Feedback nodig op melodiën maken + andere vraag

milobravemusic

Ingeburgerd
Ik ben laatste weken druk bezig met het oefenen van melodiën maken en het begrijpen van sounds layeren. Ik heb dit kleine stukje muziek even snel in elkaar gezet en wil niet zeggen dat het goed/af is maar wat feedback zou fijn zijn, is deze melodie bijvoorbeeld te snel ofzo of vind je het teveel herhaling? Ik wil uplifting EDM maken dat tegen het randje van pop aanzit dus dat is wel een beetje wat je moet verwachten, dus dat is het genre dat ik probeer te pushen.

+ nog een andere vraag: ik ga binnenkort op piano les, omdat ik ontzettend graag piano wil kunnen spelen. In ieder geval, worden je producties melodiewijs sterker naarmate je beter wordt in piano?

Groetjes,
Milo

(3 maanden bezig met producen)

Attachments

• Project_17.wav
    10 MB
Producties worden niet noodzakelijk melodiewijs sterker naarmate men piano studeert. Wat creativiteit betreft kan je ontzettend veel leren op de muziekschool, bvb op gebied van techniek, harmonie (akkoorden en progressies), ritme en compositie... maar het melodische aspect dat begint bij jezelf en het verhaal dat je te vertellen hebt. De lessen helpen wel om de ideeën in/uit je hoofd makkelijker te vertalen naar je vingers of sequencer.

De melodie is het riedeltje dat je kan fluiten of neuriën (monofoon). Onder die melodie kan men sounds layeren die de melodie ondersteunen door spanning op te bouwen, aan te houden, of op te lossen. Dat heet harmonie... en ik geloof dat de harmonie (layers) onder je melodie nog ruimte heeft om aangenamer te klinken binnen de toonaard.

Wil je beter begrip krijgen van layering/harmonie, zoek dan naar de termen 'tendency tones' en/of 'diatonic chords'

succes & have fun!

Op de 8 seconden zit een nootje dat buiten de toonladder valt en in het loopje dus herhaalt, die kan je even rechttrekken. Verder een leuk melodieus dingetje hoor :koffie:

Je uitgangspunt is wat vreemd omdat je zegt dat je uplifting EDM wilt maken terwijl woorden een bedoeling hebben, als de tekst niet vrolijk is dan kan je niet een uplifting EDM track maken.

Als je echt alleen maar uplifting EDM wilt maken dan zullen je teksten over het algemeen toch eerder wat bedacht dan een persoonlijk verhaal zijn, als jij iets vertelt tegen een vriend(in) wat je belangrijk vindt of wat je overkomen is dan is de strekking van dat wat je vertelt niet altijd vrolijk neem ik aan en dan heeft het betekenis.
Als het alleen maar gedwongen uplifting moet worden wat niet persoonlijk is dan krijg je teksten zoals; ik liep in de regen maar ik kwam je tegen, toen ging de zon schijnen en m'n zorgen verdwijnen en meer van dat soort nietszeggende teksten, het is niet altijd feest.
Probeer te vertellen wat jou raakt en wie jij bent, dan krijg je iets persoonlijks en krijg het diepgang, dan is het echt.

De piano is een uitstekend instrument om je teksten te begeleiden en vooral omdat in EDM nog wel 'ns de neiging bestaat om alles maar vol te layeren terwijl het vooral gaat om de dynamiek, de afwisseling en juist de kunst van het weglaten kan heel krachtig zijn.
Je melodie wordt sterker naarmate je beter in staat bent om gevoelens te vertalen in geluid, in de muziek, sommigen kunnen dat al van nature goed maar voor veel mensen is een beetje leerschool in akkoordenstruktuur en harmonie wel een heel goede manier om het beter te leren.

Je uitgangspunt is wat vreemd omdat je zegt dat je uplifting EDM wilt maken terwijl woorden een bedoeling hebben, als de tekst niet vrolijk is dan kan je niet een uplifting EDM track maken.

