Thomann creatief met percentages - klantmisleiding?

Als ik daar de baas zou zijn zou ik zoals ebay en reverb aanpakken.
Dan klik je op een product en zie je "nog 1 beschikbaar" en "in 1 mandje".
Dat zou die GAS junkies wel leren :)

Als ik daar de baas zou zijn zou ik zoals ebay en reverb aanpakken.
Dan klik je op een product en zie je "nog 1 beschikbaar" en "in 1 mandje".
Dat zou die GAS junkies wel leren :)

Voor een webshop is dat eerste dus wel verboden, tenzij het getal echt waar is. Reverb en Ebay kunnen zich verschuilen achter het feit dat ze zelf niet de winkel zijn. En die bedrijven hebben er sowieso een handje van om zich schimmig te gedragen tot ze echt een keer op de vingers getikt worden.

De inrichting van een supermarkt is van A tot Z een groot 'dark pattern'. Van de kleur licht op groenten, fruit en vlees tot de geur van versgebakken brood bij de bakkerijafdeling. De hoogte van de artikelen in de schappen, onderscheid tussen A-merken en huismerken, 'rommelbakken' of 'palletaanbiedingen' die niet per se goedkoop zijn maar wel zo lijken omdat het opgestapeld staat in grote hoeveelheden, snoep bij de kassa die je in verleiding brengt terwijl je wacht... Uiteindelijk is het enige doel en bestaansrecht van iedere winkel om hun zooi te verkopen :D

Laatst gewijzigd:
Met zo’n titel kan je een goed YouTube filmpje maken 🤓. Misschien sponsort thomann hem wel. Voor wie denkt dat thomann een kleine winkel op de hoek is moet maar eens voor de gein kijken naar hun vacatures. Dan zie je hoe groot ze echt zijn. Dit is alleen de afdeling in Hamburg voor hun web en social media content services

In unmittelbarer Nähe zur Binnenalster ist die Medienservice-Agentur Remise 3 beheimatet. Mit derzeit 22 Websites und 13 Social-Media-Kanälen betreut die Agentur Europas größtes Netzwerk für Musiker*innen und erreicht jeden Monat mehr als 5 Millionen User*innen. Das Service-Spektrum der 2007 gegründeten Agentur umfasst die Entwicklung und Produktion von hochwertigem Video-Content, Web-, UX- und Ad-Design sowie die Vermarktung sämtlicher Kanäle für News, Entertainment, Promotions oder zur Verlängerung von Kampagnen.

Laatst gewijzigd:
Je bedoelt dat mensen die het getoonde product gekocht hebben het andere product mogelijk helemaal niet bekeken hebben? Inderdaad denkfoutje van mij. Maar het blijven tamelijk onzinnige percentages die als doel hebben het koopgedrag aan te wakkeren.
Van de mensen die de Fiat Panda bekeken hebben, kocht 32% de Peugeot 308 en 3% de Porsche 911.

Van de mensen die de Porsche Panamera bekeken hebben, kocht 2% de Peugeot 308 en 33% de Porsche 911.

Blijft opvallend dat in het overgrrote deel van de gevallen de mensen altijd 2 stuks kopen van hetzelfde artikel als we de percentages serious nemen.

Blijft opvallend dat in het overgrrote deel van de gevallen de mensen altijd 2 stuks kopen van hetzelfde artikel als we de percentages serious nemen.
Ik denk eerder dat je de percentages niet begrijpt.

Van de mensen die de Fiat Panda bekeken hebben, kocht 32% de Peugeot 308 en 3% de Porsche 911.

Van de mensen die de Porsche Panamera bekeken hebben, kocht 2% de Peugeot 308 en 33% de Porsche 911.
Die 2% kocht een Peugeot voor hun kind zodat die er niet steeds met de 911 vandoor ging 😎

Ik ben oprecht benieuwd hoe je aan die uitkomst komt 😂

Je hebt een groep (waar jij deel van bent) die DIT product heeft bekeken. Er staat ook een verwijzing naar DAT product op de pagina.

Van deze groep heeft X percentage DIT product ook daadwerkelijk gekocht.
Van deze groep heeft Y percentage DAT product gekocht.
Van deze groep heeft Z percentage geen van beiden gekocht.

Dit wil niet zeggen dat iedereen die DIT product heeft bekeken of gekocht ook DAT product heeft bekeken.
Dit wil niet zeggen dat iedereen die DAT product heeft gekocht ook DIT product heeft bekeken.

Met dit in het achterhoofd, kijk nog eens goed.

Laatst gewijzigd:
Met een synth laat ik me niet beïnvloeden door zulke percentages omdat ik zelf prima kan kiezen. Maar met meer utility achtige zaken ben ik wel geneigd de populaire te kiezen. Een faderspray of schroevendraaier.
En of die dan echt het meest verkocht is of hoogste marge voor de verkoper .....Tja....

De "andere klant kochten ook dit erbij' functie vind ik soms wel handig.

De 'wees snel 3 andere mensen hebben dit in hun mandje' strategie knap ik echt op af.

Het aardige van deze metric is dat het een behoorlijk betrouwbare manier is om relevante alternatieven te tonen zonder dat jij (als webmaster/eigenaar van de site) deze verbanden zelf hoeft te leggen omdat je klanten dat op organische wijze voor je doen. Het enige dat je hoeft te doen is je gebruikers tracken door het gebruik van de site heen en met die data kun je dit allemaal automatisch presenteren, terwijl de uitkomst waarschijnlijk beter is dan bij handwerk. Ik zie het nut ook vooral bij min of meer uitwisselbare 'utility' producten waarbij precieze merk of uitvoering minder nauw is dan bij de meeste mensen die een specifiek instrument zoeken. Dus ja, leuk voor je kabels, laptopstands, clip-on tuner, strap, multivoedingen etc. etc.

• Duimpje
Duimpjes: Pim
Je hebt een groep (waar jij deel van bent) die DIT product heeft bekeken. Er staat ook een verwijzing naar DAT product op de pagina.

Dit wil niet zeggen dat iedereen die DIT product heeft bekeken of gekocht ook DAT product heeft bekeken.
Dit wil niet zeggen dat iedereen die DAT product heeft gekocht ook DIT product heeft bekeken.

Yuo, foute lezing van mij. Ik had gelezen: van iedereen die dit product kocht, hebben er zoveel dat product gekocht.

• Duimpje
Duimpjes: Nap

Bedankt voor deze heldere analyse. Ik was bij nader inzien ook al deels tot deze conclusie gekomen. Alleen de bewering "Dit wil niet zeggen dat iedereen die DAT product heeft gekocht ook DIT product heeft bekeken." klopt niet. Er staat namelijke letterlijk op de website: "Dit is wat klanten die dit product bekeken hebben gekocht hebben". Of zoals je zelf formuleert: "een groep (waar jij deel van bent) die DIT product heeft bekeken" en vervolgens "Van deze groep heeft Y percentage DAT product gekocht."

Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back