Java-boek

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Ik wil een beknopt (ca 200 blz.) inleidend boekje over de programmeertaal Java kopen om een indruk te krijgen hoe dat werkt en wat je ermee kunt. Maar bij het zoeken naar een geschikte titel zie ik door de bomen het bos niet meer, kennelijk zijn er honderden boeken over Java. Wie heeft een tip?

Ik wil niet zelf Java leren, want dat wordt me te veel. Ik verdiep me al in Web Audio, Faust, Csound, PureData en een beetje C. Veel meer kan ik er niet bij hebben. Ik wil enkel een globale indruk krijgen van hoe Java werkt, en bij het openen van een Java programma ongeveer kunnen zien wat daar gebeurt.

Gooi wat Java code in Copilot en die vertelt in detail wat de code doet.

Welcome to Processing! is gebaseerd op Java. De IDE zit vol met simpele en complexere voorbeelden.
Heb geen verstand van Java, maar Processing schijnt er erg op te lijken.
Processing vond ik makkelijk te leren door te doen, en daardoor kon ik ook makkelijk met Arduino aan de slag. Is min of meer dezelfde taal.

Er is ook een online versie, waarbij je online code kan wijzigen. OpenProcessing - Creative Coding for the Curious Mind

Ik vind de tutorials van Daniel Shiffman heel goed, heeft meerdere boeken geschreven.

Ik wil een beknopt (ca 200 blz.) inleidend boekje over de programmeertaal Java kopen om een indruk te krijgen hoe dat werkt en wat je ermee kunt. Maar bij het zoeken naar een geschikte titel zie ik door de bomen het bos niet meer, kennelijk zijn er honderden boeken over Java. Wie heeft een tip?
Java developer hier ;)

Als je een aanbeveling wil denk ik dat het handig is aan te geven of je al programmeer ervaring hebt.
Ook maakt het nogal verschil of je bekend bent met de principes van object-georienteerd programmeren.

Een aardige praktische online kennismaking per onderdeel is de tutorial op The Java™ Tutorials (engelstalig)

Qua boek suggesties wil ik je vooral de boeken over oude versies die je vaak bij de ramsj tegenkomt afraden. Koop geen boek over Java versies onder de 17.
Als je helemaal nieuw bent met programmeren en visueel bent ingesteld is 'Head First Java' een aardig startpunt. Anders is 'Core Java for the impatient' (de korte variant van de 'Core Java' bijbel) misschien wat beter door te komen. Beide zijn wel fors meer dan 200 pagina's.

Ik wil niet zelf Java leren, want dat wordt me te veel. Ik verdiep me al in Web Audio, Faust, Csound, PureData en een beetje C. Veel meer kan ik er niet bij hebben. Ik wil enkel een globale indruk krijgen van hoe Java werkt, en bij het openen van een Java programma ongeveer kunnen zien wat daar gebeurt.
Wat bedoel je met 'openen' van een programma? Het uitvoeren en dan?
Java heeft ondersteuning voor debuggers en profilers waarmee je in een draaiende applicatie kan 'kijken'. Maar je hebt niet zoveel aan die tooling als je helemaal niks weet van de logische structuur van zo'n applicatie. Ook worden commerciële applicaties vaak door 'obfuscators' getrokken om reverse engineering zo lastig mogelijk te maken...

Visual studio code is een ide. Daar heb je ook copilot integratie in. Een chat en agent.
Kun je gratis gebruiken maar er zijn ook abonnementen.
Ik zie in VS Code nu "Chat" en daarin kan ik aan de slag. Zijn er ook gratis AI hulpjes die je "inline" helpen tijdens het typen van code?

Ik heb in het verleden veel in Java geprogrammeerd en tegenwoordig doe ik hoofdzakelijk Python.
Beiden heb ik geleerd door tegelijkertijd theorie te bekijken en het direct toe te passen.

In het verleden heb ik eens paar weken besteed aan kennis opdoen over C++. Ik heb toen alleen maar gelezen en niks toegepast. Achteraf gezien was het een hel, want bij hoofdstuk 7 worden voorgaande hoofdstukken als bekend verondersteld, maar als je dat niet "in de vingers" hebt is het heel erg taai. Toen ik een paar maanden later op werk met C++ aan de slag wilde had ik geen idee waar ik moest beginnen en dat is toen verder nooit van de grond gekomen.

Ik zou 1 taal pakken en daar echt mee aan de slag te gaan. Liever 20% van een boek doorlopen inclusief oefenen dan alleen lezen en halverwege het boek vast lopen.

Dank voor de antwoorden. Wat betreft mijn ervaring: heel vroeger heb ik met BASIC gewerkt, en wat recenter met Python. Dat was allebei goed te doen.

Niet helemaal een antwoord op je vraag, maar wellicht nuttig. Kijk hier 'ns, daar zijn vele voorbeelden te vinden van diverse programmeerproblemen met voorbeelden in veel talen hoe dat je kunt oplossen. Leuk om talen zo 'ns met elkaar te vergelijken en te zien hoe de ene tov. de andere werkt.

Wat bedoel je met 'openen' van een programma? Het uitvoeren en dan?

Daar bedoel ik mee het openen van een programma als tekst zodat ik het programma kan lezen. Dus niet het uitvoeren van het programma.

De computer die ik nu gebruik liep vast op die link. Uitschakelen was nog het enige. Stekker er uit.
Vemoedelijk vanwege beveiligingen.
Java en Java script zijn weer twee verschillende dingen.
Ik zou het ook wel willen net als ProgHead maar ik begin er niet aan vanwege de eindeloze `lusjes` waar je in terecht komt.

Wat ik gedaan heb en het resultaat.
Digitale techniek harware Alles werkende.
Machinecode (Z80 machine language) Microproffesor Wel succes ik maakte een eprom programmer een seizoen school een keer in de week
Apple ][ basic dit ging ook goed maar de condensators zijn uitgedroogd de oude hardware is super onbetrouwbaar.
Visual basic 6 (Wel eens gedaan)
Java script onder HTML Sites maken met FrontPage en kleine dingetes gedaan waarmee je kon rekenen maar nooit verder gekomen.
C++ (Wel eens gedaan voorbeeldjes gevolgd)
Raspberry P (kon surfen en de les volgen die ik deed met behulp van een klasikale leraar `sudo dit en sudo dat`)
Arduino pico (geen resultaat er ging alleen veel tijd mee heen)
De arduino inclusief voorbeeldjes en boeken zou me nog wel wat lijken om te doen.
. . . . . . Allemaal gedaan.

Het lijkt me als je echt iets wil beginnen misschien beter op een oude computer zonder internet iets kan aanvangen.
Maar dan moet je al precies weten waar je naartoe wil.
Inderdaad boeken hebben en voorbeelden.

Laatst gewijzigd:
Back