Kurzweil SP4-8 met PC3LE onder de motorkap

rœl

Stamgast
Hoi! Ik heb een SP4-8 en ben benieuwd naar die PC3LE onder de motorkap. Is er nog iemand met ervaring die mij zou willen vertellen hoe ik dat kan aanpakken? Is de aanschaf van de editor van Sound Tower nog steeds een goed idee in 2026? Ik heb een MacBook die op Tahoe draait.
Alle tips zijn welkom!

Dankjewel! Heb ik inderdaad al doorgelezen, maar wilde even checken of er na 10 jaar niet iets veranderd is. Ander decennium, andere software, andere tips?

Misschien kom je hier wat verder mee? kurzweil sp5-8
Ik heb een sp5-8 gehad. Deze werkte niet met sound tower. Deze moest via de menus bediend worden of met midi.
Voor zover ik weet werkt de sp4-8 wel met soundtower.
Je kunt ook eens informeren op ksetlist.com dat is de kurzweil vraagbaak.

Inmiddels de editor aangeschaft. Heeft iemand een idee hoe die werkt? Ik kan geluiden aanpassen, maar hoe krijg ik die aangepaste geluiden op de SP4?

Bedoel je dat je de met de editor aangepaste preset al wel kunt bespelen op de Kurzweil?

Nee, ik kan in de editor vanalles veranderen maar dat verandert niks in de Kurzweil. De kurzweil is wel verbonden, als in: Dorico begint te spelen als ik toetsen indruk.

Download deze handleiding.
Ik kom hierin een aantal opties tegen.
Zoals MIDI>RECEIVE of MIDI TRANSMIT (program, setup, fx enz),
maar verderop in de handleiding kom ik
ook een optie WRITE tegen, en LOAD BANK en SAVE BANK
Kan het niet voor je uitproberen want heb geen Kurzweil of Mac.

Nee, ik kan in de editor vanalles veranderen maar dat verandert niks in de Kurzweil. De kurzweil is wel verbonden, als in: Dorico begint te spelen als ik toetsen indruk.
Met de SP4-8 heb ik zelf geen ervaring. Maar wordt volgens diverse bronnen wel ondersteund door SoundTower. Met mijn PC3X heb ik geen enkel probleem.
Ik kan je aanraden om een lidmaatschap aan te vragen op ksetlist.com (gratis). Daar vind je heel veel ervaring met alle Kurzweil modellen.

PS heb je al gecheckt of het laatste OS al is geinstalleerd?
Verder kun je op kurzweil.com alles downloaden wat je nodig hebt. Incl SoundTower User Guide.

Super super super! Ik ga geduldig wachten op het verwerken van de aanmelding en die handleiding morgen doorlezen. Moet lukken! Mijn dank is groot!

Jaa het werkt!!! Maar kan een heel belangrijk ding niet vinden. Ik zie in de Leslie-effect chain "vibrato" staan, maar kan 'm niet uitzetten. De drawbars en reverb doen het gewoon, maar ik zou gewoon de hele vibrato willen uitzetten. Ik ben geen liefhebber van chorus/vibrato, bij een echt toonwielorgel is dat het allereerste wat ik altijd uitzet. Het irriteert een beetje dat ik het zie staan, maar ik kan alles, behalve het uitzetten.

Aan allen grote dank!

Fran van ksetlist heeft gereageerd! Hoera!

Laatst gewijzigd:
Hi Roel,

Ik heb zelf een ander type Kurzweil.

Wat ook een mogelijkheid is, de effect chain zelf te wijzigen, in het Leslie effect block zit de vibrato/chorus verwerkt naar mijn ervaring.

Mijn advies, kijk in de software editor of je het effect block verder kunt editen/ontleden. Mogelijk bestaat het leslie effect blok uit meerdere pages. Er is mogelijk geen specifieke on/off parameter. Wel wordt er vaak binnen Kurzweil gebruik gemaakt van dry/wet mix parameters.
Ik verwacht dat deze ook aanwezig is voor het vibrato/chorus effect. Als je deze op waarde/value 0 zet dan ben je er in principe ook.

Wet/dry mix bepaalt de balans tussen het droge geluid en het effect. Hopelijk heb je iets aan mijn antwoord.

Alle hulp is welkom. Jouw antwoord geeft aan dat ik wel op de goede weg ben om iets te vinden. In het ergste geval is het gewoon niet uit te schakelen, is dat op een PC3 ook niet? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige nonvibrato-organist ben. Wellicht vind ik op ksetlist ook nog antwoorden die ik hier uiteraard zal delen.

Hi Roel, ja dat klopt.

Je bent inderdaad op de goede weg. De Effect chains in een Kurzweil zijn naar hartelust aan te passen. Alleen ben ik zelf onbekend met de mogelijkheden van de PC3LE.

Wat je ook kan doen Roel, stel je vraag aan David Weiser, ik stuur wel even in een privé berichtje zijn email adres.

Dan heb je gelijk een goede bron. Was o.a. Kurzweil R&D medewerker en Kurzweil programmer voor de Broadway producties. Tegenwoordig is hij een Kurzweil reseller. Hij is hartstikke vriendelijk en bereid te helpen met vragen en tips.

Alle hulp is welkom. Jouw antwoord geeft aan dat ik wel op de goede weg ben om iets te vinden. In het ergste geval is het gewoon niet uit te schakelen, is dat op een PC3 ook niet? Kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat ik de enige nonvibrato-organist ben. Wellicht vind ik op ksetlist ook nog antwoorden die ik hier uiteraard zal delen.
Vibrato in KB3 is uit te schakelen. Op de PC3 met een button. Maar ook makkelijk met de editor.
Met de SP5-8 die ik had was het lastiger.
Maar met een arturia midikeyboard lukte het mij uiteindelijk toch.
Alle processen in de Kurzweil zijn midi gestuurd. In de handleidingen kun je dat terugvinden. Daar vond ik ook de juiste midi gegevens om vibrato uit te zetten.

Dat is in ieder geval goed nieuws! Ik ben nog steeds weg verguld met de 4-8. Er wordt veel negatiefs gezegd over die Fatar 100, maar ik vind ‘m wel lekker. Beetje Rhodesachtig.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Back