PERfourMER MKII voor techno/industrial?

Matt1

Ingeburgerd
Al een tijdje verdiep ik me op de PERfourMER MK2 van Vermona. Dit is eigenlijk precies het type synth waar ik al lang naar zoek: vier voices die je los van elkaar kunt spelen, met volledige hands-on control. De meeste demo’s die ik hoor gaan vooral richting ambient, maar ik ben benieuwd of het ook werkt voor wat donkerdere, industriële, techno-achtige sounds. Je kunt natuurlijk met elke synth van alles maken, maar sommige sounds haal je gewoon makkelijker uit de ene synth dan uit de andere, vandaar de vraag. Ik weet dat de Analog Four wel hiervoor geschikt is, maar de menu-diving trekt me niet aan.

gaat prima, maarja, dit is een Duitser, en Duitsers kunnen overal techno uit persen.

Oh, je moet echt ff op de link klikken en naar YouTube gaan

Duitsers kunnen inderdaad nog techno uit een kookwekker halen...

Maar even serieus, met een goede distortion erachter kun je natuurlijk alles gebruiken, maar voor echt donkere, industriële techno is de PerFOURmer waarschijnlijk een minder voor de hand liggende keuze.

Ik zou dan zelf eerder voor een Access Virus of zo gaan...

De voices zijn eigenlijk net iets te eenvoudig en als je meer dan 1 voice nodig hebt om een sound te maken, dan stort het hele concept een beetje inelkaar. Wil je bijv. een typisch techno-FM-bliepje, dan draai je er een beetje 1->2 FM in en daarmee offer je meteen een hele rij op. Beetje noise toevoegen aan je geluid? Suboctaafje? Weer een voice weg. En veel gruiziger dan in het filmpje wordt 1 voice denk ik ook niet. Dan kun je naar een distortionpedaal patchen met full-size jackplug die vervolgens in de weg zit als je aan een knop wilt draaien (idiote plaatsing).
Voor techno zijn er wel makkelijkere opties. Ik ken ze niet echt met 4 losse voices met 1-knop-per-functie, dan ga je toch al gauw naar modular of een handjevol losse monosynths, ben ik bang. Wil je meer complexiteit, dan had ie nog meer knoppen moeten hebben, en het ding is al onredelijk groot. Anders krijg je ofwel het Perkons-concept, waar het geluid behoorlijk ingekaderd wordt, danwel het analog 4-concept, waar alles in een menustructuur verdwijnt.

Maar je moet denk ik even nagaan wat voor soort geluiden je graag wilt maken, en dan kijken of dat lukt binnen de opzet van een voice van de PERfourMER. Probeer eens wat te maken in een vst en houd je aan de kaders die de PERfourMER heeft, dan merk je gauw genoeg of je iets mist of niet. Of post wat voorbeelden van dingen die in je hoek zitten, dan zijn hier wel mensen die kunnen zeggen of dat een beetje makkelijk gaat op deze machine.

Het lijkt me een prachtige machine om ooit nog eens te hebben, maar ik verwacht er geen techno bangers mee te maken zonder nog een stuk of wat andere machines, en het ding neemt in z'n eentje al behoorlijk veel ruimte in beslag.

Is een klein rackje met meerdere synths dan niet een veel beter idee? Als je geen probleem hebt met behringer is de wasp, k2, model 15, cat, kobol, proton etc. Veel meer synth dan de perfourmer.

Of als je wel een probleem hebt met behringer, een rack met meerdere analoge synths zoals bijvoorbeeld de neptune, iets in de richting van een teevee en nog wat erbij ook lekker. Heb je iig meerdere synths met elk hun eigen geluid.

Ik heb de perfourmer een paar jaar gehad. Mooi apparaat, goede bouwkwaliteit en leuk om te spelen. Vermona vind ik ook een leuke fabrikant. Het filter vond ik jammer genoeg tegenvallen, daarom hebbik hem uiteindelijk weg gedaan

Een acces virus zou inderdaad wellicht beter passen. Die heb ik inmiddels al sinds 2006 en ik ontdek er nog steeds nieuwe dingen op

Ik heb jullie antwoorden gelezen en dank jullie wel voor jullie aandacht.

Ik ben vergeten erbij te zeggen dat het om een live setup gaat. Ik gebruik de PĒRKONS voor drums en soms synthgeluiden, en het idee achter de PERfourMER was om EBM-basslijnen, hypnotische sequences, FM-stabs en drones te maken. Denk aan Colin Benders voor techno, en Phase Fatale en Blush Response voor EBM en IDM.

De PERfourMER sprak me aan omdat er geen menu-diving is en omdat je de vier voices los van elkaar kunt bespelen. Ik heb veel demo’s van de Elektron Analog Four bekeken. Another Machines en Yan Cook hebben op YouTube sterke voorbeelden geplaatst met het soort geluid waar ik ook naar op zoek ben. Maar zoals eerder gezegd trekt menu-diving me niet aan. Dat is deels op te lossen met een FaderFox PC4, maar daarmee kom ik bij mijn volgende punt en dat is budget.

