Lo-Fi-productie

deathspell

Ouwe rot
Hoi! Ik ben op dit moment met een project bezig - een beetje goth, darkwave. Nou heb ik de sporen opgenomen en een vrij goede, stevige productie gemaakt, maar...

... het leek me - mede gezien het genre - ook wel eens leuk om van hetzelfde nummer een 'minder goede' productie te maken - alsof alles in de jaren '80 is opgenomen op een schimmelende viersporenrecorder in een Oost-Duitse schuilkelder. Maar hoe doe je dat?

En ja, ik weet dat het allemaal begint met de juiste opnames, maar ik heb nu eenmaal geen Oost-Duitse schuilkelder (of viersporenrecorder) tot mijn beschikking. Ik ben dus benieuwd naar technieken.

Hoe doe je lo-fi*?

* Er schijnt ook een genre te zijn dat 'Lo-Fi' heet, wat zoeken naar dit onderwerp online erg moeilijk maakt.

Een beetje impulse response reverb van een schuilkelder er overheen zetten. Beetje doffig eq-en en wat hiss en tape wobble toevoegen ?

Hoi! Ik ben op dit moment met een project bezig - een beetje goth, darkwave. Nou heb ik de sporen opgenomen en een vrij goede, stevige productie gemaakt, maar...

... het leek me - mede gezien het genre - ook wel eens leuk om van hetzelfde nummer een 'minder goede' productie te maken - alsof alles in de jaren '80 is opgenomen op een schimmelende viersporenrecorder in een Oost-Duitse schuilkelder. Maar hoe doe je dat?

En ja, ik weet dat het allemaal begint met de juiste opnames, maar ik heb nu eenmaal geen Oost-Duitse schuilkelder (of viersporenrecorder) tot mijn beschikking. Ik ben dus benieuwd naar technieken.

Hoe doe je lo-fi*?

* Er schijnt ook een genre te zijn dat 'Lo-Fi' heet, wat zoeken naar dit onderwerp online erg moeilijk maakt.
Dat gaat erg lastig worden als de productie in basis geen lo-fi is.
Lo-fi is niet meteen "minder goed geproduceerd".
Het begint al met je apparatuur, sounds en de hele werkwijze.

Lijkt me een leuke aanleiding om gewoon 'ns wat te stoeien met tape. Scoor bij de kringloop of goedkoop op Marktplaats een oude reel-to-reel en neem (delen) van je mix op naar tape, speel het daarna weer af richting je DAW en luister of dat klankmatig al in de buurt komt van wat je zoekt. Eventueel kun je het voor- en nabewerken en zo verder finetunen.

helpt mischien om een kort stukje te posten.
Maar ruis, hiss en wobble toevoegen lijkt mij wel goed.
Wellich ook nog een bit reducer hier en daar.

Je hebt de RX1200, een plugin die de oude SP1200 sampler van Akai emuleert, die kost nog geen 2 tientjes.
Daarmee werden veel van die lofi en hiphop tracks gemaakt, bekijk deze op youtube want er zitten nog een aantal tutorials achteraan;

Handig is deze denk ik want je kan al je instrument tracks als sample in de plugin laden en dan je het lofi laten klinken met de speed meter icm downtunen, dan krijg je dat lo-fi karakter;

Sinds een jaar zit er bij de update nog een ambient samplepack, die je nog even moet downloaden vanuit de plugin;

Helaas is de TapeMellofi van Arturia niet gratis meer, die kost nu 99 euro maar van Imaginando heb je een KD7 tapedelay plugin, voor een paar tientjes misschien is dat wat voor je.

Als je Ableton hebt dan heb je zo'n crackle plugin, dan kan je de kraakjes laten horen zoals jij het wilt, er zullen ook wel andere zijn als je geen Ableton hebt.
En kijk even op internet voor lo-fi plugins die het geluid verouderen.

Je kan ook een hele langzame lfo op één van je instrumenten zetten zodat je een soort hele langzame wow en flutter krijgt en verder kan je op youtube kijken, vooral op een synth of een orgel is dat wel tof.

Ook nog een leuke als je zoals pas geleden met ambient bezig bent is deze, daar kan je ook leuke dingen mee doen, misschien ook wel voor een lofi randje aan je track

Laatst gewijzigd:
HoRNet Cassette 644 is op het moment €3,99, is een emulatie van 4-track multitracker, misschien is dat wat?:

Wavefactory Cassette is een leuke "diepe" plugin. Maar een Tascam 4 sporen doet wonderen...

Bedankt allemaal voor jullie tips! Ik ga ermee aan de slag.

Om even mijn eigen draadje aan te vullen. Ik had op basis van jullie input ook deze nog ontdekt.

Hier staat ook nog wel wat moois tussen voor dit doeleinde gok ik :). Je moet natuurlijk wel een account maken, maar de plugin uit die selectie is dan ook echt gratis.

Laatst gewijzigd:
Ik ben een grote fan van Digitalis voor het digitaal slopen van tracks en SketchCassette II voor fijne tape onvolkomenheden, beiden van Aberrant DSP. Baby Audio heeft ook hele leuke slopers. Mocht het niks kosten is Chow Tape een hele fijne gratis optie voor tape Chowdhury DSP

Laatst gewijzigd:
Als je eens weer wat hardware wilt, welke ook (zelfs beter) op batterijen werkt (super portable). De uno drum van Ikmultimedia is toch wel een toppertje kwa sounds.. en de prijs van een plugin. (tweedehands)
Al deze samples krijg je erbij. IK Multimedia - UNO Drum

Je kan natuurlijk ook de hardware route kiezen...ff door een 8bit ADC-DAC :)

Back