Kent iemand nieuwe VST's die met nieuwe, unieke sounds komen?

Ik weet niet wat onder verfrissend verstaan kan worden, maar als je even uitgaat van totaal weirde sounds, drones, rare fx blips en bloeps:

- Abynth 6
- Waldorf Microwave (en de D-pole filter gebruik ik ook nog veel)
- Alles Dawesome
- Newfangled audio generate
- Modrona Labs Sumo
- Sugerbytes en HY plugins hebben diverse loop-mashup vsts
- Unfiltered audio lion en specops

En dat los van allemaal weirde kontakt libraries.

En tip, en waarschijnlijk niet echt wat je wil horen, maar ik ga hem je toch gratis geven :P. Een veel gemaakte fout/valkuil van de beginnende producer is om uniek te willen zijn. Je hebt er in de beginfase veel meer aan om juist te proberen na te maken wat gangbaar is, daar leer je heel veel van. Pas als je verder bent in je leerproces (en dat is veel, arrangement, melelodie, sound design, mixen etc) kun je met die skills mogelijks iets unieks neerzetten wat ook nog klinkt. Mijn advies zou dus zijn om gewoon te leren gebruiken wat je nu hebt.

Bij Arturia is het wintersale en kan je Pigments voor 99 euro kopen en krijg je 1500 presets met flink wat unieke sounds maar wel in allerlei smaken en niet alleen EDM
Pigments is niet de eerste softsynth waar je aan denkt voor EDM maar als je een softsynt zoekt waar je ook sounddesign op kan leren dan is Pigments een prima keuze want er zijn maar weinig vst's met zo'n goede user interface vind ik.

Aangezien je EDM maakt denk ik dat Triaz een hele goede plugin voor je is, het is zonder overdrijven de beste drum vst en je krijgt er 700 presets en 15000 drumsamples bij, daar zitten ook mogelijkheden op voor sounddesign, zeker interessant genoeg voor als je nog een beetje beginnende bent op dat gebied, je kan je eigen samples er in loaden, er zit een uitstekende sequencer in met allerlei mogelijkheden en je kan zowel midi- als audiosequences exporteren naar je grid.
Deze is ook niet alleen voor EDM maar voor van alles maar je kan 'm prima gebruiken voor EDM natuurlijk, die is nu nog in de aanbieding voor 59 pond, omgerekend nog geen 70 euro, da's echt een koopje want ik kocht 'm vorig jaar voor de volle mep voor ik geloof toen iets van dik 150 euro.

Mijn vraag is of iemand weet of er recent nieuwe VST's zijn uitgekomen met relatief nieuwe sounds die een potentieel bieden voor verfrissende muziek.
Kort antwoord: nee. Uiteindelijk is elk geluid met hedendaagse synth technieken die ook nog muziekaal moet klinken wel een keer gemaakt.

Is dat erg? Nee hoor.. het gaat toch om hoe jij met je persoonlijke smaak die sounds combineert tot een geheel. Kijk maar naar hoelang snaar instrumenten al bestaan en toch wordt daar nog steeds nieuwe muziek (en soms ook vernieuwend) mee gemaakt.

Bij Arturia is het wintersale
Bij software is dat sowieso nuttig om in de gaten te houden. De eerder genoemde Avenger 2 (en de expansions) zijn ook met enige regelmaat met forse korting te koop. Zeker rond feestdagen en shop piekmomenten wordt er vaak flink met korting gestrooid en kun je een hoop geld besparen.

Je meer verdiepen in klanksynthese daar kom je veel verder mee dan een "nieuwe" soft-synth , aangezien echt iets nieuws is er niet op de markt, het is meestal een nieuw jasje en wat meer opties, een unieke sound komt niet van een synth maar die maak je zelf, als je weet hoe klanksynthese
werkt en hoe je geluiden moet opbouwen dan kun je alles maken wat nodig is, werk zelf met diverse soft-synths die vrij oud zijn maar dit geen belemmering.

Ga eens met Syntorial: The Ultimate Synthesizer Course aan de slag.

Nexus is gebaseerd op het idee dat je elke keer als je iets nieuws nodig hebt je het mag kopen (versie 5 is inmiddels wat beter met je overal toegang tot geven, maar de vorige waren gewone sample libraries die redelijk vastgebakken waren). Da's een heel leuk verdienmodel maar creatief gezien loop je altijd achter de feiten aan.

Sylenth1 is niet meer fundamenteel veranderd en inmiddels lang en breed ingehaald door andere plugins. Wil niet zeggen dat 'ie slecht klinkt, maar diep gaat 'ie niet echt.

Uiteindelijk doen een hoop plugins hetzelfde en EDM als genre staat er niet echt om bekend dat er nou zoveel schokkende dingen gebeuren qua sounddesign, maar je mag natuurlijk altijd een ris Youtube-video's neerzetten die het tegendeel bewijzen ;)

Zebra 3 doet een aantal leuke dingen, maar Kilohearts Phaseplant of UVI Falcon ook. Alleen - aan al die power heb je niet zo veel als je van andere mensen afhankelijk bent om je van geluidjes te voorzien.

Als je uniek wil klinken moet je alles met 1 synth doen. Koop de Model 80 van Softube en ga aan de slag: programmeer een kickdrum, snare, hihat en claps. Dan de rest. Je leert ermee de meest gebruikte synthese kennen en door jezelf in mogelijkheden te limiteren word je oneindig creatief.

Uniek zijn zit hem niet in de gear maar in jouw lef en creativiteit.

Uniek zijn zit hem niet in de gear maar in jouw lef en creativiteit.

Hier ben ik wel mee eens. Het zit niet in de gear maar in de creativiteit. Dat wil overigens niet zeggen dat je geen presets mag gebruiken en dat je een master in sound design moet zijn en dat je elk geluid van nul moet opbouwen. Niet alle geluiden hoeven uniek te zijn. Hoe vaak ik een typisch Moog solo geluid niet gebruikt of 808, 303 sounds etc.? Het gaat erom hoe je ze gebruikt en in wat voor context en wat voor partij je ermee speelt enzovoort.

Maar OP wat voor sounds zoek je precies?

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Niet nieuw maar ben wel fan van additieve synthesis. Dan zit je met Loom van AIR goed. Hoop hem tzt aan te schaffen.

Niet nieuw maar ben wel fan van additieve synthesis. Dan zit je met Loom van AIR goed. Hoop hem tzt aan te schaffen.
Ik kende deze niet, maar net ff filmpje gekeken van Loom II ... Dat ziet er best leuk uit. Anders dan andere synths die ik ik heb.
Ik heb me ook nooit super verdiept in additive (behalve dat sommige vsts dat als een dingetje 'on the side' hebben en wat 'off label' gebruik van de waldorf quantum).
Dit lijkt me wel een geinige vst om er eens wat verder in te duiken.

Als ik me weer eens verveel ga ik die eens uitproberen. Heb sowieso al maanden geen cent meer uitgegeven aan de muziek hobby en dit ziet er wel uit als een leuk dingetje om een paar tientjes aan te spenderen

Back