Op dit moment kan ik me een PERfourMER of een A4 veroorloven. Een Eurorack-systeem of meerdere losse monosynths worden al snel duur, en vooral dat laatste neemt ook veel ruimte in beslag. Daarnaast heb ik weinig praktijkervaring met Eurorack. Ik verdiep me er wel in via VCV Rack en het boek Patch & Tweak, maar zelfs een 2x84HP case kan al rond de 350 euro kosten, en de prijs van modules loopt snel op.

De PĒRKONS is echt top, maar mist voor mijn gevoel een complementair instrument, bijvoorbeeld in de vorm van een A4, PERfourMER of een compact Eurorack-systeem. Sommigen van jullie hebben ook de Access Virus aangeraden; is die geschikt voor live performance?

Ik denk dat zowel de a4 (heb ik ook enkele jaren gehad) en virus daarvoor geschikt zijn. Allebei fijne apparaten. Als ik zou moeten kiezen zou ik voor de virus gaan

Ik heb echt een haat / liefde verhouding met de PerFourmer. Soms frustreert hij enorm door het toch wel zwakke filter en gaat hij soms ook niet diep genoeg wat modulatie betreft. Aan de andere kant een leuke synth voor happy accidents en op zich geschikt voor wat je ermee wilt, helemaal als je alle voices individueel door effecten haalt. Tuning van de vco's is stabiel maar er is altijd een risico dat je aan de verkeerde knop zit en dan is het handmatige tunen soms lastig. Helemaal als je in een live situatie speelt. Je zou hem eigenlijk echt eens aan de tand moeten voelen om te kijken of het iets voor je is. Analog Four ook gehad en is zeker geschikt! Mijn voorkeur voor live was toch altijd wel iets (digitaal) met geheugen. Makkelijker om thuis wat dingen voor te bereiden, betrouwbaarder en als het misgaat snel weer opnieuw laden en verder knallen. Virus is een goede optie. Nord Rack 1,2,2x hadden mijn voorkeur. De Nord lead 4 is ook een beest maar in rack versie lastig te vinden en de Nord Wave 2 is er helaas niet in rack / desktop. Is trouwens echt een beest en wat mij betreft een dikke aanrader! Check de video van Blush Response!

Een Virus zou niet mijn keuze zijn, maar met de OsTIrus vst kun je hem in ieder geval qua architectuur en sound goed testdriven. Qua hands-on zit het ergens tussen de A4 en PERfourMER in: je hebt wel bijna alle controls voor 1 lijntje, maar dat is er maar 1 tegelijk, wil je een ander lijntje tweaken dan moet je de "part" wisselen met een knopje.

Met een stapeltje Behringer zoals al werd genoemd kom je echt wel een heel eind, of toch een stapeltje Moogs (voornamelijk DFAM) als je liever naar dat logo kijkt (ik zou lekker een Edge nemen).
Eurorack lijkt (tja is) prijzig, maar als je wat slimme multifunctionele modules kiest, komt het op hetzelfde neer als de Vermona. Goedkoper zelfs als je big B neemt...

Iets als een Erica DB-01 is ook wel een optie, een handjevol van dat soort desktopmodules brengt je ook een heel eind en je kunt er 2 of 3 kopen voor de prijs van een PERfourMER. Edit: of wat van Dreadbox.

Al een tijdje verdiep ik me op de PERfourMER MK2 van Vermona. Dit is eigenlijk precies het type synth waar ik al lang naar zoek: vier voices die je los van elkaar kunt spelen, met volledige hands-on control. De meeste demo’s die ik hoor gaan vooral richting ambient, maar ik ben benieuwd of het ook werkt voor wat donkerdere, industriële, techno-achtige sounds. Je kunt natuurlijk met elke synth van alles maken, maar sommige sounds haal je gewoon makkelijker uit de ene synth dan uit de andere, vandaar de vraag. Ik weet dat de Analog Four wel hiervoor geschikt is, maar de menu-diving trekt me niet aan.
Wat versta je precies onder techno geluiden?

Idd een distortion helpt je een hoop.
Maar voor industrial heb je ook FM en feedback nodig.
De Analog four ( heb zelf de keys ) is wel een aanrader en vele male veelzijdiger en bied dat allemaal.

De PERfourMER MK2 lijkt me dan meer een lekker simpele live tweak synth met 1 knop per functie.
Soundwise iig een stuk liever dan de a4 kan.

Je zou ook voor bv een MatrixBrute kunnen gaan.
Vette techno sequences, kan erg agressief gaan en 1 knob per functie.
Die zie je rond de 900 euro al voorbij komen.
Ik heb de mijne weg gedaan omdat hij zo groot is.
Maar mis de sound wel voor meer electro/industrial.
Nou ja er zullen vast nog een hoop andere opties zijn.

Back