Hulp gevraagd met usb floppy emulator in Korg Triton (rack)

levka

Verkeerd in goede staat
Beste SF'ers.

Vorige maand kwam er op KA een gave Triton rack voorbij die ik niet kon weerstaan.
Was al een usb-floppy emulator ingebouwd (met display, encoder & twee knopjes), dus dat leek me ideaal.
Zag niet aankomen dat werken hiermee voor mij minder eenvoudig blijkt dan voorzien.
De verkoper kon me niet echt verder helpen.

Er zijn heel veel factory & custom patch banken te vinden in public domain, allemaal in Korg's *.PCG format.
Wat ik inmiddels al uitgepuzzeld heb;

1. Er dient een usb stick geformat te worden op FAT32
2. Daarna compatible disk images erop zetten.
3. Daar moeten die PCG bestanden dan op de juiste manier /naar op gekopieerd worden.
4. Stick in de usb-emulator stoppen en inladen van patchbanks
5. Vergeet ik nog iets ?

Via onderstaande links heb ik triton compatible *.HFE en *.CFX bestanden gevonden die in de root v/d usb-stick gekopieerd kunnen worden.
Dat werkt een beetje, in die zin dat ik daarna via de usb-emulator daarmee door een lijst met 255 mappen/images (?) kon scrollen.
Dat snap ik al niet helemaal, want er waren maar 20 HFE files in de zip file, die ik er alle erop gezet heb.
Ook lukt het niet op de usb stick iets te formatteren via het disk menu op de triton. Ziet wel een disk, maar geeft een foutmelding.
Wat me ook verbaast is dat die bijbehorende HFE files 3961 kb groot zijn, terwijl ik iets rond de 1,4 mb verwachtte.

Is er andere software, waarmee ik directories op die usb-stick kan formateren op m'n PC, en er daarna ook makkelijk PCG files op kan zetten ?

Via google kom ik niet heel veel verder, maar dat kan ook aan mijn beperkte abstractievermogen liggen.
Anyway, jullie suggesties of hulp hierin zijn echt zeer welkom.

Eerst enkele vragen:

Hoe groot is je usb stick?

Gebruikt je gotek flashfloppy, hxc of andere firmware? Je hebt het over hxc files maar daar moet je gotek mee overweg kunnen. Als je het niet weet, omschrijf dan eens wat er op je gotek scherm ziet wanneer hij opstart.

Kan je display enkel cijfers tonen of ook filenames?

Laatst gewijzigd:
Ik vermoed dat je flashfloppy hebt omdat je zegt dat je vanzelf disc slots krijgt. Dan moet je dus een flashfloppy config file hebben, geen hxc files. Maar eerst even zeker weten of je flashfloppy nodig hebt, daarna gaan we verder.

Als je er niet uit komt, heb ik nog wel wat tests om te bepalen of het al dan niet flashfloppy is.

Alvast even wat je moet doen als het flashfloppy is:

-format usb stick (liefste een kleintje, 32gb of minder) naar fat32.
-maak in de root een txt bestand. Zet dit er in:

(Ik veronderstel even het 3 digit lcd)

host = shugart
interface = shugart
display-type = lcd

Hernoem het bestand naar FF.CFG. let op met verborgen extensies, want dan noem je het stiekem FF.CFG.txt en dat willen we niet.
Zet nu je hfe files ook in de root.

Dit zou moeten we werken. Je hebt nu 255 slots waarvan de eerste x je hfe disks zijn.

Als het toch hxc firmware is, is de procedure anders.

Dankjewel hiervoor !

Ga zsm m'n huiswerk maken want uit wat je schrijft, besef ik hoe weinig ik met deze materie bekend ben.

Wordt vervolgd...

Ik heb in mijn Triton trouwens geen Gotek, dus ik kan niet spieken. Voor zover jij uberhaupt al eenzelfde config gotek zou hebben. Maar we krijgen het wel werkend, geen zorgen.

OK dank voor alle steun en bemoedeging.

Net weer mee bezig geweest en vrees dat ik nu helaas nog wat verder van huis ben.

Wat ik wel te weten gekomen ben:
- De usb stick is 4 GB en heb ik geformat op FAT32
- Heeft een oled scherm
- Er staat inderdaad FF v3.40 op de Gotek drive
- gaat om type AT32 F415, 144 Mhz, 32 kb

Als ik de FF.CFG file aanmaak met 'oled' ipv 'lcd', her-benoem er ook een DSKA0000.HFE bestand (3961 kb) op zet,
leest ie de USB stick en maakt ie zelf een IMAGE_A.CFG aan op de stick als die erin gaat.
Op het oled scherm komt dan de volgende text te staan:
DSKA000 T:00.0
000/000 of HFE D:0 (na drukken op de encoder)

Vanuit het Triton Disk menu kan ik de drive nog niet benaderen;
Hij herkent wel een aangesloten FD, maar geeft een invalid melding en ik kan niets formatteren.

