De fiscus zit achter ons, welke alternatieven om zeldzame vinyl te verkopen?

Je krijgt dan wel het gedoe van onderhandelen, gasten met 1000 vragen die dan uiteindelijk toch niet kopen, onzinnige biedingen, inpakken, labels maken, verzenden, de klachten achteraf (product vertraagd of helemaal niet ontvangen, beschadigd tijdens verzending, niet tevreden met staat van object etc.) en eventuele retouren er gratis bij. Bij een bulkverkoop mag de koper dat allemaal doen. Is ook wat waard misschien.

Je kunt ook voor jezelf een termijn stellen, dat het vinyl nog wel een jaar populair blijft daar kun je wel vanuit gaan. Ook onder de jongere liefhebbers. Maar nog veel langer is twijfelachtig. De oude garde van vinyl liefhebbers sterft inmiddels bij bosjes tegelijk uit, dus het is goed mogelijk dat het met de prijzen van de wat oudere platen binnenkort hetzelfde gaat als met de prijzen van bijbels of Verkade-albums. Dus als je ze zelf binnen jaar niet kwijt raakt zou ik serieus overwegen om je collectie in een keer aan een platenspeciaalzaak te verkopen. Eventueel laat je er eerst nog even een deskundige naar kijken om te zien of er geen echte topstukken (vroege persingen, speciale uitgaven) tussen zitten.

Je kunt ook voor jezelf een termijn stellen, dat het vinyl nog wel een jaar populair blijft daar kun je wel vanuit gaan. Ook onder de jongere liefhebbers.
Ik vraag me wel af of die jongere liefhebbers ook erg into Sabbath/Ozzy etc. zijn én daar de hoofdprijs voor willen betalen. Ik ga regelmatig naar classic metal shows, en daar ben ik vaak een van de jongere bezoekers. Ik ben bijna 50. De meeste liefhebbers zitten toch wel in de categorie jonge boomers of oude gen-x'ers

een deskundige naar kijken om te zien of er geen echte topstukken (vroege persingen, speciale uitgaven) tussen zitten.

thnx @ProgHead , maar daar heb ik geen deskundige voor nodig, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik upload gewoon een paar pics van de LP, de sleeve en de hoes, en daar de specificaties bij. Ze zijn bijna allemaal Mint en origineel. Ze noemen dat "gems" meen ik.

Ik zou niet treuzelen want de generatie sterft uit. Ik heb een boel vlaamse 90s singles en heb vast al te lang gewacht om ze te verkopen… de mensen die dat luisterden waren 40 en ouder in de 90’s. Zat bij een volledige collectie die ik kocht. 10 om te zien horror

Ik zou een ad op mp zetten met het bericht dat ze voor een complete lijst van je platen een bericht moeten sturen. Doe een paar goede foto's van enkele platen en alles als geheel er bij en beschrijf de algehele staat van de albums. Dan zijn er vast wel 2 of 3 geinteresseerden, die kunnen langskomen en daar maak je dan de voor jou beste deal mee. Geduld loont overigens.

Ik wil qua prijs het onderste uit de kan halen, al duurt het een paar jaar. Vinyl is aan een opmars bezig en is tegenwoordig gewoon een investering geworden, net als zilver, goed, edelstenen, enz... Thnx @ProgHead :)
Dan is de oplossing redelijk simpel Jan, gewoon de platen per stuk op marktplaats en 2ehands verkopen voor prijzen die je op Discogs kan checken (welke uitgave, welke staat). Dan kost het de meeste tijd, maar haal je er de beste prijzen uit, raakt makkelijk verkocht (elke verzamelaar heeft de meeste al dus zal niet de hele set voor de hoofdprijs kopen) en je kan het even pauzeren tot volgend jaar als je bang bent dat je te veel verdient en je hete adem van de fiscus in je nek voelt

Ik ben niet van plan deze hier te verkopen, want dat is uiteraard niet te bedoeling. Wat wel de bedoeling is om hier een richtprijs voor de vragen, helpen jullie me? Ik vraag nu op MarketPlace 1999€ voor het heel lot:

