Wake up (Berlin School inspired)

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Joepie, m’n eerste liedje met m’n 3 nieuwe synths :) :) :): Moog Minitaur, Sequential Fourm en een Minikorg 700sm.
Verder zit er een M-tron pro choir in en nog wat Eurorack. Akoestische gitaar spelen en zingen doe ik zoals altijd ook weer zelf. Geen AI.

Dank aan @stoter voor de hulp en het advies met mixen.
Yep, mijn gitaar zal nooooooit meer verzuipen in reverb ;) *)

Zoals altijd verneem ik graag jullie opbouwende kritiek.
Groet, Dorian

—----------------------

*) tot ik uiteraard een keer besluit om lijzige shoegaze te maken :D

Klinkt super goed hoor. Nice...En hoe heb je het nou aangepakt dan met die reberb en de gitaar? Sidechain op je reverb of zo?

Maar eh, mooi muziek man! Vind je nummers ook bij iedere plaat weer beter worden.

Dat heb je nog best snel gedaan. Zo lang heb je die spullen nog niet.
Hi Rob, het idee had ik al op gitaar uitgewerkt voor alles arriveerde. Daarna ging het heel snel, wat vaak een goed teken is. Dat ken je vast wel. Teveel moeten ploeteren is meestal geen goed teken. (Ik reageer btw snel op je pm; eventjes druk geweest met o.a. dit liedje :D

En hoe heb je het nou aangepakt dan met die reberb en de gitaar? Sidechain op je reverb of zo?
Niet heel bijzonder hoor. Enkel subtiel een chamber reverb die voornamelijk wat extra kleur geeft, met een korte pre-delay erop (zie plaatje). Ik had zelf in een eerdere versie best stevig een extra fabfilter reverb erop gezet, met als doel een breder stereobeeld, maar dat ging dus ten koste van de defnitie. De gitaar klonk daardoor enkel wat verder weg gezakt in de mix = meh :erm:

Screenshot 2026-04-28 at 19.31.47.png

Heeey wat vet, je hebt die pitch-shift nog op de vocal gegooid. Nice.
Ja, je noemde dat vorige week even vluchtig tussendoor, maar is wel binnengekomen hoor. :) Er staan twee pitchshifters op. Eentje links gepanned 7 halve tonen omlaag, en eentje rechts gepitched een heel octaaf omlaag. Cool effect, geeft er wel een duister sfeertje aan. Die ga ik vaker in mijn achterhoofd houden; leuk alternatief voor die eeuwige delays en lofi / saturatie van mij op de vocals. 8)

heb je snel gedaan dat analoog gaan, je stem past zo ook erg goed bij dit type muziek
enige minpuntje misschien is dat de gitaar net iets meer punch of body had mogen hebben van mij om wat beter bij de wat duistere achtergrond geluiden te passen, hij klinkt overigens zeker niet slecht want hij komt er wel mooi clean doorheen maar net een snuifje gain op standje 2/10 had van mij gemogen

Mooie brede mix, mooi nummer ook. Je zang is nu al heel goed maar mag af en toe wat meer voluit gaan, ik heb het gevoel dat je je inhoudt. De fragiliteit mag zeker, maar af en toe mag je wat meer Nick Cave gaan.

ik hoorde pas de 2e keer de synths. Dat is een compliment hoor!! die tekst en sfeer doet vrezen voor de rest vh verhaal. Geweldig dus

Naast dat de track zelf gewoon echt top is, ook echt super mooi opgenomen en gemixed. Fijne sound heb je man. Krijg ook altijd beetje Blaudzun vibes bij je. Keep it up!

heb je snel gedaan dat analoog gaan
Ik had dan ook al veel ervaring met dit soort analoge synths (jaren geleden). Dat scheelt. :engel:

maar net een snuifje gain op standje 2/10 had van mij gemogen
Het is een akoestische gitaar, clean opgenomen met twee microfoons, dus het gaat niet door een gitaar-amp met een gainknop erop of iets dergelijks. Nou had ik die als VST achteraf wel in de chain kunnen zetten, maar dan gaat het karakter van die gitaar veranderen en raak ik ook wat nuances in de opname kwijt. Ik vond 'm zo clean eigenlijk wel mooi als contrast tegen de donkere synths.

maar af en toe mag je wat meer Nick Cave gaan.
Wie weet een volgende keer. :) Voor nu ben ik even wat meer van de ingetogenheid. Mijn ervaring is btw dat als ik m'n bek wat verder opentrek, dat het dan al snel te melodramatisch en aanstellerig klinkt. Maar ik zal er eens mee experimenteren.

ik hoorde pas de 2e keer de synths. Dat is een compliment hoor!! die tekst en sfeer doet vrezen voor de rest vh verhaal. Geweldig dus
Oh, dit waardeer ik zeer! Mede ook omdat jij altijd recht-door-zee comentaar geeft. Fijn dat je 'm zo kan waarderen!
Hm, en nu nog zien dat te evenaren bij een volgend liedje :erm:

Krijg ook altijd beetje Blaudzun vibes bij je
Die moest ik even opzoeken en toen ging er weer een nieuw luikje open naar de mooie buitenwereld. :) Thanks!

-----

Iedereen super bedankt voor de commentaren en dat je de tijd nam om naar mijn liedje te luisteren.

Groet, Dorian :doei:

Laatst gewijzigd:
Back