Java-boek

Ik weet al waar ik naartoe wil:

- Web Audio
- Faust
- Csound
- PureData
- een beetje C
- een beetje Python
- wat hobbyen met mijn modular
- en zo nu en dan een plugin maken

Van Java wil ik enkel wat basis dingetjes begrijpen omdat je daar zo nu en dan toch tegenaan loopt. Eén boek daarover moet genoeg zijn.

Heb je al eens naar Java source code gekeken? Ik vind het eigenlijk vrij makkelijk leesbaar ondanks dat ik er nooit mee gewerkt heb. Als je andere programmeertalen kunt lezen zou Java niet per se een probleem moeten zijn denk ik.

Heb je al eens naar Java source code gekeken? Ik vind het eigenlijk vrij makkelijk leesbaar ondanks dat ik er nooit mee gewerkt heb. Als je andere programmeertalen kunt lezen zou Java niet per se een probleem moeten zijn denk ik.

Die andere programmeertalen heb ik ook moeten leren. Verder ben ik dol op ouderwetse papieren! boeken. Al staat iets honderd keer op internet, ik ben pas tevreden als ik die info ook als fysiek boek in de kast heb staan. Welke titel het moet worden weet ik ook al: The Java™ Tutorials - Google Zoeken

Nu de benodigde editie nog.

Daar bedoel ik mee het openen van een programma als tekst zodat ik het programma kan lezen. Dus niet het uitvoeren van het programma.
Ok, je bedoelt dus dat je broncode wil kunnen lezen.

Daar bestaan ook boekversies van, en die lijken mij het meest geschikt. Maar welke editie moet ik dan hebben?
Altijd de laatste ;). De tutorial is nog voor Java 8 zie ik net (dacht dat ze die wel bijwerkten). Veel zal nog relevant zijn, maar het is niet heel 'vers' meer. Persoonlijk zou ik voor het genoemde 'Core Java' boek gaan, dat is up to date en staat goed bekend.

Die andere programmeertalen heb ik ook moeten leren. Verder ben ik dol op ouderwetse papieren! boeken. Al staat iets honderd keer op internet, ik ben pas tevreden als ik die info ook als fysiek boek in de kast heb staan. Welke titel het moet worden weet ik ook al: The Java™ Tutorials - Google Zoeken

Nu de benodigde editie nog.
Boeken zijn ook leuk.

Bedoelde meer te zeggen dat als je eenmaal een beetje thuis bent in programmeren de meeste higher level talen eerder een dialect zijn dan iets dat je van de grond af opnieuw moet leren. De syntax is vaak wat anders maar de onderliggende principes zijn hetzelfde.

Altijd de laatste ;). De tutorial is nog voor Java 8 zie ik net (dacht dat ze die wel bijwerkten). Veel zal nog relevant zijn, maar het is niet heel 'vers' meer. Persoonlijk zou ik voor het genoemde 'Core Java' boek gaan, dat is up to date en staat goed bekend.

Het "Core Java" boek heb ik bekeken, maar dat is me te moeilijk. Het 'Head First Java' boek is me weer te kinderachtig. Dus het moet er iets tussenin zijn. Het tutorial boek heeft precies de aanpak die ik graag zie. Ik wil vooral de basis van een programmeertaal begrijpen zodat ik kan volgen waarom de dingen in de betreffende taal worden gedaan zoals ze worden gedaan. De praktische vaardigheid komt dan (eventueel) later wel.

Het "Core Java" boek heb ik bekeken, maar dat is me te moeilijk. Het 'Head First Java' boek is me weer te kinderachtig. Dus het moet er iets tussenin zijn. Het tutorial boek heeft precies de aanpak die ik graag zie. Ik wil vooral de basis van een programmeertaal begrijpen zodat ik kan volgen waarom de dingen in de betreffende taal worden gedaan zoals ze worden gedaan. De praktische vaardigheid komt dan (eventueel) later wel.
Ok, het is moeilijk in iemands hoofd te kijken om te checken hoeveel kennis en ervaring er is en wat er wel of niet 'klikt' ;)
Omdat je al wat programmeerkennis hebt en echt op zoek lijkt te zijn naar het waarom durf ik je deze ook wel aan te raden:

Dat boek is niet helemaal voor beginners, maar laat wel heel goed zien hoe de principes van Java gebruikt kunnen worden. Enige kennis van object-georienteerde concepten is wel vereist.