Black Sabbath & Ozzy Osbourne.jpg

Ik heb wel in de loop van de tijd mijn hele collectie (oude LP's en CD's, ongeveer 250 items) op discogs gezet. Dat is relatief veel werk, maar is ook heel leuk om te doen, omdat je de LP's/CD's moet bestuderen voor de informatie, maar ondertussen kan je ook de namen van de muzikanten en andere informatie googelen en dan allerlei interessante details ontdekken (en er dan achter te komen dat "overleden" wel vaak voorkomt...) Dus ik raad aan om de moeite te nemen de boel op discogs te zetten en dan toch op die manier jouw collectie te gelde maken.

Mijn collectie schijnt aan de ondergrens € 940 op te brengen, gemiddeld €2800 en aan de bovengrens €7800 (!). Als iemand de gemiddelde prijs voor mijn hele collectie betaalt, zou ik het direct doen. Ik overweeg wel om ze per stuk te verkopen, maar moet mij nog wel meer verdiepen in het hele verkoop- en opstuurproces via discogs.

Ik ben niet van plan deze hier te verkopen, want dat is uiteraard niet te bedoeling. Wat wel de bedoeling is om hier een richtprijs voor de vragen, helpen jullie me? Ik vraag nu op MarketPlace 1999€ voor het heel lot:

Bekijk bijlage 3869628
Bijvoorbeeld; die Mob Rules
De jouwe kan een van 31 versies* zijn. (veel/sommige verzamelaars vinden dat belangrijk om te weten)

Maar als je met "Pressed in the Netherlands" het land van uitgave bedoelt dan zijn er nog maar 3 versies* over. (het land van persing is een minder voorkomende identifier, waar je ook niet op kan filteren)

*Een versie die nog niet op Discogs staat is ook mogelijk, maar lijkt me minder waarschijnlijk hier.

Ik heb wel in de loop van de tijd mijn hele collectie (oude LP's en CD's, ongeveer 250 items) op discogs gezet. Dat is relatief veel werk, maar is ook heel leuk om te doen, omdat je de LP's/CD's moet bestuderen voor de informatie, maar ondertussen kan je ook de namen van de muzikanten en andere informatie googelen en dan allerlei interessante details ontdekken (en er dan achter te komen dat "overleden" wel vaak voorkomt...) Dus ik raad aan om de moeite te nemen de boel op discogs te zetten en dan toch op die manier jouw collectie te gelde maken.

Mijn collectie schijnt aan de ondergrens € 940 op te brengen, gemiddeld €2800 en aan de bovengrens €7800 (!). Als iemand de gemiddelde prijs voor mijn hele collectie betaalt, zou ik het direct doen. Ik overweeg wel om ze per stuk te verkopen, maar moet mij nog wel meer verdiepen in het hele verkoop- en opstuurproces via discogs.

Da's idd waar, je wordt er echt in verdiept hé.. Ik ga het allemaal rustig afwachten, mijn uploads worden, na allerlei handelingen, nog niet voor verkoop getoond. Ik heb een support ticket hiervoor aangeaamt, thnx @bijlevel :)

Bijvoorbeeld; die Mob Rules
De jouwe kan een van 31 versies* zijn. (veel/sommige verzamelaars vinden dat belangrijk om te weten)

Maar als je met "Pressed in the Netherlands" het land van uitgave bedoelt dan zijn er nog maar 3 versies* over. (het land van persing is een minder voorkomende identifier, waar je ook niet op kan filteren)

*Een versie die nog niet op Discogs staat is ook mogelijk, maar lijkt me minder waarschijnlijk hier.

Djee, wat een massa. Jeps, filters leren gebruiken moet ik doen, dank je wel @T-CM11 !

Ja, die platenhandel vereist wel de nodige kennis. Het is een beetje als zelf paddestoelen plukken en bereiden, de kenners pikken de goede er zo uit, de amateurs belanden met een epileptische aanval op de EHBO om hun maag leeg te laten pompen*.

* Waarschijnlijk iets minder dramatisch

Back