Granulaire synthese

Warius

Ouwe rot
Volgens mij was er nog geen verzameldraad waarin we praten over granulaire synthese. Wat mij betreft wordt dit een plek daarvoor; of het nu gaat over Curtis Roads’ academisch benadering of gewoon rommelen met samples.

Mijn invalshoek: ik raakte er als vinyl-sampler die beats maakte in Acid, Reaper en op een MPC1000 in geïnteresseerd toen ik ik 2015 twee Bastl Microgranny’s kocht om out of the box mee te jammen. Met die apparaatjes kun je samples, met midi geclockt, op fracties van een time signature in stukjes hakken, sequencen en op een volgende slice laten overspringen. Vergelijkbaar me een Make Noise Phonogene - kwam afgelopen jaar achter.

Sinds 2015 heb ik best wat apparaten bespeeld en van genoten: Tasty chips GR1, Instruo Arbhar, SDS Liveloop, Clouds, algoritmes in Sonicware ELZ_1, Beads, Sonicware Texturelab.

De meest verfijnde daarvan zijn waarschijnlijk de GR1 en de Arbhar. De software die er is, is waarschijnlijk nog veel verfijnder - maar die ken ik niet.

Hoe dan ook, die verfijnde shit, of het nou 16 of 256 overlappende grains zijn, het doet me niet zo veel. Brede pads met enorme reverb; wat de mensen doen met dat algoritme dat ze onlangs in de Tonverk hebben gestopt; die achterwaartse gelikte sounds van het Mood mkII pedaal: gatver. Granulaire synthese wordt m.i. met de overvloed aan hardwarespul op de markt, “cheesy” (een verwijzing naar een andere discussie op het forum).

Doe mij maar hoekige, klikkende grains, achter elkaar, op een rijtje. Of een half af algoritme als in de Elz_1. Een kleine crossfade is ok, maar die enorme polyphone wolken, meh. Daarom ga ik nu ook “terug” naar digitale delaypedalen die niet per se voor synthese zijn gemaakt, zoals de Eventide Ultratap.

Ik vraag me af of meer mensen granulaire synthese saai vinden worden nu de technologie steeds volmaakter wordt. Of vergis ik me en zijn die steeds dikker op elkaar gestapelde graantjes juist tof?

In de Iridium die ik heb zit het en dat vind ik een fijne toevoeging.
Ik heb ook wat geëxperimenteerd met apps, maar op zichzelf staand geef ik het vaak al snel op.

Het prettige van de Iridium is de bediening (van het gehele instrument, maar zeker ook van het sample gedeelte) en de visuele feedback, maar de echte kracht is dat je granular kan combineren met de andere synthesevormen.
Bovendien kun je van samples ook wavetables maken en dat heeft weer zijn eigen karakter. Ik ben nog niet echt aan de Kernel mode van de Iridium toegekomen, maar volgens mij moet je daar ook wel het een en ander met samples kunnen doen.

Hoe de Iridium zich verhoudt tot andere granulaire instrumenten qua mogelijkheden weet ik niet.
Ik heb indertijd ook wel gekeken naar iets als een GR1, maar voor mij is de combinatie zoals in de Iridium toch het fijnst.
Ik vind het een interessante vorm van synthese, maar hoor in demo's niet heel vaak iets dat ik geweldig vind.
Een instrument als de GR1 zou waarschijnlijk stof verzamelen als het nieuwe er af is.
Bij de Iridium vind ik het een waardevolle toevoeging.

Leuk en goed getimed topic.
Ik ben de afgelopen 2 weken aan de slag gegaan met de gr-mega om me er een beetje in te verdiepen

Ik heb wel wat gedaan op de waldorf quantum, ook mooie uitgebreide (live) granular opties (maar de gr mega leek me nog leuker om er eens echt in te duiken).

