Behringer JT-2

Behringer-JT-2-NAMM-2026-1024x576.jpg

Behringer laat de polyfone mogelijkheden van zijn Eurorack Jupiter varen en vervangt ze door parafonie. De JT-2 heeft namelijk slechts één stem, namelijk die van de Roland Jupiter-8 uit 1981. Deze bestaat uit twee oscillatoren met kruismodulatie, sync, een laagdoorlaat- en een hoogdoorlaatfilter, twee enveloppen, een LFO en meer.Volgens Behringer beschikt de JT-2 ook over een autotune-functie en een synchroniseerbare arpeggiator, die bediend kan worden met de gekleurde Jupiter-achtige knoppen aan de onderkant van de behuizing.
Het apparaat heeft ook een MIDI-ingang op het voorpaneel, een mastervolumeregelaar en een mastertune-regelaar. Om de compatibiliteit met Eurorack-synthesizers te verbeteren, heeft Behringer een aantal patch-aansluitingen toegevoegd, waaronder een gate-ingang, een pitch CV-ingang, een sync-ingang, een filter-uitgang en een jack-aansluiting. Meer patch-aansluitingen zouden wenselijk zijn.Aan de achterkant bevindt zich de klassieke configuratie die ook andere Behringer Eurorack-synthesizers hebben: een audio-uitgang via een 6,3 mm-aansluiting, een MIDI thru-ingang en een USB-poort.

Zoals in de politiek ook geldt: 1 stem kan het verschil maken. Maar dit lijkt me een uitgesproken synth voor polyfoon stemgedrag zal ik maar zeggen....

Meh, heb weinig tegen Behringer maar dit vind ik toch wel boringer... Lijkt me alsof ze de Jupiter volledig willen uitmelken voor ze de big daddy uitbrengen...

Ik snap de gedachte erachter niet. Maar Herr Behringer zal met zijn bescheiden winstmarges geen onnodige risico's nemen. Er zal dus wel een markt voor zijn. Alleen ben ik al voorzien met de Roland System 8.

Heel erg mooi, maar waarschijnlijk buiten mijn budget. Dan toch maar voor de Behringer JTmini, van 99 euro.

Maar dit lijkt me een uitgesproken synth voor polyfoon stemgedrag zal ik maar zeggen....

Ook hier zijn er blijkbaar 7 weggelopen. ;)

Ik grossier inmiddels in de Jupiter klonen.
Weliswaar de digitale emulaties van Roland, maar die vind ik uitstekend klinken.
Zo goed zelfs dat ik geen meerwaarde zie voor een analoge mono-/parafoon.

Lijkt me een vrij zinloos ding, een 1-stemmige Jupiter. De kracht van het origineel zit juist in het samenspel tussen de onderlinge voices binnen de polyfonie.

Heel erg mooi, maar waarschijnlijk buiten mijn budget. Dan toch maar voor de Behringer JTmini, van 99 euro.
Of die niet, even sparen en dan toch de JT-2. Zal niet veel meer zijn dan 3x zo’n mini 😉

Back