Thomann creatief met percentages - klantmisleiding?

m.tarenskeen

Stamgast
Iemand wees me op wat merkwaardige zaken op de website van Thomann. Waarschijnlijke kennen juliie die productbeschrijvingen waar het product "vergeleken" wordt met een ander soortgelijk product. En dan "78% koos voor dit product" en "5% koos voor dat product".

Ik ging eens wat dingen uitproberen via de Thomann app op mijn telefoon. Kan ook op de website. Ik deel hierbij wat screenshots. Het lijkt erop dat Thomann de boel aardig aan het belazeren is, je kunt zelf vast nog veel meer voorbeelden vinden. Ik kan er wel om lachen, maar eigenlijk is het regelrechte klantmisleiding waar tegen opgetreden zou moeten worden. Zie screenshots.

Attachments

• Behringer-CZ1-ProVS-mini.jpg
    Behringer-CZ1-ProVS-mini.jpg
    70,2 KB · Bekeken: 150
  • Behringer-ProVS-CZ1-mini.jpg
    Behringer-ProVS-CZ1-mini.jpg
    73,8 KB · Bekeken: 148
  • MODXM6-M7-M8.jpg
    MODXM6-M7-M8.jpg
    63,8 KB · Bekeken: 128
  • MODXM7-M6-M8.jpg
    MODXM7-M6-M8.jpg
    62,4 KB · Bekeken: 134
  • T7V-TV5.jpg
    T7V-TV5.jpg
    68,6 KB · Bekeken: 123
  • TV5-T7V.jpg
    TV5-T7V.jpg
    65,8 KB · Bekeken: 157
Wat is hier precies misleidend aan dan? Heb je de statistieken van hoe vaak ieder product bekeken is? In sommige gevallen word je zelfs naar goedkopere alternatieven geleid.

Nu heb ik weinig vertrouwen in die zaak, maar wat zou ik in die screenshots moeten zien? Dat ze verschillen is toch logisch?

De enige manier waarop de percentages identiek zouden zijn op alle paginas is als elke bezoeker elke product pagina een gelijk aantal bezoekt.

Kazza in Duitsland dan…

De percentages kloppen wel. Je maakt een (begrijpelijke) denkfout: je vergelijkt twee groepen mensen en gaat ervan uit dat die groepen hetzelfde zijn. Dat is niet zo. Bijvoorbeeld, de groep mensen die naar een Moog kijkt is niet gelijk aan de groep mensen die geïnteresseerd is in een Behringer. Het zijn verschillende (meestal deels overlappende) groepen die andere keuzes maken. Je kunt die groepen niet één-op-één vergelijken.

het interesseert me niks wat anderen doen in elke winkel, dus dit is weer zo'n marketing Scheiße ding, net als dat je altijd bij een zoekopdracht in een online winkel de resultaten van "populair" naar "goedkoopste eerst" moet zetten.... :stupid

het interesseert me niks wat anderen doen in elke winkel, dus dit is weer zo'n marketing Scheiße ding, net als dat je altijd bij een zoekopdracht in een online winkel de resultaten van "populair" naar "goedkoopste eerst" moet zetten.... :stupid
Ik sorteer vaak op "duurste eerst" om niet in de verleiding te komen om goedkope meuk aan te schaffen.....en uiteindelijk koop ik dan niets omdat ik het allemaal te duur vind:)

Iemand wees me op wat merkwaardige zaken op de website van Thomann. Waarschijnlijke kennen juliie die productbeschrijvingen waar het product "vergeleken" wordt met een ander soortgelijk product. En dan "78% koos voor dit product" en "5% koos voor dat product".

Ik ging eens wat dingen uitproberen via de Thomann app op mijn telefoon. Kan ook op de website. Ik deel hierbij wat screenshots. Het lijkt erop dat Thomann de boel aardig aan het belazeren is, je kunt zelf vast nog veel meer voorbeelden vinden. Ik kan er wel om lachen, maar eigenlijk is het regelrechte klantmisleiding waar tegen opgetreden zou moeten worden. Zie screenshots.
Vraagje, wat voor opleiding heb je genoten ? Dit gezien de nogal felle bewoordingen die je gebruikt en je dus waarschijnlijk zeer overtuigd bent van je gelijk.
Zoals eerder gesteld zijn dat 2 verschillende cijfers en moet je het meer als een matrix zien waarbij elke combivolgorde andere waardes zal geven.

Eerst dacht ik dat het over de "laagste prijs in de afgelopen 30 dagen" ging, die net zoals vergelijkbare aankondigingen bij bijv. de Albert Heijn bijna per definitie onbetrouwbaar zijn, aangezien er bijna altijd wordt gekloot met prijsschommelingen en er een hoog gehalte "Wij van WC Eend" aan zit...als ik prijzen wil vergelijken, gebruik ik wel een onafhankelijke website.

Wat dit betreft, laten mensen zich nou echt leiden door dit soort uitingen van webshops i.p.v. zelf onderzoek te doen naar wat hen het meest aanspreekt?