Verder heeft ableton suite natuurlijk die Granulator plugins die ik eigenlijk nog nooit gebruikt heb, maar volgens mij ook vrij uitgebreid zijn en ik heb ook nog de soft synth Quanta2 die ik eigenlijk veel te weinig gebruikt heb...

Ik heb genoeg ambities kwa granular synthese verkennen. Dus mooi om een centrale plek te hebben voor vragen en bijdrages.

Edit:
Ben nu vooral aan t uitproberen wat voor soort samples het beste werken en wat voor soort resultaat het opleverd als ik daarmee aan de slag ga.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van granulaire synthese. Ik heb een aantal synths/plugins/effects met granular opties erin maar ik gebruik ze eigenlijk zelden omdat ik de geluiden meestal niet zo boeiend vind. Meestal is het of glitchy/stutterachtig of zo'n new age texture wolk. Overigens kan dit ook geheel aan mijn gebrek aan inzicht liggen hoor, wellicht dat ik het licht nog eens zie.

dit draadje is er ook: vooral op software gericht:

EDIT: granular en spectral addict nog immer, maar granular in andere vormen trekt me nu meer. al blijf ik Crusher-X upgraden en gebruiken, bv.

later meer, na het uitbuiken.

Ik heb ook verschillende hardware en software waar je granulaire synthese op kan doen.
In het begin, jaren terug vond ik het wel spectaculair, het was nieuw en zeker voor sounddesign en lekker freaken was het gewoon leuk om te gebruiken, soms als ik in zo'n freakbui ben dan ga ik lekker een beetje rommelen en wat patchen als het in eurorack is, wat delay, reverb of echo er op en dan ben ik weer helemaal uitgespaced na 1 a 2 uurtjes.
Maar behalve voor wat leuke experimenten gebruik ik het in m'n tracks eigenlijk nooit omdat ik eigenlijk vrijwel nooit experimentele tracks maak maar stel ik zou wat meer ambiënt maken of industrial dan zou ik het wel meer integreren in m'n tracks want leuk blijft het.

Ik vind granulair als synthese niet tof of zo. Maar je kunt er wel toffe dingen mee.
Maar waar kun je dat niet mee?

Maar wel leuk iig.
Bv live een twee tal vco's fm'en en dan op de Quantum poly patches spelen.
Ook vind ik de beads best tof.
Het is erg tof als je niet meer hoord dat het granulair is.
Of juist wel maar dan heel ritmisch.

Ik deed granulair al rond 2002 in Soundtracker onder linux.
Daar kun je heel tof de playhead verschuiven en de hele loop.
Niet veel later rond 2006 had ik release gemaakt met paulxstretch. Toen was voor veel mensen granulair nieuw en mijn track sloeg best aan.
Iemand wilde het voor de Amerikaanse tv gebruiken en de track kwam in een lijst meest progressieve muziek net bove J dilla en werd in het museum of arts in Seattle gedraaid.
Anyhow die track was een uur lang maar het kosten me 25 minuten om die te maken :-)
De meeste tijd zat in het verwijderen van disonanten in cool edits spectral display.
Een aantal jaar daarna kwam clouds uit en was die soort sound ineens overal.
Een reupload staat nog op mijn sc. timandtheocean

Granulair is iig niet bijzonder of zo.
Waar ik het meest op afknap is te veel aliasing.
Clouds maken blijft wel leuk.
Granulair en wavetables zijn dingen waar je in het begin niet verl moois uit krijgt maar als je er tijd in stopt juist hele toffe dingen.

Maar ook samplers hacken en daar granulair op doen.

Bv op de SP16 en dan lekker door het analoge filter halen.