Verder zitten er op de connector v/d drive twee draadjes die verder niet aangesloten lijken te zijn
Kwamen onder het zwarte dekplaatje vandaan.

Sorry voor m'n geklungel en beperkte inzichten, maar ik sta erg open voor aanvullende inzichten.

img1(1).jpg

Ok, op basis van je nieuwe input:

Over die losse draden moet je je geen zorgen maken, 99.9%zeker niet nodig in de Triton als je oled display nu gewoon werkt.

USb stick helemaal leeg, fat32. Zet er deze ff.cfg op:

interface = shugart
host = pc

# Disk handling
image-on-startup = last
image-extension = img
indexed-host = yes
nav-mode = indexed

# Display
display-type = oled
display-probe-ms = 1000

# Encoder
rotary = full

# Safety / compatibility
write-protect = no
pin02 = auto

Zoals je ziet vragen we nu expliciet naar img files, niet hfe. Dat is het meest zekere.

Volgende stap, die hfe file is sowieso niet wat je wil. Zoals je zegt: de triton verwacht 1.44mb. Vandaar die "invalid". Probeer hfe files te vermijden, img files van juiste grootte 1.44mb zijn betrouwbaarder. Met hfe files van 1.44mb maak je ook enige kans, maar dit experiment houden we even voor later want we gaan nu dus voor een gotek config die enkel met ilg werkt.

Om de setup te testen maak je best zelf een lege image, alsof je er een lege diskette in stopt dus. In Windows is dat via WinImage: New - Standard 1.44 MB

Op mac kan je dit doen met HxC of FlashFloppy tools.

bestandsnaam: DSKA0000.img

Zet ff.cfg en deze (lege) img in de root van je usb, verder niks.

Probeer dit nu in je Triton (selecteer deze image op je gotek als hij dit niet vanzelf doet) en kijk dan of je de disk kan formatten. Indien ja, is je installatie goed en moeten we alleen nog op zoek naar werkende images met inhoud.

Laatst gewijzigd:
Correctie op mezelf: de config hierboven werkt ook met -gezonde- hfe files want flashfloppy ondersteunt die altijd, maar we beperken ons nu even tot die ene lege img file.

Als je later deze config ook voor (correcte) hfe files zou willen gebruiken kan dat, maar dan moet je ze manueel selecteren. De 0000, 0001 etc index richt zich in deze config enkel op img files. Omwille van de grotere kans dat een img file correct is, raad ik die aan.

Ontzettend bedankt weer!

er verschijnt langzaam licht aan de horizon van m'n mysterieuze gotek planeet, na een duistere nacht vol wanhoop.
Vanavond ga ik hiermee aan de slag.

Met het gedrag dat we tot nu zagen is je gotek waarschijnlijk in orde maar je hfe file was ongeschikt, dus dit komt goed. Even bovenstaande stappen doorlopen en gaaaaan.

OK,
Ik heb de FF.cfg en DSKA0000.img aangemaakt en die naam zie ik terug op het de gotek display.
Als ik de USB stick daarna in de gotek stop wordt er een bestand AIMAGE_A.CFG met inhoud "0" aangemaakt met een time-stamp van 1 januari 2019.
In het disk-utility menu menu v/d triton loop ik vervolgens vast want er staat format "invalid" en ik kan niets formatteren; het menu zit nu ahw op slot.
(gister leek nog wel mogelijk , maar gevolgd door een foutmelding)
Er staat ook iets in het menu over een SCSI disk, maar die zit er niet in.

Wat doe ik verkeerd ?

Na nog wat zoeken vond ik hier een verwante, maar net andere aanwijzing tbv cfg;

OK !
Als ik in de cfg dit zet (ipv 'shugart'), kan ik vabnf de triton via het disk-menu formatten, een new volume en new directory aanmaken !
interface = ibmpc-hdou
Lukt me vanaf de triton nog niet om iets te saven, maar ik ben nu wel verder gekomen dan ik dacht.

Stop er voor vandaag mee, maar voor mijn doen ben ik ineens erg optimistisch.

Nogmaals heel veel dank !

Morgen verder !
Heb een usb floppy drive aan m'n PC hangen dus zou theoretisch ook images moeten kunnen omzetten, als ik de PCG files goed op een floppy krijg,
of is dat een overbodige omweg ?

Laatst gewijzigd:
Goed dat je het gevonden hebt wat de cfg betreft! Als je kan formatten, volume en directory aanmaken, dan ligt saven om de hoek. Write protect staat op no, dus het zou moeten kunnen. Als je een nieuwe directory aanmaakt, selecteert je gotek die dan ook?

