Hoe klink je minder “Nederlands”?

@San-Pierre
Ah joepie! Een echte Brit in de zaal. You have my attention sir. :)

Dus als ik het goed begrijp vind je Engels met een Nederlands accent nooit prettig klinken? Is dat iets waar de meeste andere Britten ook zo over denken? Of heeft dat ook met je deels-Nederlandse roots te maken (als ik zo vrij mag zijn om te vragen...) En geldt dat dan alleen voor Nederlands of ook voor andere accenten, zoals bijvoorbeeld Indiërs die Engels spreken, of Duitsers?
Ik probeer er grip op te krijgen hoe native speakers het ervaren. Oftwel: wat wordt gezien als acceptabel en wanneer rennen mensen weg? Is het überhaupt mogelijk om als Nederlander een Engels liedje te zingen dat voor Engelstaligen prettig klinkt? Of moet ik daarvoor echt nog heel veel vlieguren gaan maken? Als ik sommige mede-Nederlanders mag geloven is het kansloos, maar is dat wel zo...? Questions, questions... :W

Een oud truukje om meer Amerikaans Engels te spreken is om tijdens het spreken/zing je kaken zoveel mogelijk op elkaar houden. Dit zorgt er voor dat je mond niet ver opgaat waardoor sterke klanken (zoals de K, G, R et cetera) minder uitgesproken worden. Je kunt ook woorden verdraaien in je tekst zodat deze anders klinken. Wanneer je songteksten bekijkt dan worden woorden soms/vaak anders genoteerd dan gezongen. Op deze manier blijft de flow of rijm erin. Voor jou kan dit de uitspraak verbeteren.

Hi @Dima , welkom op het forum :doei: (ik zie in een ander topic dat je hier net bent komen aanwaaien).
Goed punt: kaken ietwat op elkaar. In ’t Nederlands hebben we best harde klanken, die zijn daarmee wellicht ietwat glad te strijken. Ga ik eens uitproberen.

Je benoemt "anders noteren". Zelf had ik al ontdekt dat het helpt om een songtekst deels fonetisch op te schrijven. Je gaat dan minder gekunsteld op zoek naar de juiste uitspraak tijdens het inzingen.

Ik vind dat je Engels helemaal niet zo erg Nederlands klinkt moet ik zeggen dus waar maak je een probleem van?
Nederlanders staan er om bekend dat ze vaak erg goed Engels spreken maar je moet niet aan die gestudeerde flapdrollen in de politiek vragen om Engels te spreken want da's geen gehoor.
Probeer je accent minder door te laten klinken als je zingt, dat bepaalt voor het grootste deel of iemand hoort of je een Nederlander bent die Engels zingt of dat je misschien van Engelse afkomst bent, oefen daar op en vraag aan mensen om je heen die goed kunnen luisteren of ze horen bij welke woorden of op welke manier je te Nederlands klinkt en probeer daarop te oefenen en anders ga je naar iemand die zangles geeft en neem je een paar lessen en vraag je goede tips.

Oh nog iets; je stem zit in de buurt van Bowie vind ik dus pik twee nummers van hem er uit die jou goed liggen en oefen die nummers en neem dat op en vergelijk, dan hoor je gelijk waar verbeterpunten liggen.

Laatst gewijzigd:
Ik vind dat je Engels helemaal niet zo erg Nederlands klinkt moet ik zeggen dus waar maak je een probleem van?
Ja, ik was deze topic gestart omdat ik onlangs een wat verstilder liedje had geupload dan wat ik doorgaans produceer, en iemand attendeerde me erop dat ik Nederlands klonk. Zelf hoor ik dat – in ieder geval bij dit liedje – ook wel, maar het is lastig om van jezelf in te schatten hoe erg dat dan is, mede omdat je gewend bent aan je eigen stemgeluid en er daarom niet onbevagen zelf een oordeel over kunt vellen. Misschien ben ik wel een pietlut hoor, maar na zo'n gewaarwording komt er toch onzekerheid opborrelen. :o:

Wel fijn om van jou te horen dat het meevalt. We hebben het in het verleden wel eens over songteksten gehad, en ik herinner me dat dat een passie van je is, daar waar ik toen nog net groen om de hoek kwam kijken. Dat maakt je opmerking wel waardevol voor me :okdan:

Zangles is logistiek (en deels ook financieel) even geen optie, helaas.

