Korg triton (en vele andere) rotary encoder specs

Nicolas 2000

It's a household name
Ik wil de rotary encoder van mijn Triton vervangen want hij is helemaal de weg kwijt. Maar ik vind de specs nergens.

3 signaalpoten + 2 dikke klempoten. As D vorm, 12mm? Ik denk Alps. Maar ik weet niet hoeveel detents (zou ik kunnen tellen) en totaal niet hoeveel pulses.

Zelfde model encoder zit op heel veel korgs uit die tijd.

Zoekend op Korg Karma vond ik een fb bericht: ec11b15204

Schijnbaar heeft iemand zijn Korg Karma daarmee gefixt.

Kan je m open plooien.? Ik heb mijn dx200 encoder prima open reinig dicht gedaan

Zoekend op Korg Karma vond ik een fb bericht: ec11b15204

Schijnbaar heeft iemand zijn Korg Karma daarmee gefixt.
Waar ik nog wel een vraagteken bij heb: deze is 15 ppr, maar het wiel van de korg heeft 30 klikjes per rotatie. Zou het dan toch nog de juiste kunnen zijn?

Ik wil de rotary encoder van mijn Triton vervangen want hij is helemaal de weg kwijt. Maar ik vind de specs nergens.

3 signaalpoten + 2 dikke klempoten. As D vorm, 12mm? Ik denk Alps. Maar ik weet niet hoeveel detents (zou ik kunnen tellen) en totaal niet hoeveel pulses.

Zelfde model encoder zit op heel veel korgs uit die tijd.
Ik ga ff niet googlen dus vraag 1: is die encoder een type met en pushbutton functie? Zo ja, dan zijn 2 aansluitingen voor die functie. Of bedoel je met klempoten de 2 zijpoten waarmee de behuizing mechanisch op de print gesoldeerd wordt?

Daarna,
het gros van de rotary encoders werkt, elektrisch, volgens hetzelfde principe.1 common pen en 2 signaalpennen. Als een vervangende encoder dus "raar" reageert is waarschijnlijk de aansluitvolgorde anders. Da's dus een kwestie van combinaties proberen en daar ben je in maximaal 6 pogingen uit. Blijft over het aantal clicks/detents. Als dat anders is zal je apparaat per volle rotate meer of minder events detecteren en dat kan lastig zijn. Zeker als die encoder wordt gebruikt als selectieschakelaar en er dus tekst bij de posities staat. Bij een encoder die dus gewoon increments of decrements doet is de snelheid waarbij dat gebeurt dus anders. Maar de functie van de encoder blijft gewoon overeind.Enne, tellen? Zet de D-shaft met de platte kant omhoog en begin te draaien. Tel het aantal clicks totdat die platte kant weer omhoog kijkt.

Appeltje eitje volgens Nonkel AI

1. Open de Triton: Maak de behuizing open. De "faceplate" (frontpaneel) wordt bereikt door de onderkant te verwijderen en de printplaten los te maken.
  2. Verwijder de printplaat: Haal de PCB (printplaat) los waar de data-encoder op vastgesoldeerd zit.
  3. Toegang tot de encoder: De encoder zit vaak onder het "multi-board". Haal de stekkers voorzichtig los en verwijder het bord.
  4. Open de encoder: De encoder heeft kleine metalen lipjes (cleats) aan de zijkant. Buig deze voorzichtig open om de behuizing te openen.
  5. Reinig de contacten:
    • Maak de roterende schijf en de kleine metalen sleepcontacten schoon met een wattenstaafje en alcohol/contactreiniger.
    • Verwijder vet of oxidatie.
  6. Buig de contacten (optioneel): Als de sleepcontacten slap aanvoelen, kun je ze heel voorzichtig iets strakker buigen voor beter contact.
  7. Sluit de encoder: Plaats het deksel terug en buig de metalen lipjes weer vast.
  8. Assemblage: Monteer alles terug.

De meeste Tritons gebruiken de
EC16B242041SA (of soortgelijke Alps) encoder.
Synth-Parts.com
Synth-Parts.com +1

Replacing the Encoder​

Info regarding Korg encoders from SynD, thank you for the info:

From what I can see in Triton service manual, rotary encoder pot is model EC16B242041SA, Korg part code 500370004500, alternate part code 510370520001, the same as used for every Triton model, M3, Trinity, D16 & D3200 recorders, Electribe EMX1, i2/i3/i4, PA80, more. They’re discontinued by Korg, but may still be available online, plus alternates are available.
Synth-Parts.com uses an alternate: “Product number: ENTA160-2415A_1KO
Brand: Taiwan Alpha Electronic Co., LTD.” (*NOTE: “Thread of this encoder is 2 mm longer than the thread of the Original encoder…”)
Encoder 16 mm for Korg
The encoder is still acting up after blasting with contact cleaner. I bought a new one but it’s not the same spec which resulted in 2 pulses with one detent of rotation. I couldn’t find anything to match the original spec and it was too expensive to custom order, this was the best I can do which I’m not satisfied with.

Scherm­afbeelding 2026-03-01 om 12.34.38.png

Het lijkt er dus op dat EC11E15204A5 iets custom voor Korg is en dat je deze variant niet zomaar kan bestellen. Ik vind wel verticale Alps 12mm footprint encoders met 30 detents 15 ppr, maar niet met de schroefdraad. Te lange as kan ik oplossen, gebrek aan schroefdraad niet.

Ik kan ze bij synth parts ed kopen, maar ik wou eerst kijken of er geen algemeen modelletje voor waarschijnlijk een derde van de prijs te koop is.

Alps maakt commercieel enkel encoders met schroefdraad voor de horizontale versie; Korg heeft daar uitzonderlijk een verticale variant op laten maken. Alle standaard verticale Alps zijn zonder schroefdraad.

Het dichtste kom je met EC11E15204A3. Mogelijks moet je 2 dummy pinnen afknippen, seconde werk. Maar dan heb je dus geen schroefdraad. Dus dan is de vraag: die EC11E15204A3 voor 3 euro kopen, of het jusite modelletje voor 15... Het antwoord is: eerst eens kijken of hij het weer doet na reinigen.

De triton uit elkaar halen tot het punt dat je aan de encoder, kan is trouwens wel een *** werkje. Maar het zal toch eens moeten.

Ideaal toch. Dan heb je toch ermee bezig geweest zonder n track te hoeven beginnen 😎

Ai te laat, ik ben er gisteren net een track mee begonnen. Die niet af ging geraken want dpd gijzelt mijn hardware, maar toch...

Ik heb zelf ervaring met mijn Z1 das min of meer hetzelfde chassis.
Daar heb ik alle caps en pushbuttons vervangen.
Op een gegeven moment lag heel mijn keuken vol met pcb's en het chassis helemaal uit elkaar.

Back