Veel valt ook aan de uitgang te zien, je hebt line out maar sommige, goedkopere modellen vooral, hebben dat niet en daar moet je via de hoofdtelefoon uitgang werken. Laat ons zeggen dat ik vermoed dat een arranger keyboard NIET is gemaakt om op de manier te gebruiken en recorden zoals ik doe. Althans dat lijkt mij zo.
In ieder geval behoud ik nu het resultaat dat er is, normalizen heb ik ook al geprobeerd en dat maakte ook allemaal niet veel uit, ik houd zoiezo -0.10 met het masteren, ik denk dat normaliseren meer is om de hoogste peak te garanderen dat er nog headroom is? Althans dat leek mij zo in de info box in ableton.
Nu met die akkoordenprogressies, zo hoort een keyboard niet gebruikt te worden, normaal speel je een melodie en vul je het geheel daarmee. Dan komt de focus op de melodie te liggen, bij mij ligt ze echter op alle klanken van de stijl.
Die zijn van nature meer achteruit gedrukt, omdat die anders de melodie zouden overstijgen: meestal is alleen de bass en de drums meer vooraan, de rest zit wat achteraan verstopt.
Nu als je een audio engineer bent zal je dat allemaal nog wel kunnen fixen, maar dat ben ik niet, uiteindelijk hoeft het ook niet TE hard te veranderen want dan gaan mensen ook een vertekend beeld krijgen van hoe de stijlen klinken. Ik wil het vooral gewoon iets beter laten klinken, polishen, om er zelf naar te luisteren als ik bijvoorbeeld in mijn bed lig. Het oor wilt ook wat zeker?
In ieder geval lijkt het me dus dat ik nu tevreden ben over het resultaat. Maar we zullen morgen zien als ik in bed gelegen heb en geluisterd heb, heb daarstraks wel in de zetel liggen luisteren en alles leek redelijk goed dus ga het zo houden.