De basis zal vast niet zo heel snel veranderen. Zou liever een iets ouder boek hebben dat prettig en begrijpelijk is om te lezen, dan het nieuwste boek dat moeilijk te volgen is.

Inderdaad - het boek Thinking in Java spreekt mij enorm aan. Daaruit kan ik waarschijnlijk leren wat OOP precies inhoudt. Als die hobbel eenmaal genomen is, zal een moderne versie van Java geen probleem meer zijn. Daar kan ik dan eventueel nog een extra boekje voor kopen.

Knoop doorgehakt en besteld! :)

Laatst gewijzigd:
Een probleem met boeken over programmeertalen in het algemeen is dat het vaak is gericht op de programmeur die z'n skills wil verbeteren om er ergens z'n brood mee te verdienen. Daarvoor moet je kennis opdoen van veel zaken die je tegenkomt bij grote softwaresystemen, maar ik denk dat veel niet zo heel relevant is voor de hobbyist die een taal binnen een beperkt kader wil (of "moet") gebruiken.

Helaas Effectieve Java is me ook te moeilijk. Ik heb wel twee andere titels gevonden die me aanspreken:

Maar die zijn kennelijk alweer achterhaald... :(
Die "Thinking in Java" gaat over versie 6 en mist een aantal nieuwe taalconstructies (vnl 'lambda functies' en 'streams' die in Java 8 zijn toegevoegd). Als je moderne Java code probeert te lezen zal je die redelijk vaak tegen komen, maar an sich is de basis ok. Je kan altijd over de extra begrippen uit de tutorial bijlezen als je code tegenkomt.

Dat andere boek is echt achterhaald dus zou ik niet meer aan beginnen.

Vooral oudere Java boeken hebben het vaak over Java browser applets wat functionaliteit is die al niet meer ondersteund wordt sinds de iPhone een ding is. Die hoofdstukken kan je gewoon overslaan.

Een probleem met boeken over programmeertalen in het algemeen is dat het vaak is gericht op de programmeur die z'n skills wil verbeteren om er ergens z'n brood mee te verdienen. Daarvoor moet je kennis opdoen van veel zaken die je tegenkomt bij grote softwaresystemen, maar ik denk dat veel niet zo heel relevant is voor de hobbyist die een taal binnen een beperkt kader wil (of "moet") gebruiken.
In de Java wereld is dat redelijk opgesplitst. De 'standaard' software development kit is de basis om applicaties te bouwen. Voor het omgaan met databases en systeemkoppelingen is er de 'enterprise' editie (Java/Jakarta enterprise). Die standaard brengt een heel nieuw level van hoofdpijn met zich mee wat ik geen beginner aan zou raden ;)

Die "Thinking in Java" gaat over versie 6 en mist een aantal nieuwe taalconstructies (vnl 'lambda functies' en 'streams' die in Java 8 zijn toegevoegd). Als je moderne Java code probeert te lezen zal je die redelijk vaak tegen komen, maar an sich is de basis ok. Je kan altijd over de extra begrippen uit de tutorial bijlezen als je code tegenkomt.

Voorlopig houd ik het dan op "Thinking in Java" en zo nodig wat bij lezen op internet.

Vooral oudere Java boeken hebben het vaak over Java browser applets wat functionaliteit is die al niet meer ondersteund wordt sinds de iPhone een ding is. Die hoofdstukken kan je gewoon overslaan.

Goed om te weten!

Ik programmeer zelf niet in Java. Maar ik heb al heel veel geleerd door de broncode van open source Java projecten in te kijken.
Op die manier is het me zelfs gelukt om wat kleine bijdragen/bugreports/bugfixes/ te leveren aan enkele editors voor Edisyn.

En heb je hier al gekeken? Heb ik veel van opgestoken:
https://www.w3schools.com/java/
W3Schools.com

Zelf heb ik wat bijgeleerd bij leraar Bart zie foto voor € 1 p.u. Toen de goedkoopste school. Boeken waren inbegrepen. Een A4 stapel in map.
Is nu duurder geworden (inflatie) nu > € 2.70 p.u.
Het begint elk half jaar Na nieuwjaar en na de zomervacantie.
Wel handig als je in de buurt woont zoals ik. Anders zijn dezelfde lessen ook on-line.

Back