Notch filters

Vet, wel jammer dat er geen variabele frequentie notch bij zit, maar misschien kan je dat met een dual gang potmeter regelen?

Lijkt me heel sterk dat de frequentie van de notch onafhankelijk is van de weerstandswaarden. Maar dat kunnen we in Falstad uitproberen zodra er een circuit gekozen is om te simuleren.

Ik heb redelijk wat ervaring met zgn Programmable Switched Capacitor Filters, daarmee kan je diverse types filters mee maken. Je kan dan de F0 instellen door de clockfrequentie te variëren ( door een microprocessor of een cmos 7555)

Attachments

• MAX260-MAX262.pdf
    943,8 KB · Bekeken: 41
Lijkt me heel sterk dat de frequentie van de notch onafhankelijk is van de weerstandswaarden. Maar dat kunnen we in Falstad uitproberen zodra er een circuit gekozen is om te simuleren.

Juist daarom bedoel ik de dual potmeter, als vervanging voor de weerstanden.

Ik heb redelijk wat ervaring met zgn Programmable Switched Capacitor Filters, daarmee kan je diverse types filters mee maken. Je kan dan de F0 instellen door de clockfrequentie te variëren ( door een microprocessor of een cmos 7555)

De switched capacitor filter kende ik nog niet, heel tof, dan zou je dus ook allerlei morphing van filtertype naar filtertype kunnen doen?

Ik ken DE-24 – Spektrum – Panel & PCB Set – Thonk – DIY Synthesizer Kits & Components niet, dus ik kan daar geen antwoord op geven.
Wel wil ik je met alle plezier documentatie van dit filter verschaffen.

Laatst gewijzigd:

@ MstrFX

Heb je al een oscilloscoop? Er staat er nu een op de Marktplaats. Zo'n ding is onontbeerlijk als je wilt kunnen zien wat er in een circuit gebeurt.

Ja een simpele.. maar ik ga van 300,- naar 500 nu zit ik op 900,- modellen.. puur uit onkunde en onzekerheid.

en ik wil niet alles met touchscreen.. dus zo veel mogelijk knoppen

Hoe duurder = hoe ingewikkelder! Die kant moet je als beginner juist niet op. De oude modellen zijn nog met (draai)knoppen waarbij staat wat het is en zonder die vervelende digitale menu's waar je de handleiding bij moet halen om te weten wat waar zit.

ja snap ik, calibreren van probes vind ik al lastig. En is mn bron wel goed!?!?
Ik verschuif dit wel even naar 3 januari hoor..

Elders kom je het bijna nooit tegen, maar ik heb hier op het forum 'ns het Andreev-filter beschreven. Groot voordeel tov. de veel bekendere Twin-T is dat slechts 1 potmeter nodig is om de gewenste frequentie te kunnen instellen. Voorbeeld van een 50Hz notch-filter:

En een copy/paste uit een eerdere post:

"Het rekenrecept is als volgt. Kies geschikte waarden voor de twee condensatoren aan de bovenkant en de twee weerstanden aan de onderkant. In dit geval, twee maal 560n en tweemaal 10k. De andere condensator is gemakkelijk te bepalen, namelijk 2x de gekozen waarde van de andere condensatoren. In dit geval dus 1120n, in de praktijk is het gemakkelijk om daar twee 560n condensatoren parallel te zetten.

Nu de waarden van de overgebleven weerstanden. Samen zijn ze precies de helft van de gekozen weerstandswaarden, in dit geval dus 5k. In de praktijk kun je hiervoor een pot nemen van 5k. Hoe deze in te stellen? Stel dat we een notch-frequentie willen van f = 50Hz, bv. om een brom weg te drukken. Bereken de waarde alpha:

alpha = (1-((1/f)/(2*3,14159265*R*C))^2)^0,5

In dit geval:

alpha = (1-((1/50)/(2*3,14159265* 10k * 560n ))^2)^0,5 = 0,8227

De weerstandswaarden Ra en Rb (waarbij Ra + Rb = 5k, in dit geval):

Ra = 0,5*(1-alpha)*R
Rb = 0,5*alpha*R

Dus:

Ra = 0,5*(1-0,8227)*10k = 886,5 ohm
Rb = 0,5*0,8227*10k = 4113,5 ohm"

Kleine toevoeging, de notch-diepte laat zich aanpassen door een iets andere verhouding voor de weerstanden aan de rechterkant te kiezen, de 1k en 10k weerstanden in dit geval.

Back