Alternatief is Linux. Alleen heb je dan in een klap veel minder software die je nog kunt gebruiken, wat aan de andere kant ook weer zijn voordelen heeft.
Ik heb het ooit 2 x geprobeerd met Linux op een nieuwe pc, de eerste keer was met Mint geloof ik en jaren daarna een keer met Ubuntu maar toch elke keer weer gedoe met drivers en je bent idd wel beperkt als het om software gaat.
Wat mij betreft is Linux okay als je applicaties gebruikt die mainstream zijn maar niet voor muziekproduktie met veel verschillende software.
Ik vraag me trouwens wel af of professionele gebruikers en bekende artiesten uit de muziekindustrie niet een beetje herrie gaan maken?
Er is nog hoop misschien, ik keek even het artikel door en bij de reakties las ik deze wat betekent dat veel zaken gewoon blijven draaien denk ik maar je zal dan wel oudere apparatuur na de update een aantal dagen moeten aanzetten zodat die een tijdje "meedraaien" als ik de strekking van het verhaal hier onder goed interpreteer;
Komt of is er ook een instelling voor thuisgebruikers die geen bedrijfsbeleid hebben voor Windows?
De Application Control for Business Policy in kwestie is slechts een klein onderdeel van het geheel. Wat deze policy inhoudt is dat het beheerders de mogelijkheid geeft om een
eigen ontwikkelde kernel trust policy te maken die drivers accepteert welke privaat ondertekend zijn (met self-signed certificaten, bedrijfsinterne trust root, etc.).
Komt een hoop bij kijken. En hoewel dat opzich automatiseerbaar gemaakt kan worden door derden die hier handige tooltjes voor kunnen brouwen, speelt er nog meer.
Er is namelijk nog een kleine
catch aanwezig in het geheel:
Deze kernel trust policy moet ondertekend zijn met een certificaat afkomstig van een certificaat-autoriteit die in de Secure Boot gerelateerde Platform Key (PK) of Key Exchange Key (KEK) lijsten staan van de UEFI van de machine. (Zelfde vereiste als je hebt om verschillende smaakjes Linux met Secure Boot te kunnen opstarten, al gaat het daar makkelijk omdat de meesten een door Microsoft cross-signed bootloader gebruiken die werkt zonder dat er iets toegevoegd hoeft te worden aan de PK lijst.)
Als jij niet al een certificaat met KEK registratie in UEFI hebt, kun je niet programmatisch via de OS APIs de PK of KEK lijsten bewerken. Dus daar is geen handig tooltje voor te schrijven. Dat is een kwestie van handmatig via de UEFI configuratie toevoegen. Die zeer technisch is, waar van alles fout kan gaan als je niet weet wat je doet. En die ook per vendor verschillend werkt.
Dat ligt echt
ver buiten de comfortzone voor de gemiddelde thuisgebruiker.
Dit alles gezegd hebbende: maak je niet druk.
Het artikel hier op Tweakers is krom vertaald overgenomen van het origineel, waardoor het halve waarheden vertelt. De 'evaluatiemodus' die in april ingaat, is niet een migratieperiode oid - zoals het Tweakers artikel doet vermoeden.
Deze modus is de standaard modus waarin Windows 11 gaat draaien nadat de updates doorgevoerd zijn. In deze modus analyseert Windows continu de drivers die op het systeem gebruikt worden. Pas als je en drie reboots gehad hebt, en cumulatief 100 loopuren gehad hebt waarbinnen geen enkele driver de nieuwe trust policy zou overtreden, wordt de policy ook daadwerkelijk aangezet. Zodra er tijdens dat tijdsvenster wel een overtreding plaatsvindt, resetten beide criteria en heb je opnieuw 3 schone boots en 100 schone loopuren nodig.
Dit betekent dan ook dat als jij een oude printer geinstalleerd hebt staan, of een oude audiokaart in je machine hebt zitten - alles gewoon blijft werken. Dat stopt er niet ineens mee.
Waar je mss. wel problemen mee kunt krijgen is oude USB-inprik, want die drivers zijn niet continu actief.