Stryde Audio Swayed: Yamaha SY77 FM Synthesizer emulatie

Nap

Nieuwkomer
Als liefhebber van de TG77, die ik al een tijd geleden weg heb gedaan, klinkt dit me als muziek in de oren, al heb ik nog niet de kans gehad er goed naar te kijken of luisteren.

AI Slop samenvatting:
Stryde Audio heeft Swayed uitgebracht, een software-emulatie van de Yamaha SY77 synthesizer uit 1989. Net als het origineel combineert de plugin 6-operator FM-synthese met sample-gebaseerde PCM-klanken.

De FM-sectie bevat 15 golfvormen, 45 standaardalgoritmes en de mogelijkheid om zelf algoritmes te tekenen. Daarnaast ondersteunt Swayed SysEx-bestanden: patches van de originele SY77 kunnen worden geladen in de plugin, en patches uit Swayed kunnen weer naar de hardware worden geëxporteerd.

Ook de PCM-sectie is nagebouwd. Swayed bevat 112 standaard waveforms en 81 extra waveforms van uitbreidingskaarten. Gebruikers kunnen daarnaast eigen waveform-ROM’s importeren. Volgens de ontwikkelaar komt later nog ondersteuning voor het importeren van eigen audiobestanden en multisamples.

Verder beschikt de plugin over dubbele resonante filters, twee LFO’s, envelopes voor volume, pitch en filter, plus 44 ingebouwde effecten zoals chorus, flanger, delay, distortion, EQ en verschillende reverbs.

Swayed is nu beschikbaar voor macOS en Windows als VST3- en AU-plugin voor 99 euro/dollar.

Attachments

• 1775028183302.png
    1775028183302.png
    287,3 KB · Bekeken: 55
  • 1775028204686.png
    1775028204686.png
    280,3 KB · Bekeken: 41
  • 1775028227869.png
    1775028227869.png
    261,4 KB · Bekeken: 40
Laatst gewijzigd:
Ik heb de demo geïnstalleerd maar eerlijk gezegd hoor ik bij het eerste rondje presets de TG77 vibe niet echt.

Ik ben betatester geweest voor swayed en hoewel het inderdaad niet 100% exact klinkt als een tg-sy 77 komt die echt serieus in de buurt .
En er is momenteel geen enkele tg-sy77 77soft replica op de markt met de exacte architecture , behalve swayed dan .
Ik vind het een topsynth en een topdeveloper , maar ik ben dan ook een gigantische fm-nerd , de tg77 blijft een waanzinnige over ge-engineerde bak .

Ik heb de demo geïnstalleerd maar eerlijk gezegd hoor ik bij het eerste rondje presets de TG77 vibe niet echt.

In de TG77, SY77 en 99 zitten maar weinig AFM-only presets.. Vrijwel allemaal leunen ze op een AWM element.

Met een TG77 en SY99 hebbend, ben ik ook wel benieuwd. Meer golfvormen (dan de 16 aanwezige) is wel leuk. :)

Laatst gewijzigd:
In de TG77, SY77 en 99 zitten maar weinig AFM-only presets.. Vrijwel allemaal leunen ze op een AWM element.
Wat ik begreep is dat er ook PCM samples inzitten die van scratch zijn gemaakt maar wel erg op de originele zouden moeten lijken. Dus dat zou niet uit moeten maken (mits het gelukt was). Helaas heb ik de TG77 niet meer dus ik kan niet direct vergelijken, maar in mijn herinnering klonk de hardware toch echt wel behoorlijk anders (en beter).

Wat ik begreep is dat er ook PCM samples inzitten die van scratch zijn gemaakt maar wel erg op de originele zouden moeten lijken. Dus dat zou niet uit moeten maken (mits het gelukt was). Helaas heb ik de TG77 niet meer dus ik kan niet direct vergelijken, maar in mijn herinnering klonk de hardware toch echt wel behoorlijk anders (en beter).
Ok.. dan zou het idd identiek moeten zijn.

Ik heb een TG77 en nog een SY99. Los van de verschillen in de samples zit er in de FX ook verschil. Velen zeggen dat de 99 effecten van betere kwaliteit zijn.. maar ik was er zelf na wat testen nog niet helemaal uit, reverb klinkt wat cleaner in de 99 idd maar modulatie??? ehmm. Dus ook daar zou zomaar subtiel verschil in kunnen zitten..

Ik ben trouwens ook nooit helemaal in de Envelopes en Filters gedoken in de hardware. Echt bizar wat er allemaal mee kan. In feite kun je er alle kanten mee op, ook die filters.. Teveel eigenlijk. Voor mij rust er op de SY77 nog steeds een hoge nostalgische waarde.. hij stond ooit bij Moeskops in Hoorn. Ik ben toen (met heel veel hulp van mijn ouders) toch maar voor een Roland D70 gegaan maar had gewoon een SY77 moeten kopen toen. Was iets duurder. Veel later dus wel een SY99 gekocht maar ook weer weggedaan door andere afleiding. Maar echt een mooie bak. De keyversie edit ook iets makkelijker dan de TG. Er waren tijden dat de 77 voor 200 niet verkocht werd. Bizar veel synth voor het geld. Ik heb voor mijn SY99 slechts 275 betaald tijdens Corona. Nog meer synth.. vooral in volume.. :D Maar ik ben wel blij dat ik ze heb. Leuk zo'n plug maar afentoe weer achter de synth zitten, met alle herinneringen vandien. Onbetaalbaar. :)

Laatst gewijzigd:
Ik had ook een TG77 gekocht in de lockdown tijd dat ik met romplers aan het stoeien was. Volgens mij €300 voor betaald ofzo. Ik vond het een erg mooie synth, editen van frontpanel was redelijk te doen maar met een editor was 'ie helemaal wijd open. Tegenwoordig doe ik het met een TwistFM voor mijn FM behoeften. Die is minder uitgebreid maar wel een stuk eenvoudiger en heeft een erg goede sound.

INderdaad , de sy77 internal rom is vervangen door huidige samples , het verschil is echter verwaarloosbaar
Niks belet je ervan om de og yamaha rom te installeren ,( wat ik dus heb gedaan )
Hier enkele voorbeelden , sway rom dan sy77 rom

Attachments

• 1.jpg
    1.jpg
    187 KB · Bekeken: 36
  • saw-yam.wav
    6,2 MB
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Back