@San-Pierre
Ah joepie! Een echte Brit in de zaal. You have my attention sir. :)

Dus als ik het goed begrijp vind je Engels met een Nederlands accent nooit prettig klinken? Is dat iets waar de meeste andere Britten ook zo over denken? Of heeft dat ook met je deels-Nederlandse roots te maken (als ik zo vrij mag zijn om te vragen...) En geldt dat dan alleen voor Nederlands of ook voor andere accenten, zoals bijvoorbeeld Indiërs die Engels spreken, of Duitsers?
Ik probeer er grip op te krijgen hoe native speakers het ervaren. Oftwel: wat wordt gezien als acceptabel en wanneer rennen mensen weg? Is het überhaupt mogelijk om als Nederlander een Engels liedje te zingen dat voor Engelstaligen prettig klinkt? Of moet ik daarvoor echt nog heel veel vlieguren gaan maken? Als ik sommige mede-Nederlanders mag geloven is het kansloos, maar is dat wel zo...? Questions, questions... :W
Het is zoals ik mijn eerste reactie heb geschreven, daar laat ik het bij 😀

Mijn vrouw is van origine vietnamees. Zelfs fonetisch kan ik dat niet evenaren, ze hebben namelijk zoveel accenten op vb de letter a, dat wij die niet eens kunnen onderscheiden. Het zijn er meer dan 10.

Ik ben nogal kritisch op uitspraak, vaak merk ik na het luisteren van mijn opname dat mijn spraak zuigt. Het is natuurlijk smaak ook. Maar zelf zet ik n nummer vaak uit als er wannaBe engels passeert of auto tune.

Ik waag me zelf aan 4 talen, terwijl ik enkel vlaams machtig hoop te zijn. Beetje de punk attitude ook. Ik kan me voorstellen dat de wereld Bjork haar Engels kan relativeren maar een Ijslander minder. Mijn punt is dus een beetje dat als je publiek de Nederlandstalige luisteraar is, mogelijk de kritiek harder is dan als je buiten de taalgrens mikt. Ik heb ooit wat frans gezongen en kreeg heerlijke comments van uit t frans kamp dat ze mijn nonchalance wisten waarderen. Smaak dus. Want een leraar(es) Frans uit onze contreien was minder lovend 😅 wat ik me geen hol kan aantrekken, ik deed wat later gewoon weer een frans nummer, even je m en fou.

Hi @klinkske Kijk, dit is dus wat ik zelf ook denk. Niks aan toe te voegen.
Mede dankzij jouw eerste opmerking trouwens een goeie opbrengt deze dag aan waardevolle tips :W, met name:

- Dat boek van Buffi Duberman;
- Popliedjes meezingen, opnemen en kritisch naast elkaar leggen;
- Kaken op elkaar bij harde medeklinkers.

Ik zeg: Amen! :engel:

En een hete aardappel in je mond. :P

Je stem goed in de mix nestelen helpt ook; ABBA vocals geïsoleerd klinken plots veel Zweedser dan in de mix.

Concreet in jouw geval vond ik het behoorlijk ok, geen gekrulde tenen.

En "niks van aantrekken, gewoon doen" is ook een optie. Kijk naar Italo Engels, of oude Sepultura. Die man kon geen woord Engels en leerde het zichzelf door Engelse songteksten van zijn favoriete artiesten met een woordenboek te vertalen. Hardcore. Zowel uitspraak als grammatica was een drama, maar het werkte in de songs. En jij zit heel ver boven dat niveau. Vooral doorgaan! :D

Gewoon dit doen maar dan omgedraaid.