Als je echt alleen maar uplifting EDM wilt maken dan zullen je teksten over het algemeen toch eerder wat bedacht dan een persoonlijk verhaal zijn, als jij iets vertelt tegen een vriend(in) wat je belangrijk vindt of wat je overkomen is dan is de strekking van dat wat je vertelt niet altijd vrolijk neem ik aan en dan heeft het betekenis.
Als het alleen maar gedwongen uplifting moet worden wat niet persoonlijk is dan krijg je teksten zoals; ik liep in de regen maar ik kwam je tegen, toen ging de zon schijnen en m'n zorgen verdwijnen en meer van dat soort nietszeggende teksten, het is niet altijd feest.
Probeer te vertellen wat jou raakt en wie jij bent, dan krijg je iets persoonlijks en krijg het diepgang, dan is het echt.

De piano is een uitstekend instrument om je teksten te begeleiden en vooral omdat in EDM nog wel 'ns de neiging bestaat om alles maar vol te layeren terwijl het vooral gaat om de dynamiek, de afwisseling en juist de kunst van het weglaten kan heel krachtig zijn.
Je melodie wordt sterker naarmate je beter in staat bent om gevoelens te vertalen in geluid, in de muziek, sommigen kunnen dat al van nature goed maar voor veel mensen is een beetje leerschool in akkoordenstruktuur en harmonie wel een heel goede manier om het beter te leren.
Ik denk dat je zeker weten wel uplifting EDM kan maken zonder lyrics. Ik wil op een gegeven moment wanneer ik een goede instrumental heb klaar staan wel op zoek naar zangers online, maar wat voor gevoel krijg je als je naar bv Levels luistert? Uplifting toch.

Ik ben laatste weken druk bezig met het oefenen van melodiën maken en het begrijpen van sounds layeren. Ik heb dit kleine stukje muziek even snel in elkaar gezet en wil niet zeggen dat het goed/af is maar wat feedback zou fijn zijn, is deze melodie bijvoorbeeld te snel ofzo of vind je het teveel herhaling? Ik wil uplifting EDM maken dat tegen het randje van pop aanzit dus dat is wel een beetje wat je moet verwachten, dus dat is het genre dat ik probeer te pushen.

+ nog een andere vraag: ik ga binnenkort op piano les, omdat ik ontzettend graag piano wil kunnen spelen. In ieder geval, worden je producties melodiewijs sterker naarmate je beter wordt in piano?

Groetjes,
Milo

(3 maanden bezig met producen)
Pianoles gaat je absoluut helpen. Zeker als een een leraar hebt waarmee je bijvoorbeeld kan bespreken wat voor muziek je wil maken en je lessen daarop kan afstemmen.
Akkoorden theorie kan je tegenwoordig allemaal online vinden.

Ik denk dat je zeker weten wel uplifting EDM kan maken zonder lyrics. Ik wil op een gegeven moment wanneer ik een goede instrumental heb klaar staan wel op zoek naar zangers online, maar wat voor gevoel krijg je als je naar bv Levels luistert? Uplifting toch.
Je kan wel met een uplifting EDM track beginnen, da's heel simpel maar als je iets persoonlijks wil vertellen dan zal het niet alleen maar uplifting zijn in je leven.
Als je het niet persoonliijk maakt en je begint met een instrumental uplifting track dan komt een tekst verder van je af te staan, een beetje meer in de trant van; we hebben nu een track die lekker grooved en nu nog even een tekst erbij verzinnen maar in mijn idee wordt een tekst dan een soort bijprodukt en niet iets persoonlijks.
Het is maar net wat je uitgangspunt is, ieder z'n eigen ding uiteindelijk.

