En hier de laatste van de drie. Deze vind ik zelf het best gelukt qua mix en master, maar het is ook de track die ik net heb afgerond, dus misschien hou ik mezelf voor de gek hehe.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hey, thnx man! Tof om te horen!Jou tracks klinken ook zeker binnen de doelgroep eigenlijk altijd al erg goed vind ik..

Bedoel je goede druk of teveel?Oef. Lekker.
Veel druk op de bas en wat een sounds.
Thnx Gloomy, leuk! Ik ga eerst ff zorgen dat deze gereleashed zijn op de streaming diensten, daarna ga ik je wat mp3's sturen, zal ergens begin januari zijn denk ik. Thnx hoor!Heel goed, maar is ie niet wat overcompressed, zo te zien aan je waveform?
Dude, ik ken je al geruime tijd en ik vind je muziek heel goed. Daarom wil ik een Fift Bot Radio Bullet Special uitzenden. Zou dat gaan om me wat mp3-materiaal van ongeveer 30'00" tot 45'00" te bezorgen via wetransfer ofzo?
Zou leuk zijn.
Tx
Gloomy![]()
Op m'n DT770 was het mss een tikkie veel, maar ik vroeg me vooral af hoe je dat voor elkaar krijgt.Bedoel je goede druk of teveel?
Ah ok, ja bij deze track heb ik eea wel geprobeerd om tot het uiterste te pushen qua loudness. En met een gemiddelde van -7 Lufs (met short term tot -6 en momentary tot -4) is dit ook wel mijn hardste master tot nu hoor zonder dat ie al te distorted klink (een beetje mag wel van mij vind ik zelf wel lekker). Maar het is denk ik een combinatie van mix en master.Op m'n DT770 was het mss een tikkie veel, maar ik vroeg me vooral af hoe je dat voor elkaar krijgt.
)Ja, zover ga ik zelf nooit (ik bedoel niet qua volume oid, maar qua tijd en details steken)Ah ok, ja bij deze track heb ik eea wel geprobeerd om tot het uiterste te pushen qua loudness. En met een gemiddelde van -7 Lufs (met short term tot -6 en momentary tot -4) is dit ook wel mijn hardste master tot nu hoor zonder dat ie al te distorted klink (een beetje mag wel van mij vind ik zelf wel lekker). Maar het is denk ik een combinatie van mix en master.
Mix
In de mix zorg dat ik busses niet boven de 0db heb, meestal door simpel weg een saturator erop te zetten met wat drive, maar soms ook in combinatie met limiters of compressors. En verder bekommer ik me tegenwoordig heel weinig om gain staging. Een paar jaar geleden zette ik met een utility mijn sporen richting de main nog panisch tussen de -10db (drums) en -16/-18 db voor bass en synths nog wat minder (-18db/-22db), maar dat heb ik helemaal los gelaten, sterker, ik zet de stock limiter van Ableton op de master en push eea juist ver over de 0db (als de limiter uit zou staan dan). Op die manier hoor je veel beter hoe eea later in de mastering er ongeveer uit komt.
Als ik dan klaar ben met de arrangement moet ik voor de rendering van de pre-master op de main channel dan vaak tussen de -8db tot -12db terugschroeven met een utility om iets van een headroom van -4db a -6db over te houden.
Ik ben tegenwoord persoonlijk van mening, dat het hele gain staging verhaal een beetje achterhaald is. Althangs misschien nog wel relevant in combinatie met outboard equipment en meer live en pop achtige muziek, maar de interne headroom van een DAW is huge en met elektronische muziek kom je daar wel mee weg.
Master
Dan voor de mastering, ik master mijn tracks trouwens in een apart project, vanwege CPU performance maar dat geeft ook een andere focus, anders ga ik toch weer teveel pielen aan de mix of arrangement. In dit geval heb ik een clipper gebruikt, vandaar ook die vrij platte wave form.l Ik experimenteer pas recent wat met clippers tijdens de mix en mastering, en dat is heel afhankelijk van het project of de individuele track/spoor of dat werkt of niet. Door de pieken eraf te halen kan je de limiter veel meer pushen. Wat ik ook vrijwel altijd doe, is multiband compression op de master, dit maak echt superveel uit om het voller te laten klinken. Hier een plaatje van een typische master chain, ik heb de VSTs ook ff getoond, heb je natuurlijk nix aan qua settings, maar om een beeld te geven... Op de achtergond zie je nog een stukje pre-master wave form, daar is eea dus helemaal niet zo plat en condensed. Ow, en voor de master gooi ik de pre-master ook nog door een analoge bak: SSL Fusion.
Misschien heb je hier wat.
(oh crap, vergeten oversampling aan te zetten op de limiter zie ik nu)
Bekijk bijlage 3868184
Cool thnx man!Ik vind dit heel vet klinken!
. Moet wel zeggen dat mijn sub kapot is en ik nu alleen over Hedd 05's luister... maar ook sowieso een toffe productie weer!Laag blijft moeilijk, ik gebruik tegenwoordig meer visual tools als Vision 4x en Voxengo Span, dat helpt zeker, maar het is en blijft lastig.Waar ik bij Voidwalker het idee had dat er misschien iets te veel in laag gebeurde, heb ik hier juist weer dat ik denk... nou, mag wel ietsjes meer zijn. Moet wel zeggen dat mijn sub kapot is en ik nu alleen over Hedd 05's luister... maar ook sowieso een toffe productie weer!
Ik vind dit heel vet klinken!