wel een knopje zit voor monofoon.
Verder zie ik niks in overdereven geluidspurisme zoals dat bij stereofielen aanwezig is.

Wat mij opviel is dat het een behoorlijk muzikaal eerste gebruik van een synth is, zeker dan nog voor een modular. Als Queen bv eindelijk aan de synth ging, was dat in eerste instantie nogal "hoor mij eens blieb doen". Om nadien natuurlijk de prachtigste synthnummers te maken.
Dat inderdaad... Dat vind ik prachtig...

Back