Roland mt-32

rsvos

Industrial Darkness
Ik heb bij een juno 1 op marktplaats een roland mt-32 erbij gekregen.

Nou heb ik dat nou niet echt nodig.

Dus ik zou wel willen weten wat ik daarvoor zou kunnen krijgen als ik het zou willen verkopen, en is daar überhaupt nog een markt voor.
Doe er liever nog een ander plezier mee dan dat ik het voor de sier laat staan.

Dit zijn de recente verkopen van de Roland MT-32 op Reverb, dan heb je een richting qua prijs. De Marktplaats-prijzen liggen daar doorgaans ietsje onder.

Screenshot 2026-04-05 at 16.17.09.png

De MT-32 is volgens mij nog enigszins populair in kringen van retro-game liefhebbers. De D-110 is eigenlijk een verbeterde versie van de MT-32, en zelfs die Roland bak scoort niet erg hoog in de populariteits polls. Vreemd genoeg lijkt de MT32 nog net iets gewilder te zijn dan de D110. Tenminste, die indruk krijg ik. Klopt dat?

De MT-32 is volgens mij nog enigszins populair in kringen van retro-game liefhebbers. De D-110 is eigenlijk een verbeterde versie van de MT-32, en zelfs die Roland bak scoort niet erg hoog in de populariteits polls. Vreemd genoeg lijkt de MT32 nog net iets gewilder te zijn dan de D110. Tenminste, die indruk krijg ik. Klopt dat?
Ja, omdat veel oude computerspellen specifiek muziek hebben die via een MT-32 kan worden afgespeeld, en het werkt niet met de D-110.

Ja, omdat veel oude computerspellen specifiek muziek hebben die via een MT-32 kan worden afgespeeld, en het werkt niet met de D-110.
Klopt, voornamelijk de bekende adventure game series van Sierra van eind jaren 80 tot half jaren 90 hadden een speciale voor MT-32 gecomponeerde soundtrack.
Ondertussen zijn er vrijwel perfecte digitale emulaties van de MT-32 dus is er niet zoveel noodzaak meer een echte module aan te sluiten voor de originele 'ervaring'.

Ik heb ergens nog wel zin om een MT32 op mijn (zeer) oude PC's aan te sluiten omwille van bovenstaande reden, maar

a) de geluidskaart in mijn 486 is te pauper: geen MIDI ondersteuning. Voor zover ik begrepen heb althans, gaat die niet met een MT32 werken. Mogelijk wel en mist hij enkel de MIDI synth intern.
b) in mijn andere PC's zitten Audigy2's die soundfonts kunnen gebruiken voor MIDI dus dat is nog veel flexibeler dan een MT32.
c) aan pre-2010 prijzen was een MT32 nog wel grappig.

Ik heb ergens nog wel zin om een MT32 op mijn (zeer) oude PC's aan te sluiten omwille van bovenstaande reden, maar

a) de geluidskaart in mijn 486 is te pauper: geen MIDI ondersteuning. Voor zover ik begrepen heb althans, gaat die niet met een MT32 werken. Mogelijk wel en mist hij enkel de MIDI synth intern.
Als die geluidskaart een gameport heeft, en de driver de correcte MIDI-modus kan aansturen, zou je er een gameport naar MIDI kabel aan moeten kunnen hangen. Mijn kabel heb ik ooit op Ebay gekocht van iemand die ze speciaal maakte, omdat veel van de goedkopere gameport naar MIDI kabels last hebben van storing door foute aansluitingen. Of je geluidskaart wel of geen "wavetable" aan boord heeft zou niets uit moeten maken.

Als ik me goed herinner, was de kracht van de mt-32 dat je er via midi in elke bank op de eerste plaats een sample kon uploaden:)

Als die geluidskaart een gameport heeft, en de driver de correcte MIDI-modus kan aansturen, zou je er een gameport naar MIDI kabel aan moeten kunnen hangen. Mijn kabel heb ik ooit op Ebay gekocht van iemand die ze speciaal maakte, omdat veel van de goedkopere gameport naar MIDI kabels last hebben van storing door foute aansluitingen. Of je geluidskaart wel of geen "wavetable" aan boord heeft zou niets uit moeten maken.
Je hebt gelijk, MT32 zou gewoon moeten werken met deze prehistorische kaart.

Als je 'periode correcte' PC hardware hebt zal je voor de meeste games een Roland MPU-401 compatible MIDI interface nodig hebben voor de meeste games. Die gameport MIDI poorten missen bepaalde buffers waardoor het voor game programmeurs te lastig was om continu MIDI events te sturen en de game tegelijk te laten lopen (dit is van ver voor multicore, multithreading OSen een ding waren). Er zijn wel MIDI sequencers voor DOS die zo'n gameport MIDI kaart supporten (vroeger wel gespeeld met Voyetra Sequencer die je bij Sound Blaster MIDI adapter kreeg).

