Wat vinden jullie van deze SAX opname?

Maurice_1983

S Y N T H L O V E
Beste forummers,
Ik heb gisteren voor het eerst in 20 jaar een sax opgenomen. Op een Rode NT1000 op 60cm, en dichtbij in een SM7b. Door een Neve1073 api preamp.
Ik was niet tevreden over de sound van de NT1000, de SM7b iets beter.
Nu was ik op zoek naar dat platte glijerige 80s geluid van veel saxen uit de 80s.
Maar dat heb ik niet helemaal gekregen. Misschien andere recording setup nodig voor dat, of regel ik dat verder in de mixage?
Ik ben benieuwd naar jullie feedback en ervaring met sax opnames.

Erotische soft p…. muziek in combinatie met zwoele jaren 80 muziek. De vocoder vind ik vet gedaan. Maar het ging over de sax. Wat me opvalt is dat het iets most in dynamiek. Het zou met een tandje wat meer naar boven en beneden mogen gaan. Niet te veel, maar net een beetje meer om er wat flow in te krijgen. Wellicht de compressie iets minder maken. Dit neemt niet af aan je speel kwaliteit die verder erg goed is.

Ik vind de opname goed klinken. Al maakt het reverbbad de klank. :)

Wat me niet helemaal duidelijk is. 2 mics en setups? Dit is dus de opname van de beker waarschijnlijk? De Rode is een condensator en pikt meer omgevingesgeluid op dan een dynamische. Dus op een afstand van 60cm krijg je veel meer (ongewenst) kleppengeluid in je opname.. De verhouding (geluid uit de beker vs geluid van kleppen en aplicatuur) is met een dynamische vlak voor de beker sowieso al heel anders dus.

Ik zou uitkijken met te diep in de beker micen. Met live en hoge versterking gaat het op bepaalde frequenties rondzingen. Dus bepaalde frequenties worden versterkt door de beker. Als je de Mic er net boven plaats is dat probleem er niet.
Hetzelfde effect.. (te diep in de beker micen) kun je vergelijken met vocalisten die de neiging hebben om de hand rondom het kapsel te houden. Wat ook een raar klankbeeld en feedback oplevert.

Laatst gewijzigd:
Oh.. wat ik nog niet helemaal begrepen had. Is dit een saxofonist die je hebt opgenomen of heb je zelf gespeeld? Klinkt heel goed in ieder geval.. :)

Dit klinkt erg goed al. Ben het met @metatron eens dat je wel wat meer dynamiek kan gebruiken. Misschien is dat ook speeltechniek icm de microfoon. Dat glijerige krijg je misschien wat meer door met het volume te spelen door dichter of verder van de microfoon af te spelen.

Wat vond je niet mooi aan de NT1000? Die pakt natuurlijk ook meer van de sound van de ruimte mee. Dus misschien klinkt die wel beter als je in een andere ruimte opneemt, of zelfs op een andere plek in je huidige ruimte. Let vooral op hoe je opstelling is tov harde reflecterende oppervlakten.

Ik vind de opname goed klinken. Al maakt het reverbbad de klank. :)

Wat me niet helemaal duidelijk is. 2 mics en setups? Dit is dus de opname van de beker waarschijnlijk? De Rode is een condensator en pikt meer omgevingesgeluid op dan een dynamische. Dus op een afstand van 60cm krijg je veel meer (ongewenst) kleppengeluid in je opname.. De verhouding (geluid uit de beker vs geluid van kleppen en aplicatuur) is met een dynamische vlak voor de beker sowieso al heel anders dus.

Ik zou uitkijken met te diep in de beker micen. Met live en hoge versterking gaat het op bepaalde frequenties rondzingen. Dus bepaalde frequenties worden versterkt door de beker. Als je de Mic er net boven plaats is dat probleem er niet.
Hetzelfde effect.. (te diep in de beker micen) kun je vergelijken met vocalisten die de neiging hebben om de hand rondom het kapsel te houden. Wat ook een raar klankbeeld en feedback oplevert.
Dank, dit is heel nuttige info. Ik heb met de dynamische mic (SM7b) inderdaad te direct in/op de beker gemiced, en daardoor heb ik nu een te resonante (?) opname.
Ik heb het ge-multitracked met een NT1000 op 60 cm afstand. Maar dat geluid vond ik nog minder "goed" of naar mijn smaak.
Misschien dat "of-axis" opnemen nog een interessante optie is. Zodat je niet in de projectie van de klank zit. Misschien dat dat ook de resonante kwaliteit van de sax buis in de opname verminderd.

Oh.. wat ik nog niet helemaal begrepen had. Is dit een saxofonist die je hebt opgenomen of heb je zelf gespeeld? Klinkt heel goed in ieder geval.. :)
Nee, dit ik ben ik niet helaas. Ik heb nu 4 maanden les. En de speler in deze opname is mijn sax docent.

Ik was aan het luisteren en nog voordat ik je post las dacht ik: 'zo da's wel een glijertje'. Dus dat is je gelukt! Vette track sowieso.

Verder heb je aan mij weinig qua advies, de sax mag van mij wel sterker aanwezig zijn.

Cool man, ik hou hier wel van! :) beetje Gerald Albright (amongst many others) achtige toestanden. Wat ik lees/hoor, voor 80s style, is dat de sax goed moest doorkomen in competitie met scherpe synths (zoals de dx7 natuurlijk). Kortom, hij moet echt fris, daarbij als advies lees ik inderdaad iets Off-Axis en meer afstand zoals al gezegd. En dan een goede EQ boost. Ik ben zelf overigens fan van Ribbon microfoons op Sax/Trompet, mja die maakt het zéker niet frisser maar wel warmer voor Jazz.

Ik vind dat je al aardig in the Ballpark bent met je geluid, vind het niet onprettig luisteren of te dof oid.

In contrast, kan die 808 Snare en de DX-sound dan natuurlijk ook wat frisser worden gezet als de sax frisser is. Luister bijv. eens het album Smooth (1994) van Gerald Albright, of het album Shades (1986) van the Yellowjackets ter vergelijk.

Ik vind 'm heel erg geslaagd, de drums de muziek en zeer zeker de sax brengen met direct naar de tijden van the A-Team en Miami Vice! Alleen de vocoder hoewel die top is gedaan, vind ik wat een vreemde eend in de bijt hier. Die haalt voor mij de zwoele 80's sfeer er wat uit.

Maar de sound van de sax is wat mij betreft zo 80's als het maar kan!

Back