Haha, dit is serieus zeer bruikbare info! Gewoon omdraaien die hap. Love the way you think. :D

---

Die gast heeft serieus goeie tips zie ik, en 't is ook nog vermakelijk om naar te kijken:

Laatst gewijzigd:
Ik las ooit een interview met een zangcoach die professionals precies dit leert. En ze ook hielp bij hun teksten, die soms wel erg Nederlands-Engels waren geformuleerd. Daar zijn dus professionals voor.

Kijk, gevonden: Deze taalcoach helpt complete Nederlandse popscene met Engelse taal

Ze heeft er kennelijk ook een boek over geschreven: 100 Ways To Save Your Ass In English door Buffi Duberman
Caro Emerald, Jacqueline Govaert en Racoon: Je kan nog steeds horen dat het Nederlandse acts zijn want het blijft hemeltergende 3e rangs muziek voor 13-jarigen.

Je leert alleen een beetje uitspraak door met native speakers te praten, heel veel, heel vaak.

Je leert alleen een beetje uitspraak door met native speakers te praten, heel veel, heel vaak.
Veel praten en er daadwerkelijk moeite voor doen. Ik woon ruim 7 jaar in Canada en heb uiteraard totaal geen probleem om me verstaanbaar te maken. Men hoort vaak wel direct dat ik een accent heb. Ik ben er zelf niet actief mee bezig om uitspraak (verder) te verbeteren, dus dat accent zal altijd wel blijven.

Je kunt natuurlijk ook gewoon Nederlands praten, maar het dan op z'n Engels uitspreken :P

Caro Emerald, Jacqueline Govaert en Racoon: Je kan nog steeds horen dat het Nederlandse acts zijn want het blijft hemeltergende 3e rangs muziek voor 13-jarigen.

Vind jij.

Dus bij deze mijn bescheiden mening:

Ik vind Caro Emerald rete-catchy, Govaert fantastisch zingen en Racoon een geweldige klinkende band (met matige teksten, maar ach...) 😊

Daarnaast: Emerald ging kneiterhard de hele wereld over en was ongekend populair. En die andere twee zijn al jaren heel succesvol in ons kleine kinderlandje en kunnen daar prima van leven. Dus euh, waar kan ik tekenen? 😉

Laatst gewijzigd:
Ik heb niet veel met de muziek maar het zijn allemaal wel gasten die echt wel weten wat ze doen. Vorig jaar had ik VIP kaarten gekregen voor Vrienden van Amstel Live met allerlei NL (en Belgische, joehoe Koen Wauters) artiesten waar ik normaal met een grote boog omheen zou lopen maar het zijn echt wel stuk voor stuk vaklui ook al is het meeste ook niet mijn genre/scene.

1765911504217.jpeg

Talent is nog altijd een grote troef om populair te worden, gelukkig. Door genre en smaak heen kijkend hebben de meeste grote namen toch wel talent. Niet allemaal, maar dat was vroeger niet anders.

Ik ben nogal kritisch op uitspraak, vaak merk ik na het luisteren van mijn opname dat mijn spraak zuigt. Het is natuurlijk smaak ook. Maar zelf zet ik n nummer vaak uit als er wannaBe engels passeert of auto tune.
Mijn punt is dus een beetje dat als je publiek de Nederlandstalige luisteraar is, mogelijk de kritiek harder is dan als je buiten de taalgrens mikt. Ik heb ooit wat frans gezongen en kreeg heerlijke comments van uit t frans kamp dat ze mijn nonchalance wisten waarderen. Smaak dus. Want een leraar(es) Frans uit onze contreien was minder lovend 😅 wat ik me geen hol kan aantrekken, ik deed wat later gewoon weer een frans nummer, even je m en fou.
Ik hoop niet dat ik klinkske beledig of uitlag. Bij voorbaat excuus. Maar ik heb klinkskes uitspraak een keer in Belgie-Brugge `ten gehore gebracht` waar men zei
(de voorzitter van de filmclub) dat . .
Het (oost) Antwerps is. Zelf ben ik op al die Zeeuwse eilanden een taalkundige kamelion geworden omdat vanwege de eeuwenlange afsluiting van die eilanden allerlij verschillende soorten geluids verschillen zijn ontstaan bij de mensen daar.

Back