Imho heb je met serum2 een fantastische synth in huis die heel veel kan. Als het doel is om je eigen geluiden te maken dan kom je daar enorm ver mee. Wavetable, fm, subtractive... Kan allemaal.
Sylenth1 stikt van de herkenbare presets en is leuk om gewoon presets te scrollen. Maar er zit ook wel een verdomd leuke virtual analog synth achter al die presets.
Als het doel is "eigen geluiden maken" dan zou ik aanraden om je favoriete synth eens helemaal uit te pluizen en te kijken of je, bijvoorbeeld, een aantal van je favoriete sounds kan namaken. Harstikke leuk om te doen ook. Er bestaat overigens ook een leuk stukje software die je op een "game-achtige" manier synthese leert. Namelijk "synthorial". Geen must-have, maar een leuk ding voor erbij als je (subtractieve) synthese wil leren.
Voor layeren kun je gewoon experimenteren en kijken hoe dingen samen klinken. heb je toevallig ableton? Want daar kan je dat heel mooi doen door meerdere synths in een instrument rack te knallen met eventueel elk hun eigen fx chain en dat dan opslaan als 1 preset.
Als je een specifiek doel hebt met layeren dan kun je heel gericht layeren door een geluid toe te voegen die precies dat heeft wat je miste in je originele sound. Als je handig bent met synthese kan je t zelfs helemaal vanaf scratch in elkaar zetten. Je kan er zover in gaan als je wilt.
Je hebt dus echt niet veel nodig!! maar als je meer wil... gewoon omdat t ook gewoon leuk is (snap ik helemaal!!) en dus niet genoeg kan krijgen van al die mooie sexy plugins, dan heb ik nog wel een paar tips waar ik zelf heel blij van werd;
Plogue chip synthesizers:
Ik ben enorm fan van de plogue plugins (vooral SFC en C64). Dat zijn chip synthesizers (maar ze hebben ook dx7, of de fm synth van de megadrive bijvoorbeeld). Leuk voor chip muziek, maar dit zijn imho ook fantastische geluiden om als layer te gebruiken op synthsounds die nog een scherp randje kunnen gebruiken.
Ze hebben ook een hele coole distortion/bitcrush/cabinet/spcdelay plugin genaamd "chipcrusher", die ook helemaal te gek is.
U-he Diva:
Is een leuke synth die de focus een beetje legt op het nadoen van een paar klassieke synthesizers (analoog en digitaal). Ik ben geen analoge synth puritein, dus ga ook niks zeggen over hoe goed deze synth dat doet, maar ik vind dat het resultaat er vaak mag zijn. Sommige van mn beste sounds komen uit deze synth.
Pigments:
Pigments is weer zo'n alles kunner... Wavetable, fm, en heel erg veel modulatie opties. Met serum kom je heel ver, maar ik vind deze inspirerender als het gaat over patches met complexe modulaties. Kwestie van smaak... Zijn allebij geweldige plugins.
En nog een hele dikke tip:
Kijk ook goed naar je stock plugins. Ik heb me in het begin een beetje laten wijs maken dat de ableton stock synths niet goed genoeg waren... Onzin... De presets zijn kaal niet om aan te horen, maar je kan er onwijs veel moois mee maken. Je moet er alleen de weg op kennen en weten welke fx je in de chain moet plakken om er wat moois van te maken. Ik pak steeds vaker ook gewoon weer de stock plugins erbij.
Dit zijn wel mijn favo synth vst's denk ik.