Waldorf onthult de Iridium MK2

Update 5 maart 2026:

De Waldorf Iridium Desktop MK2 heeft een vernieuwd binnenwerk gekregen. De Multi-Engine-Synthesizer heeft een nieuwe CPU, een uitgebreid sample-RAM en Flash-geheugen en een nieuwe synthese-engine.

waldorf-iridium-desktop-mk2-synthesizer-aufmacher-2048x1212.jpg

Oorspronkelijk bericht 1 maart:

Al gemeld in de Quantum/Iridium-draad maar in afwachting van meer nieuws ook alvast een nieuwsbericht:

een nieuwe synth van Waldorf in het formaat van de Protein.

Het (gespiegelde) zijaanzicht van het apparaat doemt op uit de duisternis. De schuine weergave suggereert een console-achtige lay-out, vergelijkbaar met de Protein. Aan de bovenkant zijn verschillende rijen draaiknoppen en verlichte knoppen zichtbaar – of beter gezegd, te onderscheiden.

Laatst gewijzigd:
Die Seeds-synthese is best innovatief, een soort dynamische blend van verschillende synthese-types waar je naadloos als vectoren tussen kan bewegen. Gaat best ver, dus hopelijk niet te complex in de praktijk. Alleen voor de Iridium MK2 door de extra RAM helaas, net als de twee extra layers.

Van die poly arpeggiator word ik wel enthousiast en die komt samen met de Mutator patch randomizer en nieuwe microtonale features gelukkig wel ook in de 4.0 firmware voor de oude Iridium/Quantum. Dat die per-note parameter locks alleen in de MK2 komen snap ik niet helemaal, dat lijkt mij een relatief simpele software-feature die ook op de oude systemen te implementeren zou moeten zijn. Wellicht zit er een verkoopargument achter, wat ik op zich wel kan plaatsen.

Al met al een echte MK2: de basis niet compleet omgooien, maar wel interessante dingen toevoegen.

1772725145348.png

De Z1 heeft VA osc voor sync, fm etc.
Dus met deze update komt de Waldorf Q/I nog meer in de buurt.
Partials? zou dat additive zijn? Wellicht ook re-synthesis.

@Phontaq wat bedoel je met "per note parameter locks"? is dat iets voor de arp?
Ik zie wel dat er roundrobin modes tussen de layers zitten.
iets wat ik heel tof vind. Ok die patch randomizer.

Edit:
Per-Note-Parameter-Locks, allowing individual parameter variations per note inspired by
Aphex Twin

Ok zie het nu.
Dat vind ik wel heel jammer want hiermee kun je heel complexe fm patches temmen.

Hmm zuigt wel de seeds en per key parameter locks zijn echt Iridium mk2 only.

Die randomizer en arp vind ik weinig aan.

De per key parameter locks is een request van AFX..... Die is dus ook een Q/I user.

Nou ja erg jammer.

De per key parameter locks is een request van AFX..... Die is dus ook een Q/I user.
Ah dus precies die AFX mode op de BassStation 2 zeker?
Heb daar wel een beetje mee gespeeld, maar is meer een lollig rariteitje dan dat t echt heel bruikbaar is... of nie...

ach ja...on topic: mooi apparaat denk ik. zal t filmpje vanavond eens kijken.
Jammer dat t allemaal niet op de ouwe Quantums en Iridiums uitkomt.

“In a conversation with Rolf Wöhrmann, the developer of the Iridium, he also told me that Waldorf is currently exploring ways for existing Iridium Mk1 users (desktop, keyboard, and Core) to upgrade to the Mk2 hardware”

Tot nu toe vind ik de MK2 wel een beetje een anti climax om heel eerlijk te zijn.

Heb je een bron hiervan, want ik vind hier niks over, ook die video niet?
Synth Anatomy meld ook zoiets:

Vertaald:

Naast deze nieuwe functies komt er ook een nieuwe firmware-update die alle Quantum- en Iridium-gebruikers ten goede komt.

De aankomende versie 4.0 voegt nieuwe functies toe, waaronder een mutator-patchrandomizer, die oorspronkelijk in de Microwave-plugin werd geïntroduceerd; een nieuwe polyfone arpeggiator; nieuwe microtonale functies die in patches kunnen worden opgeslagen; en meer.

In een gesprek met Rolf Wöhrmann, de ontwikkelaar van de Iridium, vertelde hij me ook dat Waldorf momenteel onderzoekt hoe bestaande Iridium Mk1-gebruikers (desktop, keyboard en Core) kunnen upgraden naar de Mk2-hardware.

Dit vereist een upgrade van de CPU-kaart, waarover ze momenteel geen informatie kunnen geven over de kosten voor de gebruiker. Als u geïnteresseerd bent in een upgrade, kunt u contact opnemen met Waldorf.'

