Welke Mac(book) moet ik kopen ?

demian

Ojee
Ik wil een nieuwe Macbook kopen, mijn oude is een Macbook Pro 2015 en mag wel een upgrade hebben.
Er zijn veel verschillende Macbooks te koop, het maximum wat ik uit wil geven is rond de 2300 euro, voor dat geld heb ik een 14 inch Macbook pro met M5, 24GB en 1TB.
Maar, het is wel serieus geld, dus minder mag ook wel. Voor rond de 1650 kan je momenteel een 14 inch Macbook pro kopen met M4, 16GB en 256GB.
Tjsa, maar liever heb ik eigenlijk 15 inch of een 16 inch scherm. Voor 2600 euro kan je een 16 inch Macbook pro M4, 24GB en 512GB kopen. Wel echt duur.. grr.

Wat ik er voornamelijk op doe, naast zinloos browsen, Illustrator, Gimp, Sketchup, Ableton met oa wat sample libraries, dus, GB's zijn welkom.

Uiteindelijk wil ik gewoon dat het allemaal snel genoeg werkt, wat zou je liever kiezen, M4 met 24GB of M5 met 16GB, de SSD en 14 / 15 / 16 inch even buiten beschouwing gelaten?

Dan ben ik geneigd om te gaan vr de meer ram.
Vroeger was RAM belangrijk om veel en/of grote toepassingen te draaien. Anders moet er teveel informatie heen en weer tussen RAM en de (trage) harde schijf.(“swap”)
Maar de “harde schijf” is tegenwoordig een snelle SSD, en dus is veel RAM niet meer zo nodig.

Ik zit een beetje in dezelfde keuze alleen dan met een Mac mini. Ben erg benieuwd naar deze ram discussie, vooral vanwege de belachelijke prijzen voor wat meer geheugen :)

Ik heb onlangs een Mac Mini gekocht (M4 Pro, 24GB). Ik was al in het bezit van een MSI OLED curved widescreen monitor dus dat scheelde weer.

De Mac Mini met M4 Pro chip was 1599 euro.

Je kunt ook het instapmodel van de Mac Mini kopen, M4 (non pro) met 16GB. Die kost 599 euro en is nog steeds een beest. Wat je voor de prijs terugkrijgt is echt bizar te noemen. Heb je lekker veel geld over voor een monitor, en zelfs daarna heb je nog geld over.

Vroeger was RAM belangrijk om veel en/of grote toepassingen te draaien. Anders moet er teveel informatie heen en weer tussen RAM en de (trage) harde schijf.(“swap”)
Maar de “harde schijf” is tegenwoordig een snelle SSD, en dus is veel RAM niet meer zo nodig.

Plus het feit dat MacOS heel anders met RAM om gaat dan een Windows OS.

Laatst gewijzigd:
Ik koop alles behalve een laptop en blijf ook heel verwonderd waarom zoveel mensen een laptop kiezen. Klein scherm slechte houding ellendig toetsenbord veel geld weinig connecties. Fragile. Duur. En duur ook.
Maar vermits er maar geen evolutie is kocht ik nog steeds geen upgrade imac.

Dus waarom wil je een laptop? O ja: er staan dan ook (book) :)
Misschien koop ik de volgende imac met groot scherm als die ooit eens uitkomt. Maar if it ain't broken, i won't fix it. (imac 27 late 2015)

Ik koop alles behalve een laptop en blijf ook heel verwonderd waarom zoveel mensen een laptop kiezen. Klein scherm slechte houding ellendig toetsenbord veel geld weinig connecties. Fragile. Duur. En duur ook.
Maar vermits er maar geen evolutie is kocht ik nog steeds geen upgrade imac.

Dus waarom wil je een laptop? O ja: er staan dan ook (book) :)
Misschien koop ik de volgende imac met groot scherm als die ooit eens uitkomt. Maar if it ain't broken, i won't fix it. (imac 27 late 2015)
Omdat je met een laptop ook op de (tuin)bank kan gaan zitten. Of op de trein. Hangt er allemaal vanaf wat je wil doen. Mijn MacBook hangt thuis aan een 27”-scherm.

dat is dan ook de enige reden inderdaad... Ik zou misschien eens kijken naar een mac studio maar een deftig scherm is zo duur dat een imac vermoedelijk alweer de winnaar wordt.

Ik heb reeds een mac mini en los scherm, maar zoek een laptop er bij voor buiten de studio.

Ik zou ook zeker een tweede hands MacBook Pro overwegen. Betaal je niet de hoofdprijs, maar vaak wel heel veel computer en kun je echt een tijd mee voort. Mogelijk dat je deze kunt kopen (voorbeeld :engel:) voor €1200: link

Overigens ooit ook 2e hands gekocht, net als mijn iMac. Zelf SSD ingezet en draait als een zonnetje! Ik koop zelf geen nieuwe Mac's meer en ook geen iPhones. Scheelt een klap met geld en tot nu toe alleen maar goede ervaringen.

Ik heb al meerdere malen de vgl gedaan iMac of Mac mini en komt inderdaad vaak neer op het scherm die je kiest een groot 4k scherm of een standaard grote en nog in HD maakt in prijs een groot verschil.

Los van wat hier al gezegd is ivm ram(wat ik niet tegenspreek)

Was ik meer aan het denken kijken van welke processen er worden gedaan met de computer.

Bijvb:
Zit je met deadline vr betaalde projecten waardoor je veel audio en video’s moet renderen dan zou ik kiezen vr meer cpu ipv meer ram

Ik las dat je werkt met grote sample-libraries dus stelde ik vr om de meer ram te nemen.

De dikste die je kunt betalen. Die gaat ook het langst mee. Dus uiteindelijk goedkoper.

Voor mij geen laptop. Ik heb er een handje vol van die het nog doen. Maar die worden alleen voor midi gebruikt en nergens anders voor. Zelfs een notebook wat nog kleiner is die ik gratis kreeg. Die is ook super snel voor het gebruik. De rest was bij de kringloop voor €5,- die het ook nog goed doen.
Wel een adapter voor HMDI van svga > HMDI voor op een groot scherm gebruiken. Wonderlijk genoeg geen vertraging.
Die laptopjes komen nooit op het internet en de midi is nog van voor de jaren negentig dus weinig kracht is nodig.
. . . Voor geluid (wav) gebruik ik liever een grote snelle computer wat volume-grootte betreft. Dan is er voor het opstarten van een geluid geen enkele vertraging. En het voordeel van een groot scherm.
Voor overzetten wav > mp3 gebruik ik een hardware recorder voor die enkele keer.

Laatst gewijzigd:
Ik heb een Macbook Air M1, en kwam ook van een 2015 pro. Heb het idee dat voor de meeste taken RAM er door de silicon-chip nauwelijks nog toe doet. Met extreem lage buffer settings in Ableton en best veel dingen die tegelijk aan de gang zijn, doet de cpu ook niet heel extreem ofzo. Het is echt heerlijk om latency te killen en zelfs bluetooth midi werkt lekker. Het loopt dus allemaal als een zonnetje. Bij de Macbook Pro 2015 had ik altijd enorme cpu-spikes bij Ableton, misschien ook vanwege maar 8gb RAM. Of dit alles ook voor dingen als Illustrator werkt, weet ik niet. Simpele videotaken en ook rendering gaan ook perfect met de M1.

Tip voor wie een Mac Mini M4 wil kopen

Bij NBB.com op dit moment voor 609 euro

En als je meer interne SSD ruimte wil

1TB voor 189,-

2TB voor 293,-

Back