Of juist ritmisch de granulair parameters bewerken...

ik heb inmiddels een aantal verschillende granular engines geprobeerd maar ben tot de conclusie gekomen dat het niet voor mij is.. de geluiden die ik er uit krijg vind ik gewoon niet bruikbaar of niet interesant
over het algemeen klinken ze of zoals het crippled broertje van het originele geluid, of een soort freeze delay/reverb of een glitchy iets, het laatste is het leukste dan maar niet echt iets dat ik in mijn eigen muziek gebruik.
mijn leukste ervaring tot nu toe met granular was de minifreak, daar kon je de granulaire engine aanpassen met automatisering (waren een stuk of 5 engines geloof ik) wat wel erg toffe glitchy resultaten kon hebben

Leuk en goed getimed topic.
Ik ben de afgelopen 2 weken aan de slag gegaan met de gr-mega om me er een beetje in te verdiepen

Ik heb wel wat gedaan op de waldorf quantum, ook mooie uitgebreide (live) granular opties (maar de gr mega leek me nog leuker om er eens echt in te duiken).

Interessant. Heb ook wel eens naar de GR-Mega gelonkt omdat ik granular op de Iridium wel bruikbaar vind. Alleen, das dan in combi met de andere engines.
Vond de YT reviews alleen niet overtuigend. Best benieuwd van een duogebruiker een vergelijking te krijgen :-)

Heb een GR-1 gehad, twee maal... Maar was geen blijvertje, althans voor mij... Zoals hierboven benoemd, vaak iets te veel glitch...
En de attack was niet fijn genoeg in te stellen, eerder een slope type ADSR...

Waar ik het wel iets fijner vond/vind is op mijn norns, en dan het granchild script... 4 kanalen, en dan kan je mooie tapijten leggen...
Door de "beperktere" CPU moet je er anders mee omgaan en maakt het een rustigere indruk... Ik heb dan 8 sliders er op aangekoppeld
in combinatie met de GRID en dat geeft een iets natuurlijkere aanpak, mbt het triggeren van de samples...

De GR-1 had wel enorm fijne modulatiemogelijkheden...

Groot fan hier, ik denk dat de kracht van granulair ligt in het moduleren van de verschillende parameters. Dit kan allemaal heel interessante artifacts opleveren, in zekere zin wat onvoorspelbaar maar dat maakt het ook zo leuk. Kwa hardware heb ik de nanobox lemondrop, wat gecombineerd met een midi-controller echt een beest is met de 2 (of 3) voices. Nu gebruik m.n. de torso s4, die wat misschien net even wat minder granulair georienteerd is maar het maakt het plaatje compleet.

Ik ben groot fan van granular. Gebruik daarvoor norns (bijv script graintopia), gr mega en granulator

Interessant. Heb ook wel eens naar de GR-Mega gelonkt omdat ik granular op de Iridium wel bruikbaar vind. Alleen, das dan in combi met de andere engines.
Vond de YT reviews alleen niet overtuigend. Best benieuwd van een duogebruiker een vergelijking te krijgen :-)
Ik moet er nog even flink ervaring mee opdoen, en dan wellicht ook nog ff terug proberen op de quantum.

De reden dat ik de mega kocht was om een paar redenen:

1) de gr-1 en mega vind ik mooi als synth, maar ook de visuele feedback sprak me erg aan. De gr-1 heb ik lang over getwijfeld... Lang genoeg dat flde gr mega ineens uit was en ik daar verder over ben gaan twijfelen

2) gr mega heeft file sharing met windows via een netwerk kabel. Dat voelt voor mij laagdrempeliger om even wat nieuwe samples op het apparaat te knallen. Gedoe met USB sticks ook geen mega-issue, maar in de praktijk was ik zelfs daar vaak te lui voor 😂

3) de gr mega heeft ook spectral mode. Dat is iets wat ik nog helemaal niet kon op de hardware die ik heb. Tape en granulat slice is een bonusje.

4) de gr mega is wat compacter dan de quantum dus die kan ik ook eens uit de studio halen en aan mn laptop hangen voor lange, geduldige sessies aan keukentafel.

5) niet geheel onbelangrijk; ik had geld over en slechte impuls controle.