Het is volgens mij wel belangrijk en motiverend voor jezelf als je zsm die valse nootjes hoort. De rest van de melodie klopt wel dus daarbij hoorde je het blijkbaar wel.
Misschien even wat opzoeken over scales. Mijn tip daarbij is: hou het een beetje simpel voor jezelf want je kunt je ook helemaal verliezen in muziektheorie. Music Scales for EDM Producers: All You Need to Know 🎼

Je kan wel met een uplifting EDM track beginnen, da's heel simpel maar als je iets persoonlijks wil vertellen dan zal het niet alleen maar uplifting zijn in je leven.
Als je het niet persoonliijk maakt en je begint met een instrumental uplifting track dan komt een tekst verder van je af te staan, een beetje meer in de trant van; we hebben nu een track die lekker grooved en nu nog even een tekst erbij verzinnen maar in mijn idee wordt een tekst dan een soort bijprodukt en niet iets persoonlijks.
Het is maar net wat je uitgangspunt is, ieder z'n eigen ding uiteindelijk.
Ik ben t hiermee denk ik oneens 🙂
Misschien begrijp ik je niet helemaal hoor, maar hier hoe ik het zie.

Als ik je verkeerd heb geinterpreteert dan sorry alvast ;)

Ik houd wel van t genre (geen superfan, maar ik zet wel eens uit mezelf wat op).
Ik kan echt door een melodie lijn alleen gepakt worden.

Sterker nog... Bij de muziek die ik leuk vind die wel ook op lyrics draait interesseert het me meestal geen hol wat de artiest me wil vertellen 😄.je kan dus echt wel wegkomen met generieke ruk lyrics... (Zeker in dit genre).

Paar voorbeeldjes (andere genres);

Rhapsody of fire (power metal) - heerlijke melodieen... Maar ze zingen een of ander fanatsy achtig ruk verhaal wat me totaal niet boeit. Desondanks een van mn favo bands aller tijden

Popzangeresjes als Mimi Webb - heerlijke muziek, maar de tienermeisjes problematiek die bezongen word is niet bepaald relatable .. desondanks al 2 jaar in mn spotify top 3 (en ook op de mp3 speler zet ik haar vaak aan omdat ik er zin in heb... Ik schaam me nergens voor hahaha).

Alle black metal muziek - ik heb weinig met satanisme en ben eigenlijk best een lieve jongen (al zeg ik het zelf :p). Heerlijke muziek, maar 0 affiniteit met verhaal/boodschap.

En anderzijds kan ik dus best een uplifted gevoel krijgen van instrumentaal werk... Dan vul ik mn eigen betekenis in bij wat de muziek me doet op dat moment... (Met of zonder tekst dus 😃)

Mijn filosofie is sowieso dat muziek die je zelf maakt per definitie persoonlijk is:

Je kan niet iets zelf maken en er niks van jezelf instoppen.
De rest is interpretatie van de luisteraar... Hoe commercieler de muziek, hoe belangrijker dat laatste word... Soms wil je als artiest alleen maar scoren met een simpele track... Maar dan blijft t nig steeds in essentie een persoonlijk proces... (Dat stopt denk ik pas als je alles kopieert of door AI laat doen ofzo).

Dat is mijn (irrelevante en onbelangrijke) mening

Laatst gewijzigd:
Ik ben t hiermee denk ik oneens 🙂
Dat kan en mag, ieder z'n eigen voorkeur.
Misschien begrijp ik je niet helemaal hoor, maar hier hoe ik het zie.

Als ik je verkeerd heb geinterpreteert dan sorry alvast ;)
Ik weet niet of je 't verkeerd begrijpt of dat je iets over het hoofd ziet?
Als je iets persoonlijks wilt vertellen zoals dat bijv je je moeder/vader mist die een paar weken geleden gestorven is dan is het een persoonlijk verhaal in eigen bewoordingen.
Of dat je na twee 2x scheiden eindelijk inziet waarom je huwelijken steeds misliepen, dan maak je daar geen uplifting EDM track van lijkt me
Dan wordt het verhaal datgene waar 't om draait en is het verhaal leidend en daar stem je je muziek op af..
Maak je eerst de muziek dan is de muziek leidend en wordt het erg lastig om dan nog een persoonlijke tekst erbij te schrijven, dan wordt het eerder iets met clichés

Ik houd wel van t genre (geen superfan, maar ik zet wel eens uit mezelf wat op).
Ik kan echt door een melodie lijn alleen gepakt worden.

