Ervaring met multitrack recorders

HJB

Stamgast
De afgelopen week zag ik wat berichten over de Behringer Flow recorder. Dit wekte mijn interesse. Na enig zoeken en lezen kwam ik bij de Zoom R20.
DIt lijken mij zeer praktische recorders om repetities en optredens van onze band op te nemen zodat we deze terug kunnen luisteren en kijken wat er te verbeteren valt.
Studiokwaliteit is niet nodig.
Hebben er hier mensen ervaring met dergelijke apparaten?

Hoeveel sporen wil je? En is een ingebouwde mixer van belang voor je?

Ik heb vooral ervaring met 24 spoor hd recorders zonder ingebouwde mixer, gewoon hoppa opnemen maar. En roland V-Studio, maar die vond ik te complex.

8 sporen lijkt mij voldoende daarmee kunnen we alle verschillende instrumenten en de zang een eigen spoor geven.
ingebouwde mixer kan handig zijn maar is niet noodzakelijk. We hebben een mixer aan de PA hangen.

Ik heb de R24, de voorganger van de R20, en dat is een prima apparaat, niks op de kwaliteit van opnames aan te merken.
Wel moet je even nadenken over de setup, als je al een mixer hebt, heb je waarschijnlijk niet 8 outputs die je in je recorder kunt steken en dan heb je splitters e.d. nodig, en je bent 2 mixen aan het managen. Dan is de Livetrack serie of iets van de Tascam Model-serie geschikter, dan houd je mixen en recorden op 1 apparaat.
Of je gaat juist op de simpelere toer met een 2-sporenopname, die is meestal wel af te tappen van een gemiddelde mixer.

De R20 is qua functies meer gericht op iemand die een paar synths opneemt en hem op een bureau heeft staan als enige mix/inputapparaat.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
Omdat het voor mij nieuw terrein is en ik nog niet de intentie heb om uitgebreide opnames te maken
Heb ik vooraleerst gekozen voor de zoom r4. Heel betaalbaar en een bijzonder overzichtelijke workflow.
Upgrade naar een hoger segment kan altijd nog

Zoom is uitstekend spul, zeker voor het geld. Ik doe al eeuwen met een Zoom H2 (ja, het originele model, niet de 'n'). Ken ook veel andere lui die met Zoom recorders werken.

Ja mooi spul die Zoom dingen.
Wij zijn na jaren Zoom uiteindelijk voor een USB interface gegaan.
De Behringer XR18.
Die hangt met Reaper aan een cheap ass laptop en dan heb je dus 18 kanalen 'en' de mogelijkheid om 3x stereo in ear mixen aan te bieden (of 6x mono). Allemaal een DT770 Pro op en je hoort eindelijk wat iedereen doet.
Sinds we dat hebben, wil ik niet meer terug. Geen versterking meer in de oefenruimte, alleen nog de drummer die herrie maakt (maar die zit bijna in z'n eigen hokje eindelijk).
Echt zo lekker spelen.

8 sporen lijkt mij voldoende daarmee kunnen we alle verschillende instrumenten en de zang een eigen spoor geven.
ingebouwde mixer kan handig zijn maar is niet noodzakelijk. We hebben een mixer aan de PA hangen.
Ik gebruik al een paar jaar een R8 als kleine 8-sporen "notepad". Vooral voor gitaargeorienteerde zaken. Aanzetten, gitaar inprikken en gaan. En merk daarin dat als ik zo'n snel ingespeeld ideetje dan verder ga uitwerken ik heel snel sporen te kort kom.

Back