Maar de echte hoofdreden:
Ik zag t nu vooral als een apparaat wat er erg uitnodigend uitzag om deze specifieke vorm van synthese op te leren.
Dat heeft eerder heel goed gewerkt voor me -
Want voor FM synthese heb ik dat zo gedaan op de opsix ipv op de quantum. Ook al kan dat op de quantum ook, ik pak daarvoor liever nog steeds liever de opsix... Maar door alles wat ik op de opsix geleerd heb doe ik er ook sneller wat mee op de quantum, want op de quantum heb je weer geweldige opties om al die synthese methodes aan elkaar te knopen en door elkaar te moduleren... Oftewel... Beidde apparaten zijn waardevoller geworden voor me...

Ik hoop dat dat over een paar maandjes net zo zal werken voor gr-mega en quantum.
Ik ben nu in elk geval nog vooral heel enthousiast aan t leren en proberen, maar ook als er wat te klagen is zal ik dat tzt wel laten weten :)

Ik ben altijd wel gecharmeerd van het granulaire gebeuren. Ik heb een Bastl GrandPa (met SPA expansion), Make Noise Morphagene, Make Noise Phonogene in mijn modulaire setup, ook nog een 2HP Freez (niet helemaal granulair maar wel een beetje in dezelfde lijn).
Phonogene blijft mijn favoriet, ontzettend gave lofi sound. Zeker in combinatie met mijn AMSynths Mirage filter, dat is een combo die altijd magisch klinkt voor mij. Morphagene is wat cleaner, maar heeft weer wat andere voordelen (stereo en makkelijkere recall van bronmateriaal). GrandPa kan ook weer wat andere trucjes, enige nadeel van die module vind ik het lage volume. Moet altijd wat opgekrikt worden. Heeft te maken met de DC uitgang, op zich is dat by design, maar als je 'm voornamelijk voor audio gebruikt dan vind ik het wat onhandig omdat je er dan steeds een extra module achter moet zetten.

Ik ben altijd wel gecharmeerd van het granulaire gebeuren. Ik heb een Bastl GrandPa (met SPA expansion), Make Noise Morphagene, Make Noise Phonogene in mijn modulaire setup, ook nog een 2HP Freez (niet helemaal granulair maar wel een beetje in dezelfde lijn).
Phonogene blijft mijn favoriet, ontzettend gave lofi sound. Zeker in combinatie met mijn AMSynths Mirage filter, dat is een combo die altijd magisch klinkt voor mij. Morphagene is wat cleaner, maar heeft weer wat andere voordelen (stereo en makkelijkere recall van bronmateriaal). GrandPa kan ook weer wat andere trucjes, enige nadeel van die module vind ik het lage volume. Moet altijd wat opgekrikt worden. Heeft te maken met de DC uitgang, op zich is dat by design, maar als je 'm voornamelijk voor audio gebruikt dan vind ik het wat onhandig omdat je er dan steeds een extra module achter moet zetten.
Ik herinner me dat jij jaren geleden hebt uitgezocht en op modwiggler hebt uitgeschreven wat de verschillende knoppen van de grandpa+spa precies doen. Toen nog uitgeprint en goed gebruik van gemaakt!

Ik herinner me dat jij jaren geleden hebt uitgezocht en op modwiggler hebt uitgeschreven wat de verschillende knoppen van de grandpa+spa precies doen. Toen nog uitgeprint en goed gebruik van gemaakt!
Ja, klopt, leuk om te horen! Alhoewel ik moet zeggen dat mijn theoriën volgens mij niet helemaal klopten. Het was lastig om aan te tonen dat de werking was zoals ik dacht. :D Op zich wel jammer dat het niet zo goed gedocumenteerd is door Bastl zelf, de manual is wel erg karig qua informatie. Ik zag trouwens dat GrandPa, net als de 2HP Freez en Phonogene, discontinued is. Jammer, zijn toch leuke modules in het lofi segment.

Back