Ketri Ketri [Balkan/Gipsy House]

Nightly Build

Go for what you know
Begonnen als een opdracht voor een video van een oud collega die nu een animatie burootje heeft.
Maar hij vond het 'te Gipsy'.. dus dan misschien maar een heel nummer van maken en uitbrengen?
Weet alleen geen labels die dit soort muziek uitbrengen.

Maar is het ubehaupt de moete waard om hier een heel nummer van te maken?
De zang is Albanese Folklore en betekent 'Eekhoorntje':

Mocht je er wat in zien hoor ik ook graag ideeën voor elementen in de song.
Moet en een lange gefilterde drop in? Of juist basic houden.
Of maar gewoon trashen..

ik dacht meteen aan après-ski en heb devolgende firma's in Nederland gevonden:

• CNR Music / Arcade – klassieke Après Ski Hits en Feest in de Tent series (vroeger heel groot met Nederlandstalige hits).
  • Cloud 9 Holland / Spinnin' Records – meer moderne dance/après-ski remixes.
  • Red Bullet – distribueert veel Nederlandse feest/après-ski compilaties.
  • Universal Music Nederland – brengt Hollandse Nieuwe Après-Ski en hits van o.a. Lawineboys, Peter en Zijn Rockets, DJ Maurice.
  • Berk Music – klein label met veel Nederlandstalige feest/après-ski.
Wat @Eclectic zegt is geen slecht idee.

@e-Gloomy-nations dank voor je input maar.. oef! is dat niet te veel nederlandstalig & plat volksvermaak zegmaar.

Ik wil een beetje wegblijven van de apres ski en de feest dj ruuds, feest dj erics en feest dj joosts eerlijk gezegd..
Ik maak er liever een hippe clubhit van a-la Balkan Club Night, Electro Swing ed.. dat idee.
Maarja.. het zit misschien toch wel in die hoek. Er zit ook wel die 'hoempa' bas in en hij knalt ook wel lekker haha

Laatst gewijzigd:
Hehe, ik kan de trubaci met een beatje eronder niet meer ontluisteren, maar breng dan ook veel te veel tijd door in de balkan regio.

Wat me opvalt aan vele van die balkan house is de "luiheid" waarmee ze gemaakt worden. Meestal zijn ze een rhytmisch rifje met wat koperblazers/zangsample erboven en een beat en verder gaat het niet.
Met wat dialoog tussen synthgeluiden en koperblazer, wat elektonische bassen of rytmische elementen die de 9/8 of 11/8 volgen ipv een louter 4/4 en het komt al origineler uit.
Dit is geen aanval op de kwaliteit van je nummer, eerder een beschouwing op het genre in se.

@JugJug in elk genre heb je goede en slechte producties. Vaak zijn de goede met een loep te vinden.
Dan is er ook nog persoonlijke smaak waarvan sommige zeggen dat daar niet over te twisten valt.

Dank voor je tips voor mijn werkje. Ik zal er naar kijken, het kan nog alle kanten op namelijk.

@JugJug in elk genre heb je goede en slechte producties. Vaak zijn de goede met een loep te vinden.
Dan is er ook nog persoonlijke smaak waarvan sommige zeggen dat daar niet over te twisten valt.

Dank voor je tips voor mijn werkje. Ik zal er naar kijken, het kan nog alle kanten op namelijk.
Ik vind het soms wel best aanstekelijke muziek. Wat daar als lage volkse cultuur beschouwd wordt kan ergens anders heel exotisch overkomen.
En het is leuk materiaal om muziek mee te maken. Als je meer van dit wil, dan is deze goed aan te raden (wel niet goedkoop, of een sales afwachten).

Het klinkt heel erg als dingen die Shantel doet. Die is daar met name in Duitsland, maar ook internationaal, heel groot in geworden. Ik mag het graag horen.
Nu moet je alleen zorgen dat je niet een Shantel-kloon wordt, dus er een unieke draai aan geven. Dat zou kunnen door er b.v. een (tech)house-draai aan te geven. Maar je kunt er b.v. ook metalgitaren bij gooien, dan kom je meer in de richting van Gogol Bordello. Maar ook dan moet je natuurlijk zorgen dat je geen kloon wordt, dus toch weer een unieke inslag geven. Misschien kun je het een heel duistere insteek geven, met metalgitaren en wat zware synths, en langzaam naar een climax.

Ik zou echt wegblijven van de pulplabels en carnavalskrakers. Maar zoiets constateerde je zelf ook al min of meer.

Ik vind het soms wel best aanstekelijke muziek. Wat daar als lage volkse cultuur beschouwd wordt kan ergens anders heel exotisch overkomen.
En het is leuk materiaal om muziek mee te maken. Als je meer van dit wil, dan is deze goed aan te raden (wel niet goedkoop, of een sales afwachten).

Dat klinkt als een heel leuke library, maar oef... die prijs. DAt gaat me echt te ver. Is er iets soortgelijks wat een stuk schappelijker is?

@Kwalman ik ben niet zo bang een kloon te worden van iemand.
Daarvoor ben ik te veelzijdig bezig denk ik.
Er ookal zou dat niet het gevall zijn, je eigen stijl komt toch altijd naar boven als je iets met overtuiging doet.

Samples die ik heb gebruikt komen hier vandaan:

Die laatste lijkt niet meer verkrijgbaar.. misschien toch copyright samples hierin?
Of bedrijf falliet.

Balkan vocals is prima, al is de kwaliteit minder dan strezov

En wat koperblazers betreft, op youtube zoeken naar de deelnemers van het Guca festival en wat creatief samplen (klik op de titel voor de hele playlist):

Deze komt naar boven drijven uit de krochten van mijn brein. Ik draaide hem weleens op feestjes. Wat andere namen die naar boven komen: Amsterdam Klezner Band, Dunklebunt...

Ik moet die van jou nog luisteren, als ik bij m'n speakers in de buurt ben!

Back