Trancebak: jp80*0 of virus ti of...?

Het allereerste singletje dat ik ooit kocht was Gouryella, dus een JP-8080 blijft hoog op het lijstje staan. Ik zit eraan te denken om hem misschien dan met 2 stukjes hout en een MIDI klavier toch tot een échte synthesizer in te bouwen. Mogelijks zelfs met plaats voor nog wat 19" spul ernaast. Een Virus C en nog wat ofzo. :D Of natuurlijk gewoon smal houden, 19" en een ocaafje of 3 eronder.
Was een JP-8000 niet al goedkoper dan een JP-8080? Scheelt weer klussen.

2166 nieuw maakt een heel aantal tweedehandsjes wat moeilijk geprijsd. 🙂 Het is wel meer dan ik nu wou uitgeven aan een synth.

Ik heb een JP8000 maar de SH201 was een leuke vondst ooit. Zit een reverb in die best lekker klinkt (mist in de 8000) en een echte supersaw (geen sample dus) op beiden oscillators.. lekker punchy ook. Het goede nieuws is dat je ze afentoe voorbij ziet komen voor vraagprijzen vanaf 250€ ≥ Vind sh201 op Marktplaats - maart 2026

Maakte ooit dit videootje hieronder voor iemand die zich afvroeg of de supersaw in de SH201 ook zo knettervals kon klinken als in de 8000.. ja dus.. bewijs in de eerste seconden.. :D

De System 1 heeft ook een supersaw maar het keybed is echt waardeloos en maar 4 stemmig.

Laatst gewijzigd:
Als je echt voor de OG supersaw gaat is wmb een van de Virussen of iets van Novation uit die tijd (Nova/Supernova of zelfs een A-station) het meest voor de hand liggend.

De JP-88 Boutique......Het verbaast mij dat deze er nog niet is.....zou toch een makkie moeten zijn voor Roland met de Zen Core technologie die ze hebben.....
1000003805.jpg

De Virus TI2 is er alweer een tijdje maar blijft fantastisch. Daarmee koop je heel veel meer synth dan met een JP-80X0. De Novation Supernova was ook een populair trance-bak, dus die verdient wellicht ook een plekje in de shortlist.
Wat Phontaq zegt, met de Virus haal je zo veel mee synth in huis dan met de 80x0. Daar in tegen, de JP heeft wel een eigen geluid tegenover de Virus. Mocht je daar naar opzoek zijn, probeer dan misschien eens de Arturia kloon. Die is (in mijn beleving) redelijk goed gelukt. Als je dan voelt, dit is het geluid waar ik naar opzoek ben, dan is dat een mooie keuze, anders gewoon voor de Virus gaan. De Supernova is ook in trance gebruikt, maar toch een stukje minder dik dan de ander twee genoemde synths.

Check bij de TI wel even de driver en software ondersteuning, die kan wel verouderd zijn. De VST is wel belangrijk voor de “total integration” ervaring.

Met een Atari ST? :D Mijn studio zit smack dab in the middle of 1990.

Na veel googlen, youtuben etc is er een nieuwe kandidaat bij gekomen die erg hoog op de lange shortlist staat: Hydrasynth. Die lijkt veel te bieden wat mijn eenvoudigere analoge poly's en mijn ROM based polysynths niet bieden. Blijkbaar is het een kunst hem zo te programmeren dat hij echt tot leven komt, maar er zijn tig goede samplepacks te koop. Prijstechnisch iets interessanter dan Iridium. En door zijn oscillatorstructuur kan hij super-anything oscillatoren maken.

Deze video gezien?

De Roland V-Synth heeft ook een VA met supersaws die veel op de JP8000 lijkt. Plus is een goede synth om samples te bewerken en kan je uitbreiden met een D-50 en/of Vocoder.

Hier de supersaw van de V-Synth:

Oh dear, aan de V-synth had ik nog niet gedacht voor deze toepassing. Klinkt goed! Ook niet de goedkoopste jongen, de concurrentie is hoog in die prijsklasse.

De V-synthe OG (zonder het kleurenscherm) zou iets betaalbaarder kunnen zijn. Een V synth is wel multi-timbraal volgens mij. Heb in de XT dit weleens werkend gekregen maar je kunt geen performances opslaan. Zou 20 stemmig moeten zijn maar ik meen me te herinneren dat ie dat niet haalde met supersaw..

Novation Nova heeft alleen een dual saw.. geen supersaw.

Laatst gewijzigd:
System-8 heeft supersaw, supersquare en supertriangle en dan krijg je er nog een Jupiter 8, Juno-106 en JX3p bij ook. Tweedehands wel te bemachtigen rond de 1k, nieuw €1500 oid. Beter dan die 30+ jaar oude wrakken door hier worden voorgesteld lijkt me.

Back