Waar vilt snijden op maat? (stofbescherming faders)

Hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat snijden beter is dan laser

Door met laser te snijden in synthetisch materiaal smelt het, en krijg je naast de vieze damp harde randjes die broos worden en dus mogelijk rotzooi in je faders achter laat.

Met natuurlijk/composiet materiaal heb je dan weer pluisvorming.

Ik begin te snappen waarom veel moderne gear geen stofbescherming heeft

Hoe meer ik lees hoe meer ik denk dat snijden beter is dan laser

Door met laser te snijden in synthetisch materiaal smelt het, en krijg je naast de vieze damp harde randjes die broos worden en dus mogelijk rotzooi in je faders achter laat.

Met natuurlijk/composiet materiaal heb je dan weer pluisvorming.

Ik begin te snappen waarom veel moderne gear geen stofbescherming heeft
Ik heb een tijd geleden, met het Eva cosplay spul wat ik hierboven linkte, stofbescherming voor de behringer ms101 sliders gemaakt. Dat ging op zich best goed, maar het snijden was wat lastig. Je hebt een zeer scherp (nieuw) stanleymes nodig en dan nog trek je het spul een beetje uit elkaar. Toen geleerd dat je het op een plank moet leggen met bij 2 (badkamer)tegels erop. Je kan dan een mooie rechte lijn snijden tussen de 2 tegels door. Dat ging best goed.

ik heb er een thread met foto’s over maakt hier ergens op het forum;

• Duimpje
Duimpjes: RSB
Er bestaan relatief low cost snijplotters, zoals Cricut Cricut Shop

Zo gemotiveerd ben ik nog niet om dit aan te schaffen, zal eens moeten op hobbygroepen rondkijken

die EVA foam vergaat met de tijd, dus liever niet. Ik denk synthetisch vilt of mylar (soundcraft en mackie vroeger) beste keuze

Met een snijplotter kan je het niet snijden. Het mes heeft weerstand in het materiaal waardoor het materiaal vervormd. Vandaar dat monotron badkamer tegels gebruikt. Volgens mij is lasersnijden de enige manier.

youtube staat vol met mensen die Cricut gebruiken voor vilt te snijden

waarschuwing: al deze filmpjes zijn verschrikkelijk

Hoi, ik heb als test deze 2 net besteld en dan check ik wat het meest op origineel lijkt qua dikte en stijfheid.

Voor een 808, die gebruiken viltachtig materiaal de niet vergaat alleen mis ik er op 1 of andere manier er een paar.
Ik teken de originele af op de nieuwe en knip of snij deze. Het gat in het midden kan voor rond mogelijk met een perforator of gaten tang.
Maar kan ook een kruisje snijden. Ik zie het wel.

Voor de 808 heb ik destijds iets gekocht in de AVA (belgische keten) en daar met een gatentang gaatjes in gemaakt, werkt perfect.

Toeval dat je vandaag dit draadje schopt, ik ben net terug bezig hiermee. Zal gewoon afdrukken en met een mesje doen, maar dan ipv een sleuf met een bepaalde breedte uitsnijden gewoon een rechte snede. Materiaal heb ik nu gekocht in de TEDi.. Ik deel de DXF hier wel dan.
Ik vertrouw het laseren niet echt, bang dat er half gefikt materiaal terecht komt in de sliders

Dit topic was ff zoeken, maar zat nog in mijn geheugen omdat ik in mijn zoektocht deze toentertijd ook tegen was gekomen. Het rechte sneetje zoals je zegt zal hopelijk voldoende zijn idd. Vilt kan toch nergens heen, ff checken hoe het voelt en of het vilt te horen is.

Hoe dik is dat vilt? Ik ken iemand met een snijplotter die dat misschien wel wil uitsnijden. Vraag is natuurlijk of dat uitkomt qua verzendkosten heen en weer, etc...

Ik heb het ondertussen manueel gesneden, was 5 minuten werk.
Foto's volgen

Maar hier alvast de PDF en DXF voor de liefhebbers:
(de dxf kan dienen als basis voor de snijplotter - niet iets dat je er zomaar kan ingooien)

Attachments

• pg-300-sliders.pdf
    99,7 KB · Bekeken: 29
  • pg300_sliders.dxf.zip
    22 bytes · Bekeken: 25
PDF afgedrukt op blaadje papier (zorg dat je printer niet schaalt, dat was een heel gevecht op Windows omdat ik de generieke Windows driver gebruikte in plaats van die van de fabrikant)

Had geen zwart vilt in de winkel.. Deze vilt is redelijk dik, maar kan geen kwaad ruimte zat.
Vilt op achterzijde geprint blaadje plakken, gebruik computerscherm als lichtbak voor aligneren. doe maar goed vast:
IMG_6937.jpeg

Dan voor het snijden, eerst zachtjes door het papier snijden, daarna nogmaals dezelfde beweging met wat meer macht door het vilt (als je het in 1 keer probeert is kans op scheuren heel groot)
viltjes lostrekken (voorzichtig) en passen maar:

IMG_6938.jpeg

Was van de eerst keer goed.. afgehaald, puntje alleslijm op de uiteindjes en even goed aangeduwd.

Die kan terug in de studio

- dikke vilt geen zo'n goed idee, is wat stug, maar ok
- moet betere lijm gebruiken want komt al los

maar al bij al geen zin meer om er voorlopig meer tijd in te steken, ik wil gewoon terug met mijn juno spelen nu :)

IMG_6939.jpeg

Ik krijg er wel zo'n lekker knus jaren '70 gevoel van met die bruine accenten :koffie:

Back