Wat de usb diskette betreft begrijp ik niet helemaal welke workflow je voor ogen hebt.

Algemene opmerking: floppy usb kan enkel brave windows diskettes maken. Voor de triton is dat ok. Maar je kan er bv geen atari diskettes mee maken, dan heb je een echte diskettecontroller op het moederbord nodig.

Wat saven beteeft: triton kan dit enkel in een image. Dus zorg dat je zeker nog in dska0000.img zit als je probeert te saven.

Veiligheidshalve:
-triton opstarten
-dska0000.img selecteren op de gotek
-deze image proberen formatteren via de triton zodat ze zeker weer leeg is.
-nu proberen saven in deze image via de triton.

Wat je net probeerde met een directory aanmaken kan hem in de verkeerde mode gezet hebben om te kunnen saven, vandaar bovenstaande stappen.

Laatst gewijzigd:
Als saven nog niet werkt, dan moeten we naar je jumper settings kijken (met name S0 versus S1). Werkte het bij de vorige eigenaar eigenlijk? Dan zou ik het laten zoals het was.

Update ;
Ik kan een PCG file op de image saven vanuit het menu op de triton !
Kostte even voor ik door had dat als je iets wegschrijft, je eerst moet slecteren wat dan precies, want alles tegelijk van alle banken (PRG, COMBI, drukits, songs & ARP's, etc) past uiteraard niet op 1440 kb.
Het injecten van PCG files op de image op de PC via WinImage gaat ook prima.

Nieuwe raadsels:

1. De triton ziet deze PCG files in de IMG op de usb stick, maar het lukt me niet om wat nieuwe patches in één v/d EXB banken te laden.
Er zit een MOSS board in, maar bijbehorende factory patches krijg ik niet ingeladen.
Mogelijk moet ik me beter inlezen in de triton manual en de orginele factory file sets per diskette als geheel op een image zetten.

2. Hoe maak ik meerdere IMG files aan op de stick ? de Gotek ziet alleen de eerste DSKA0000.IMG
Een DSKB0000.IMG kan ik wel aanmaken via WinImage, maar de gotek ziet 'm niet.

3. Door alle geklooi lijken alle (factory) patches die er op stonden ook uit de INT banken, onbereikbaar.
Alles klinkt als een soort INIT patch.

Stop er nu even mee, want al vele uren bezig met uitsluitend file management; geen noot gespeeld / patch beluisterd.

1. De triton ziet deze PCG files in de IMG op de usb stick, maar het lukt me niet om wat nieuwe patches in één v/d EXB banken te laden.
Er zit een MOSS board in, maar bijbehorende factory patches krijg ik niet ingeladen.
Mogelijk moet ik me beter inlezen in de triton manual en de orginele factory file sets per diskette als geheel op een image zetten.
MOSS board aan mij geven, weer een zorg minder. Maar serieus, met deze kan ik je niet helpen. Ik heb zelf mijn Triton nog nooit gebruikt (ik heb hem nog maar net en even geen plaats) én ik heb geen MOSS board.

2. Hoe maak ik meerdere IMG files aan op de stick ? de Gotek ziet alleen de eerste DSKA0000.IMG
Een DSKB0000.IMG kan ik wel aanmaken via WinImage, maar de gotek ziet 'm niet.
De indexing logica is DSKA0000, DSKA0001, DSKA0002 etc. Probeer het eens met die namen.

3. Door alle geklooi lijken alle (factory) patches die er op stonden ook uit de INT banken, onbereikbaar.
Alles klinkt als een soort INIT patch.
Even factory resetten met de factory disks ja. Dat is ons op die van Klinkske gelukt met échte diskettes, dus komt hier ook wel goed. Misschien eerst even punt 2 hierboven tackelen, dan kan je meteen alle nodige disk images op je USB zetten.

Je hebt het nu bijna helemaal op punt, vanaf dan is het gewoon genieten van de Triton en de gotek als een diskettewisselaar beschouwen. Nog even (op een later moment) doorzetten en je hebt het voor elkaar.

Dank vrienden van dit prachtige forum!
Heb ook het idee dat deze materie hier nu bijna tot een goed einde is gekomen, wat dan weer het begin is van het eigenlijke doel :
de triton zelf ontdekken.

Dat van die image nummering had ik inderdaad zelf moeten bedenken.

Overigens ook de nodige leermomenten opgedaan voor de K5000R, waar ook een floppy emulator is ingebouwd, waarvan de bediening me nooit helemaal duidelijk werd.

Die winimage Software is ook goud waard .

Laatst gewijzigd:
Back