Gevoelige microfoon voor lage frequenties.

Negative Plus

This is bat country !
Hi Hi ik zoek een mic om lage en enigszins zachte geluiden op te nemen.
Wie weet wat werkt?
Liever zeg ik niet waar het voor is.

Zo algemeen, bijvoorbeeld Rode NT1 of Sennheiser MKH 8020, afhankelijk van je budget.

Ik heb met beide goede ervaring voor laag en zacht. Zoek de specs even op, en prijs, voor een afweging.

Ik ben zeeeeeeer te spreken over de Austrian Audio OC18. Het haalt uit akoestische gitaar en uit mijn stem mooie lage frequenties naar boven, De Røde NT1 (hierboven genoemd) deed dat toch minder goed naar mijn bescheiden mening :engel: maar da's ook een wat lagere prijsklasse dus niet helemaal fair als vergelijking. Nou weet ik niet wat je ermee wil opnemen, dus dat wordt wat lastig praten, en ik heb geen ervaring met de OC18 op drums of basgitaar e.d. "Ze" (..) zeggen wel dat de Sennheiser MD421 zeer geschikt is voor toms en cagon en zo. Zelf geen ervaring mee, maar hij staat op m'n verlanglijstje.

Er is ook nog een duurder broertje, de OC818. Die is wat breder inzetbaar.

Laatst gewijzigd:
Omdat je niet wil zeggen waar het voor is, deze suggestie in het geval het geluid heel erg laag is en richting infrageluid gaat. Een geofoon die hierboven werd genoemd is nogal prijzig, het kan goedkoper.

Namelijk door zelfbouw (of laten bouwen) met een elektretmicrofoon. Niet allemaal, maar veel van deze microfoontjes hebben de neiging om nog een stuk lager dan 20Hz op te pikken, dit staat bijna nooit in de datasheet. Lang was de Panasonic WM-61A een begrip voor iedereen die zoiets wilde opnemen, helaas is die al een hele tijd obsolete. Wellicht zijn er leveranciers die nog wat exemplaren op de plank hebben liggen. Werd bv. gebruikt door biologen voor het opnemen van zeer lage geluiden die sommige dieren produceren, maar ook geologen voor het vastleggen van infrageluid door vulkanen e.d.

Er bestaat een vervanger voor de Panasonic van fabrikant JLI, zie hier. Ook sommige microfoontjes van fabrikant CUI (tegenwoordig Same Sky) schijnen het goed te doen in het lage deel van het geluidsspectrum. Ook deze is wellicht het proberen waard, Dit soort microfoontjes zijn doorgaans niet duur, dus wat experimenteren is goed te doen met verschillende merken en typen. Wat ideeën voor een preamp voor zo'n microfoon hier. De boel wel zodanig dimensioneren dat het laagfrequent goed doorkomt, natuurlijk.

Klinkt alsof je contactgeluiden van de buren wilt vastleggen, bij deze:

Niets jij wint de prijs! Bedankt allemaal ik heb genoeg info om verder op onderzoek te gaan :) Jammer van de prijs wel maar ik denk dat ik hem wel kwijt kan op marktplaats.

Er zijn fieldmicrofoons die bij 10 hz beginnen die vrij gevoelig zijn. Anders kom je op een kickmic uit die bij 20 hz begint maar voornamelijk voor harde geluiden is. En condenser mics beginnen ook wel veel rond 20 hz. Maar als het doel niet bekend is dan blijft het gissen voor ons.

De buren hebben zware voeten. Ik heb alleen een goedkoop usb sennheiser dingetje. Ik kan het opnemen maar het is niet genoeg, de diepe oomph mist. Je voelt de voetstappen in je lijf zo laag is het, maar niet hard in volume. Blijft lastig deze hele casus, zeker met deze huizenmarkt.

Deze ziet er ook wel goed uit....

