Windows 11 gaat oude, niet ondertekende drivers standaard blokkeren

San-Pierre

Ouwe rot
Stukje van Tweakers.net, zou wel eens grote gevolgen voor ons kunnen hebben, denk aan geluidskaarten die misschien straks niet meer werken.

Uit voorzorg ga ik op mijn DAW's met oude geluidskaarten (diverse Motu's die alleen maar officiële drivers t/m win7 hebben) updates volledig blokkeren totdat het duidelijk is wat de impact hiervan is.

Da's lekker dan, je zal een paar synths hebben die nog oude mididrivers hebben, die worden in één klap waardeloos als je ze nog icm midi wil gebruiken.
Het wordt hoog tijd dat Europa zelf 'ns wat meer aan OS en AI oplossingen gaat denken ipv alles aan die Amerikanen over te laten.
We hebben in Nederland nog niet eens een minister ICT en AI wat al idioot is, alsof automatisering, computers en allerlei andere zaken die daarmee te maken hebben niet bestaan.

Hola.
Kunnen wij niet overstappen op een ander systeem.
Zal waarschijnlijk
Niet.
Ik hoor het graag hier.

Groeten van andreos.

En een 2e goedkope muziek pc erbij als proefkonijn voor allerlei updates, nieuwe versies en dingen die je wil testen.
Met de "kwaliteit" van de huidige Windows updates is dat altijd een goed idee. Ze waren vaak al slecht, maar naar 't schijnt doet Mirco$oft tegenwoordig 30% van hun ontwikkeling met AI en sinds dat is de kwaliteit nog slechter.

Alternatief is Linux. Alleen heb je dan in een klap veel minder software die je nog kunt gebruiken, wat aan de andere kant ook weer zijn voordelen heeft. Immers is er nu toch al veel meer audio en muziek software dan nog te behappen is.

Alternatief is Linux.

Voor veel mensen niet echt gebruiksvriendelijk. Waarschijnlijk kom je bovendien met apparatuur en instrumenten waarbij je (soms) software nodig hebt (editors, utilities om data over te zetten, etc.) in de problemen, omdat de software daarvoor alleen beschikbaar is voor Windows en die dingen van Apple.

@Disharmonic Dat is het nadeel. Ik heb nu ook een apart laptopje voor dingen waarvoor je echt Windows nodig hebt, maar ik ben van plan Windows11 daarop niet te updaten. Zeker niet na wat ik in dit topic gelezen heb. Sowieso vind ik het wat software betreft eigenlijk wel mooi genoeg met wat ik nu allemaal al heb en daarmee kan. Daar valt nog zoveel aan te bestuderen en onderzoeken. En dan denk ik vooral aan PureData, Faust en Csound.

Alternatief is Linux. Alleen heb je dan in een klap veel minder software die je nog kunt gebruiken, wat aan de andere kant ook weer zijn voordelen heeft.
Ik heb het ooit 2 x geprobeerd met Linux op een nieuwe pc, de eerste keer was met Mint geloof ik en jaren daarna een keer met Ubuntu maar toch elke keer weer gedoe met drivers en je bent idd wel beperkt als het om software gaat.
Wat mij betreft is Linux okay als je applicaties gebruikt die mainstream zijn maar niet voor muziekproduktie met veel verschillende software.

Ik vraag me trouwens wel af of professionele gebruikers en bekende artiesten uit de muziekindustrie niet een beetje herrie gaan maken?
Er is nog hoop misschien, ik keek even het artikel door en bij de reakties las ik deze wat betekent dat veel zaken gewoon blijven draaien denk ik maar je zal dan wel oudere apparatuur na de update een aantal dagen moeten aanzetten zodat die een tijdje "meedraaien" als ik de strekking van het verhaal hier onder goed interpreteer;

Komt of is er ook een instelling voor thuisgebruikers die geen bedrijfsbeleid hebben voor Windows?
De Application Control for Business Policy in kwestie is slechts een klein onderdeel van het geheel. Wat deze policy inhoudt is dat het beheerders de mogelijkheid geeft om een eigen ontwikkelde kernel trust policy te maken die drivers accepteert welke privaat ondertekend zijn (met self-signed certificaten, bedrijfsinterne trust root, etc.).