Sterker nog... Bij de muziek die ik leuk vind die wel ook op lyrics draait interesseert het me meestal geen hol wat de artiest me wil vertellen 😄.je kan dus echt wel wegkomen met generieke ruk lyrics... (Zeker in dit genre).

Ik ben niet zo'n fan van het genre omdat ik het vaak te weinig avontuurlijk is en meestal wat inhoudsloos maar als voor iemand muziek vooral zorgeloos vermaak is of gewoon lekker meebleren dan is EDM prima natuurlijk maar het is niet het genre waar je wat mij betreft veel interessante melodiestructuren van leert.
Maar ik ben het met je eens dat je in dit genre al gauw met van alles weg kan komen zowel met melodie als met tekst is omdat het redelijk pretentieloos is, makkelijk in het gehoor.

Ik kan juist erg gepakt worden door een persoonlijk verhaal, dan kan ik me inleven en helemaal aanvoelen wat de artiest doormaakte maar voor jou zal dat weer anders zijn en ik denk dat je dat soort muziek waarschijnlijk weinig/niet beluistert.
Ik stuur je even een pb want ik wil dit topic niet vervuilen, daar heeft de topicstarter niets aan, die wil als het even kan een paar goede tips.

Voor mij zijn er 3 disciplines, of zuilen, waarop mijn muziek gebaseerd is:

1. Melodie - de noten die iedereen meezingt, fluit, neuriet.
2. Arrangement - drums, bass, mid-range instrumenten en top-range, de 'sizzles'.
3. Mix - Hoe breng je alles tezamen zodat het als een hit klinkt?

1. De creatie van melodie is voor mij ongrijpbaar. Ik heb nog nooit een melodie bedacht. Opeens is het er. Gevoel is hier de trigger. Zodra ik 'in mijn hoofd' ga zitten - het beredeneren - is de magie verdwenen.Er komen bij mij altijd flitsen van tekst voorbij zodra de melodie eruit komt. Die woorden neem ik serieus ook al lijkt het bla bla. De eerste uitbarsting van creativiteit zit dicht op je gevoel - soul. Neem dat deel serieus.

2. Arrangeren is een combinatie van gevoel + redenatie. Je voelt wat de melodie nodig heeft, dat speel je op je instrument en naderhand ga je de sounds twerken, bv aan het tempo aanpassen.

3. Een goede mix is voor mij een kwestie van niet te veel met mijn oren luisteren. Luisteren met mijn lichaam! Beweegt de muziek, is er een golf, de groove, waarop ik wil bewegen? Versterk en vergroot de GROOVE.

Ik heb 1 belangrijk punt niet meegenomen omdat dat voor mij zo logisch is dat ik er niet bij nadenk: muzikaliteit. Als je het verschil niet hoort tussen mineur en majeur, en niet van te voren hoort/voelt wat de akkoorden zijn die jouw melodie versterken, krijg je het moeilijk om een product te maken dat mensen in het hart raakt.

Exact dit, had het niet beter kunnen verwoorden Pim. Je hebt vooral in EDM zo veel tracks die een samenraapsel zijn van YT tutorials, dus alle hippe trukjes zitten erin maar het gros van die tracks is totaal zielloos “me too” omdat alles formulistisch benaderd is en niet vanuit gevoel. En je gevoel (nog) niet kunnen omzetten in noten is gewoon oefening. Muziek theorie is handig voor de basis zodat je binnen de lijntjes kan kleuren.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Back