Laatst gewijzigd:
De buren hebben zware voeten. Ik heb alleen een goedkoop usb sennheiser dingetje. Ik kan het opnemen maar het is niet genoeg, de diepe oomph mist. Je voelt de voetstappen in je lijf zo laag is het, maar niet hard in volume. Blijft lastig deze hele casus, zeker met deze huizenmarkt.

Deze ziet er ook wel goed uit....

Ja, das lastig.
Burengeluid kun je heel weinig aan doen.
Zeker als het al bij 'lopen' een issue is.
(iets als 'klussen' kun je nog wel in overleg op andere momenten doen, maar 'lopen' is toch wel een basisactiviteit)

Ik weet niet wat je met de opnames wilt bereiken. Iets richting de huurbaas (dat hij wat aan de vloer moet doen o.i.d.) ?

Ja, das lastig.
Burengeluid kun je heel weinig aan doen.
Zeker als het al bij 'lopen' een issue is.
(iets als 'klussen' kun je nog wel in overleg op andere momenten doen, maar 'lopen' is toch wel een basisactiviteit)

Ik weet niet wat je met de opnames wilt bereiken. Iets richting de huurbaas (dat hij wat aan de vloer moet doen o.i.d.) ?
Ja dat laatste dat ik ieder geval iets heb. Dat ik uiteindelijk weer zelf kan beslissen wanneer ik wakker wordt.....

Ik heb een Samson USB G track.. die vind ik veel te veel laag voor zang hebben. Voor spraak en een acoustische gitaar misschien wel goed.

Grappig buurtverhaaltje; Een kennis van me (ook een forummer trouwens) vertelde me ooit dat zijn buren doof zijn. Ideaal om aan die aangrenzende kant herrie te maken zou je denken, ze horen het toch niet.. maar ze communiceerden met elkaar door op de vloer te stampen.. Neem je gvd net die magische take op met je gitaar, stampen die stomme doven (of is het nu doof-stomme?) er weer doorheen.. :D Ach ja, verdraagzaamheid kent vele facetten. :)

Laatst gewijzigd:
Antigeluid! Zo werkt noisecanceling ook op AirPods.

Attachments

• IMG_2754.jpeg
    IMG_2754.jpeg
    273,8 KB · Bekeken: 32
Wanneer je een contactmicrofoon zoekt is deze C-SERIES PRO+ van Jez Riley French ook de moeite van het overwegen waard JrF - contact microphones

Deze werden me tijdens een workshop aanbevolen door Chris Watson, een van 's werelds meest gerenommeerde field-recordists. Hij toonde toen ook een aantal andere mini-microfoontjes, waaronder exemplaren ter grootte van een lucifer, die vele duizenden €' s kosten; materiaal in die prijsklasse is misschien weer interessant wanneer je de opnames van de buren ook ooit nog op half speed mastered vinyl wilt uitbrengen

Laatst gewijzigd:
Een ns10 spieker (inverted) (of iets in die richting . Zeer licht gewicht dus snelle snap. Goed laag.

Succes want dat is echt het meest balen wat er is. Omgevingsgeluiden.

Succes want dat is echt het meest balen wat er is. Omgevingsgeluiden.
Thanks!

Wat betreft noisecanceling ik zou het geluid liever twee keer zo hard terugsturen in fase....Dat ze zichzelf gek stampen terwijl ik op werk ben haha.

Ooit heb ik dit wel eens opgelost doordat de houten overspanning te groot was gemaakt vanwege wegbreken. Met halverwege opnieuw ondersteuning was het probleem over en het gestamp weg.
Het was een industrie havenpand van honderden jaren oud. M`n eerste en laatste zelfstandig jop waar ik bewust geen winst op wilde maken. Wat een spampij.

Ooit heb ik dit wel eens opgelost doordat de houten overspanning te groot was gemaakt vanwege wegbreken. Met halverwege opnieuw ondersteuning was het probleem over en het gestamp weg.
Het was een industrie havenpand van honderden jaren oud. M`n eerste en laatste zelfstandig jop waar ik bewust geen winst op wilde maken. Wat een spampij.
.
Duidelijk

Back