Komt een hoop bij kijken. En hoewel dat opzich automatiseerbaar gemaakt kan worden door derden die hier handige tooltjes voor kunnen brouwen, speelt er nog meer.

Er is namelijk nog een kleine catch aanwezig in het geheel:
Deze kernel trust policy moet ondertekend zijn met een certificaat afkomstig van een certificaat-autoriteit die in de Secure Boot gerelateerde Platform Key (PK) of Key Exchange Key (KEK) lijsten staan van de UEFI van de machine. (Zelfde vereiste als je hebt om verschillende smaakjes Linux met Secure Boot te kunnen opstarten, al gaat het daar makkelijk omdat de meesten een door Microsoft cross-signed bootloader gebruiken die werkt zonder dat er iets toegevoegd hoeft te worden aan de PK lijst.)

Als jij niet al een certificaat met KEK registratie in UEFI hebt, kun je niet programmatisch via de OS APIs de PK of KEK lijsten bewerken. Dus daar is geen handig tooltje voor te schrijven. Dat is een kwestie van handmatig via de UEFI configuratie toevoegen. Die zeer technisch is, waar van alles fout kan gaan als je niet weet wat je doet. En die ook per vendor verschillend werkt.

Dat ligt echt ver buiten de comfortzone voor de gemiddelde thuisgebruiker.

Dit alles gezegd hebbende: maak je niet druk.
Het artikel hier op Tweakers is krom vertaald overgenomen van het origineel, waardoor het halve waarheden vertelt. De 'evaluatiemodus' die in april ingaat, is niet een migratieperiode oid - zoals het Tweakers artikel doet vermoeden.

Deze modus is de standaard modus waarin Windows 11 gaat draaien nadat de updates doorgevoerd zijn. In deze modus analyseert Windows continu de drivers die op het systeem gebruikt worden. Pas als je en drie reboots gehad hebt, en cumulatief 100 loopuren gehad hebt waarbinnen geen enkele driver de nieuwe trust policy zou overtreden, wordt de policy ook daadwerkelijk aangezet. Zodra er tijdens dat tijdsvenster wel een overtreding plaatsvindt, resetten beide criteria en heb je opnieuw 3 schone boots en 100 schone loopuren nodig.

Dit betekent dan ook dat als jij een oude printer geinstalleerd hebt staan, of een oude audiokaart in je machine hebt zitten - alles gewoon blijft werken. Dat stopt er niet ineens mee.

Waar je mss. wel problemen mee kunt krijgen is oude USB-inprik, want die drivers zijn niet continu actief.

Laatst gewijzigd:
Dat klopt, je moet tevreden zijn met een gelimiteerd pakket aan software. Daar staat tegenover dat meer software dan te behappen is met bijkomende problemen met licenties, drivers, etc. maar afleidt van het echte werk. Ik ga liever de diepte in met een beperkt aantal programma's dan dat ik steeds het nieuwste van het nieuwste wil hebben. Nog afgezien van de kosten. Linux is grotendeels gratis en Open Source.

Dat klopt, je moet tevreden zijn met een gelimiteerd pakket aan software. Daar staat tegenover dat meer software dan te behappen is met bijkomende problemen met licenties, drivers, etc. maar afleidt van het echte werk. Ik ga liever de diepte in met een beperkt aantal programma's dan dat ik steeds het nieuwste van het nieuwste wil hebben. Nog afgezien van de kosten. Linux is grotendeels gratis en Open Source.
Ja leuk maar ik denk dat velen hier die bijv op Ableton werken dat niet gaan weggooien en ik zeker niet want ik gebruik ook Pigments en de V Collection van Arturia die ook geen Linux gebruikt en waarschijnlijk zal er nog meer software zijn die niet voor Linux te gebruiken is, mensen gooien niet duizenden euro's aan software weg en dan over op Linux.
Overstappen op Apple heeft geen zin want ik heb net vorig jaar een nieuwe pc aangeschaft die zo'n 1300 euro kostte, die gaat niet de prullenbak in.