Wat dit betreft, laten mensen zich nou echt leiden door dit soort uitingen van webshops i.p.v. zelf onderzoek te doen naar wat hen het meest aanspreekt?
Als het geen positieve invloed zou hebben op koopgedrag zou dat uit de analytics blijken en zouden ze het verwijderen..

Dit kan deel van het onderzoek zijn. Als jij een beetje rond aan het klikken bent op zoek naar gear kan het best nuttig zijn om te weten wat mensen die hetzelfde zochten als alternatief hebben overwogen of gekocht. Misschien ontdek je dat er een variant bestaat die je nog niet kende of een alternatief van een ander merk met vergelijkbare specs. Dus in die zin is het best relevante informatie als je keuze nog niet definitief vast staat. Uiteindelijk zal de webshop blij zijn met de verkoop ongeacht welk artikel je nu hebt gekozen, dus de alternatieven voorleggen kan leiden tot meer verkoop voor hen. In dit geval is het zowel voor de consument als de webshop gunstig.

Het risico is natuurlijk, net als met toplijsten en reviews, dat de informatie wordt gemanipuleerd om mensen richting producten te trekken waarbij vooral de verkoper belang heeft ze kwijt te raken, bijvoorbeeld wegens hogere marge of groot aantal artikelen op voorraad.

• Duimpje
Duimpjes: L3N
Neem bijvoorbeeld de 2 screenshots met de Behringer ProVS Mini en de Behringer CZ-1 mini.
Er staat "Dit is wat klanten die dit product bekeken hebben gekocht hebben. Als ik die 2 screenshots bekijk concludeer ik dat het in allebei de gevallen gaat om klanten die in ieder geval zowel de CZ-1 mini als de Pro VS bekeken hebben. In het ene geval kiest daarbij 8% voor de ProVS Mini en 64% voor de CZ mini, in het andere geval kiest 38% voor de ProVS mini en 18% voor de CZ mini. In beide gevallen worden specifiek deze twee Behringer synths met elkaar vergeleken. Dus wat begrijp ik nou niet? Onduidelijk is in ieder geval hoe Thomann aan deze cijfers komt. En is het in 100% van de gevallen zo dat - hoe toevallig! - het product waar je de beschrijving van leest het "winnende" percentage in de vergelijking krijgt. Dat speelt in op de menselijke behoefte om bij de "winnende" populatie te willen horen. Nu zal iedereen beweren dat hij of zij te intelligent is om daar in te trappen, maar psychologisch onderzoek toont keer op keer aan dat mensen beinvloedbaar en manipuleerbaar zijn - ook als ze denken dat dat niet zo is.

En daar ga je mis.
Je bedoelt dat mensen die het getoonde product gekocht hebben het andere product mogelijk helemaal niet bekeken hebben? Inderdaad denkfoutje van mij. Maar het blijven tamelijk onzinnige percentages die als doel hebben het koopgedrag aan te wakkeren.

Je bedoelt dat mensen die het getoonde product gekocht hebben het andere product mogelijk helemaal niet bekeken hebben? Inderdaad denkfoutje van mij. Maar het blijven tamelijk onzinnige percentages die als doel hebben het koopgedrag aan te wakkeren.
Nou ja, niet helemaal. Zoals ik in een eerdere post zei kan het best nuttig zijn om te zien welke alternatieven er zijn tijdens het shoppen, en dit kan best een goede graadmeter zijn. In een winkel kijk je misschien ook eens wat er meer in het schap ligt. Uiteindelijk heeft het allemaal tot doel dingen te verkopen ja, het is dan ook een winkel.

Het grenst wel aan een "dark pattern" en het zinnetje wat ze gebruiken dekt zeker niet het hele algoritme. Het is in ieder geval marketingtechniek in zoverre dat ze je een beperkt mandje met keuzes voorschotelen om de kans te vergroten dat je een keuze maakt. En inderdaad het gevoel dat je je in een groep bevindt, wat de koop zou moeten rechtvaardigen.
Ik kan de statistiek niet ontkrachten, maar dat is alleen omdat ze niet zeggen wat de statistiek nu precies is. "Plausible deniability" van hun kant.

Is het illegaal en zijn ze de boel aan het belazeren? Lijkt me een iets te sterke bewoording. Ik vind het wel gewoon irritant en dit soort dingen schaadt in ieder geval in mijn hoofd de reputatie van de winkel. Nu is Thomann in mijn ogen 1 van de minst irritante winkels, dus ze hebben wel wat krediet in mijn hoofd. Maar ze zijn echt niet vies van strategieën, ik noem maar een amazona.de, bonedo, en recent nog Voltage Labs, voorheen letterlijk "Thomann Synthesizers", nu de schijn van onafhankelijke content, maar in principe pushen ze gewoon gear.

Ergens snap ik ook wel de moeilijkheid voor deze winkels. Thomann heeft ook gewoon lijstjes met "Recommended" en "Related" waar helemaal niet duidelijk is waar dat op is gebaseerd. Maar als ze iets onderbouwen met klantenpercentages, is het hek ineens van de dam.

Back