Mocht je een nieuwere computer hebben kan je de MT-32 of digitaal emuleren (heb je een kopie van de MT-32 ROMs voor nodig maar die slingeren over het hele internet) of je originele MT-32 aansluiten via een goedkope USB-MIDI adapter. Met tools als ScummVM of DosBox kan je oude games opzetten zodat de MT-32 soundtrack over de MIDI adapter wordt gestuurd.
Als ik me goed herinner, was de kracht van de mt-32 dat je er via midi in elke bank op de eerste plaats een sample kon uploaden:)
Ik denk dat je dat verkeerd herinnert. De MT-32 heeft samples in ROM die je alleen kan stacken in een instrument.

Ik gebruik nu Adlib voor de muziek op de 486 en dat klinkt ook heerlijk retro. Eens iets anders dan de Soundfonts in de Audigy2 van de recentere PC's.

Op het nummer Under the sheets, in the fire dat ik zojuist heb toegevoegd bij nieuwe tracks is een belangrijke rol weggelegd voor de MT32. Naast de Roland D50 en de Akai S700 sampler. Ik werkte toen nog met de Atari en de MT32 was acht kanaals multitimbraal. Waarvan 1 midikanaal voor de drumgeluiden. Midi 1 was de D50, midi 2 t/m 9 voor de MT32 en midi 10 t/m 16 voor de S700. Bij die waren de samples ook over verschillende midikanalen te verdelen. Mijn D50 was niet multitimbraal.

Ik gebruik nu Adlib voor de muziek op de 486 en dat klinkt ook heerlijk retro. Eens iets anders dan de Soundfonts in de Audigy2 van de recentere PC's.
Ik kan me nog herinneren dat ik ergens jaren 90 de eerste Soundblaster AWE kaart had met sample ondersteuning (wel 2Mb ;) ) en daarmee MIDI muziek zoveel beter klonk dan op die gare Adlib FM synth. Dus dit klinkt heerlijk regressief ;)

De meeste Adlib soundtracks hadden ook standaard FM patches voor de General MIDI instrumenten.
Een aantal muzikanten hebben wel fantastische muziek gemaakt door de FM synthesizer ook echt als synthesizer te gebruiken en zelf patches te maken.
De Adlib soundtrack voor de Dune game uit 1992 was echt next-level:

Ik ben destijds rechtstreeks van PC speaker naar een (4MB, pauper) AWE64 met soundfonts gegaan dus voor mij is Adlib een tussenstap die ik destijds nooit gedaan heb. Maar voor de leeftijd van de spellen die ik er nu mee speel, is het voor mij dus vergelijken met PC speaker en dan is Adlib muziek + Sb Pro geluid een lekkere stap voorwaarts.

De MT-32 heeft samples in ROM die je alleen kan stacken in een instrument.
Nou ... daarmee doe je de MT32 tekort. De samples in ROM zijn bouwstenen naast klassieke synthesizer waveforms (SAW, SQUARE) die de basis vormen voor een heuse synthesizer compleet met digitaal resonantie filter, uitgebreide envelope, LFO modulatie, effecten, etc. De Synthesizer waveforms en Sample waveforms kunnen op verschillende manieren gecombineerd worden in zgn. "Structures". Het was een afgeslankte poor man's versie van de Lineair Arithmic Synthese van de D50. De D-10/D-20/D-110 gebruikten vrijwel dezelfde synthese vorm als de MT-32 maar zijn iets uitgebreider.

Nou ... daarmee doe je de MT32 tekort. De samples in ROM zijn bouwstenen naast klassieke synthesizer waveforms (SAW, SQUARE) die de basis vormen voor een heuse synthesizer compleet met digitaal resonantie filter, uitgebreide envelope, LFO modulatie, effecten, etc. De Synthesizer waveforms en Sample waveforms kunnen op verschillende manieren gecombineerd worden in zgn. "Structures". Het was een afgeslankte poor man's versie van de Lineair Arithmic Synthese van de D50. De D-10/D-20/D-110 gebruikten vrijwel dezelfde synthese vorm als de MT-32 maar zijn iets uitgebreider.
Het hielp waarschijnlijk echt niet mee dat je al die functionaliteit niet kan benaderen via het front paneel. Ik krijg wel zin om mijn oude MT-32 weer eens uit de kast te vissen nu ;)
Ik bedoelde het trouwens niet om de MT-32 af te kraken, alleen dat het ding geen custom samples ondersteunt.

Het hielp waarschijnlijk echt niet mee dat je al die functionaliteit niet kan benaderen via het front paneel. Ik krijg wel zin om mijn oude MT-32 weer eens uit de kast te vissen nu ;)
Ik bedoelde het trouwens niet om de MT-32 af te kraken, alleen dat het ding geen custom samples ondersteunt.

De MT32 is een beetje te vergelijken met bijvoorbeeld de FB01. Zonder computer editor is het niet meer dan een Lo-Fi bakje met geluiden. De diepere mogelijkheden zijn via dat frontpaneel inderdaad niet beschikbaar. Dat is beter geregeld op de de D-110 (en de TX81Z als we het voorbeeld van de FB01 ernaast zetten). Daar is alles via het frontpaneel beschikbaar - maar dan moet je wel een groot liefhebber van menu-diving en kleine displays zijn. Eigenlijk is ook bij die racksynths een computer editor een must.

Back