Laatst gewijzigd:
Zou leuk zijn als er een upgrade pad komt voor de Quantum mk2, maar dat zal wel niet nu 'ie discontinued is. Wel jammer, had die nieuwe engine er wel graag bij gewild. Misschien haal ik tzt nog wel eens een Iridium 2 erbij.

Nou ja we zullen zien.
Wellicht dat mensen gaan zeuren en...

Anders wachten op de Quantum mk3.
Denk wel dat die er ook gaat komen.

Laatst gewijzigd:
Mijn teleurstelling zit 'em meestal in hebberigheid.
Ik zou het leuk hebben gevonden als de nieuwe engine als update in mijn Iridium had gekund, maar eigenlijk is het onzin (in mijn geval dan). Ik heb nog steeds niet alle mogelijkheden uitgeprobeerd, doorgrond, benut en misschien kan ik mij er nu eens toe zetten echt eens in de kernel mode te duiken.

Wel een mooi nieuw instrument trouwens, maar voorlopig houd ik het maar even bij de mijne.

In een gesprek met Rolf Wöhrmann, de ontwikkelaar van de Iridium, vertelde hij me ook dat Waldorf momenteel onderzoekt hoe bestaande Iridium Mk1-gebruikers (desktop, keyboard en Core) kunnen upgraden naar de Mk2-hardware.

Dit vereist een upgrade van de CPU-kaart, waarover ze momenteel geen informatie kunnen geven over de kosten voor de gebruiker. Als u geïnteresseerd bent in een upgrade, kunt u contact opnemen met Waldorf.
Als Rolf het überhaupt aan het onderzoeken is wil dat wellicht zeggen dat er in ieder geval enige modulariteit in het hardware-ontwerp zit. In zowel de Iridium als Quantum zit de CPU op een los kaartje, maar of je die zomaar zelf en betaalbaar zou kunnen vervangen is natuurlijk de vraag.

En anders wordt het misschien gewoon een kortingsbon... :D

1772740392131.png
Screenshot 2026-03-05 at 20.49.37.png

ah nice een linux machine :)

Ik heb een Quantum MK1 en heb niet te klagen.
Alles wat er bij komt is mooi mee genomen.
Ik hoop vooral voor meer bug/useability features.

Anders wachten op de Quantum mk3.
Denk wel dat die er ook gaat komen.
Ik zou er niet op rekenen. De MK2 is inmiddels discontinued, en daarvan was de tweede productie-batch al ongepland. De vraag naar flagship-synths is relatief klein vergeleken met betaalbaardere synths, dus dat betekent een hoog risico en hoge R&D- en productiekosten voor een bedrijf. Ik moet dan direct aan de Nord G2 denken, die Clavia bijna de kop heeft gekost qua ontwikkeling. Je ziet wel regelmatig dat een flagship-product een ecosysteem initieert van diverse afgeleide modellen zoals de Iridium bij Waldorf of bij Groove Synthesis de verschillende 3rd Wave synths.

De Quantum MK2 is nu nog nieuw te koop bij diverse shops, maar op=op en dan wordt het een tweedehands en ik denk niet dat veel mensen 'm tweedehands zullen aanbieden. Tenzij je Richard Devine heet en er twee hebt (toevallig bood hij vandaag zijn spare aan).

1772741102741.png

Mijn teleurstelling zit 'em meestal in hebberigheid.
Ik zou het leuk hebben gevonden als de nieuwe engine als update in mijn Iridium had gekund, maar eigenlijk is het onzin (in mijn geval dan). Ik heb nog steeds niet alle mogelijkheden uitgeprobeerd, doorgrond, benut en misschien kan ik mij er nu eens toe zetten echt eens in de kernel mode te duiken.

Wel een mooi nieuw instrument trouwens, maar voorlopig houd ik het maar even bij de mijne.
Ik voel t net zo :)

Jammer dat we niet nog meer krijgen op onze superultracomplete synth.
Leuke features maar t gaat bij mij nog niet stiekum kriebelen on te omruilen/upgrade enkel voor deze features.

Vier layers met elk drie oscilatoren die uit - hoeveel?? - verschillende engines kunnen bestaan... Oef! Ik ga de koopjeshoek denk maar 'ns in de gaten houden voor de Mk1's van de upgraders. Een synth mag van mij best z'n 'beperkingen' hebben.

Verwarrende demo. Nog geen idee wat je bv met Steeds nu echt kan doen.

Nog geen idee wat je bv met Steeds nu echt kan doen.
Denk aan een wavetable scan. Dat kan met een envelope, aftertouch, lfo etc.
Ipv single cycle waves scan je met seeds door timbres van oscilators.
Zo zit je niet vast aan 1 osc sound maar kun je die over tijd veranderen.

Dat begrijp ik er iig van.

Back