Gevoelige microfoon voor lage frequenties.

Negative Plus

This is bat country !
Hi Hi ik zoek een mic om lage en enigszins zachte geluiden op te nemen.
Wie weet wat werkt?
Liever zeg ik niet waar het voor is.

Zo algemeen, bijvoorbeeld Rode NT1 of Sennheiser MKH 8020, afhankelijk van je budget.

Ik heb met beide goede ervaring voor laag en zacht. Zoek de specs even op, en prijs, voor een afweging.

Ik ben zeeeeeeer te spreken over de Austrian Audio OC18. Het haalt uit akoestische gitaar en uit mijn stem mooie lage frequenties naar boven, De Røde NT1 (hierboven genoemd) deed dat toch minder goed naar mijn bescheiden mening :engel: maar da's ook een wat lagere prijsklasse dus niet helemaal fair als vergelijking. Nou weet ik niet wat je ermee wil opnemen, dus dat wordt wat lastig praten, en ik heb geen ervaring met de OC18 op drums of basgitaar e.d. "Ze" (..) zeggen wel dat de Sennheiser MD421 zeer geschikt is voor toms en cagon en zo. Zelf geen ervaring mee, maar hij staat op m'n verlanglijstje.

Er is ook nog een duurder broertje, de OC818. Die is wat breder inzetbaar.

Laatst gewijzigd:
Omdat je niet wil zeggen waar het voor is, deze suggestie in het geval het geluid heel erg laag is en richting infrageluid gaat. Een geofoon die hierboven werd genoemd is nogal prijzig, het kan goedkoper.

Namelijk door zelfbouw (of laten bouwen) met een elektretmicrofoon. Niet allemaal, maar veel van deze microfoontjes hebben de neiging om nog een stuk lager dan 20Hz op te pikken, dit staat bijna nooit in de datasheet. Lang was de Panasonic WM-61A een begrip voor iedereen die zoiets wilde opnemen, helaas is die al een hele tijd obsolete. Wellicht zijn er leveranciers die nog wat exemplaren op de plank hebben liggen. Werd bv. gebruikt door biologen voor het opnemen van zeer lage geluiden die sommige dieren produceren, maar ook geologen voor het vastleggen van infrageluid door vulkanen e.d.