Als je graag voor je software wil blijven betalen houd ik je niet tegen. ;-)

Overstappen op Apple heeft geen zin want ik heb net vorig jaar een nieuwe pc aangeschaft die zo'n 1300 euro kostte, die gaat niet de prullenbak in.

Overstappen naar Apple, ik zou het wel overwegen. Maar m'n situatie is anders. Doe momenteel niet echt veel met een computer en behelp me met twee oude Windows laptopjes. Maar dat kan veranderen en ik zie voor iets nieuws zowel Windows en Linux niet zo zitten. Apple is prijzig en het zal ook nog wel andere nadelen hebben, maar ik krijg toch de indruk dat het allemaal aardig stabiel draait en gebruikers niet veel problemen ondervinden.

Dit alles gezegd hebbende: maak je niet druk.
Het artikel hier op Tweakers is krom vertaald overgenomen van het origineel, waardoor het halve waarheden vertelt. De 'evaluatiemodus' die in april ingaat, is niet een migratieperiode oid - zoals het Tweakers artikel doet vermoeden.

Deze modus is de standaard modus waarin Windows 11 gaat draaien nadat de updates doorgevoerd zijn. In deze modus analyseert Windows continu de drivers die op het systeem gebruikt worden. Pas als je en drie reboots gehad hebt, en cumulatief 100 loopuren gehad hebt waarbinnen geen enkele driver de nieuwe trust policy zou overtreden, wordt de policy ook daadwerkelijk aangezet. Zodra er tijdens dat tijdsvenster wel een overtreding plaatsvindt, resetten beide criteria en heb je opnieuw 3 schone boots en 100 schone loopuren nodig.

Dit betekent dan ook dat als jij een oude printer geinstalleerd hebt staan, of een oude audiokaart in je machine hebt zitten - alles gewoon blijft werken. Dat stopt er niet ineens mee.

Even terug naar het topic, in de reacties op het artikel van Tweakers stond een concreet voorbeeld:

Vraag: "Ben benieuwd wat dit betekend voor mijn Creative Sound Blaster ZxR."

Antwoord: "Die blijft gewoon werken. Die driver wordt bij elke boot ingeladen. Je hebt drie boots nodig waar enkel compatible drivers geconstateerd worden voordat de nieuwe kernel trust policy ingeschakeld wordt.

Of jouw driver is compatible met de nieuwe policy, en alles blijft werken.
Of jouw driver is niet compatible met de nieuwe policy, en de nieuwe policy mag niet aangezet worden, en alles blijft werken."

Dat hoop ik voor iedereen die met zoiets te maken krijgt.

Niet gebruiks vriendelijk is geen argument.

Wat erger is is dat Microsoft met tpm en secureboot de boel verder heeft dicht getimmerd.
Met oem contracten, proprietary vendor lock in verder heeft gezorgt dat de linux desktop noot groot is geworden.

We leven nu wel in een tijd dat average Joe dit ook begint in te zien. Veel dev die ook op linux overstappen.

Maar goed, in muziek heb je drivers he.....mijn 2 lynx aurora's werken iig niet onder linux. Ableton onder Wine is het ook niet.

Of je zorgt gewoon dat je spullen een beetje bij de tijd blijven in plaats van met een 20 jaar oude tijdscapsule te blijven werken maar wel steeds nieuwe (gratis) updates te blijven verwachten. En natuurlijk op Mac gaan zitten.

Back