[DIY] Ondes Martenot ... Palme en Metallique

Hilltree

Listen here, you little shit.
oi,

De laatste tijd ben ik bezig met het zelf bouwen van de Ondes Martenot Palme resonator speaker en de Ondes Martenot Metallique speaker.
De Palme resonator speaker is een bijzondere luidspreker die hoort bij de Ondes Martenot [uitgebracht 1928]. In plaats van alleen lucht te laten trillen zoals een gewone speaker, gebruikt deze luidspreker ook snaren die meetrillen om het geluid te beinvloeden.en het geeft een natuurlijke galm.
De vorm lijkt op een palmblad, waar de naam vandaan komt. op de kast zitten twaalf snaren die chromatisch zijn gestemd, dus één voor elke toon van het octaaf. Bij mijn uitvoering zitten op de achterkant ook twaalf snaren. zes gitaarsnaren en zes bassnaren.
Het werkt als volg, een geluidssignaal wordt naar een resonator element gestuurd [verkrijgbaar bij de bekende chinese webshops 8 Ohm -20 Watt], en brengt de houten kast en de snaren in beweging.
Door deze meetrillende snaren ontstaan extra boventonen en een natuurlijke nagalm.
Er zit dus geen luidspreker in de palme , alles werkt door middel van de electromagnetische resonator.

De Metallique speaker is een van de speciale luidsprekers van de ondes. In tegenstelling tot een gewone luidspreker, gebruikt deze geen standaard luidspreker om geluid weer te geven, maar een gong of een cymbal.
Een geluidssignaal wordt naar deze cymbal gestuurd door wederom een resonator element [8 Ohm -20 Watt], waardoor die begint te trillen. Omdat metaal heel anders resoneert dan papier of hout, krijgt het geluid een sterk afwijkend karakter.
De klank van de Metallique is scherp, helder en metaalachtig. Het heeft iets ruws en soms bijna schel, met veel nadruk op hoge frequenties en boventonen. daardoor kan het geluid doordringend en soms zelfs een beetje onheilspellend klinken.
Ook hier is dus geen gewone luidspreker gebruikt maar een electromagnetische resonator.
Op de achterkant zit een bassrefelex poort en twee intelbare dempers voor de cymbal.
Met de dempers kan ik de galmduur wat beinvloeden van volle lange galm tot bijna droog.

In de toekomst staat de Ondes Martenot verenluidspreker [D2] nog in de diy planning.Een voorbeeld kun je hiervan horen bij het videokanaal van Hainbach [niet een originele versie overigens].
En misschien een diy versie van de Ondes Martenot zelf , alhoewel ik deze zelf het minst interresant vind.
Het is eigenlijk een simpele monofone buizen oscillator , wat grotendeels volgens mij het typerend geluid haalt uit de bediening .

pre palme ondes .jpg
ondes martenot palme stick.jpg
pre metallique ondes.jpg
ondes martenot resonator.jpg
ondes martenot metallique .jpg

Overigens , geluidsdemos komen nog ;) , en eventueel bouwmaten en wat instructies . Ik heb zelf alles moeten nameten en zelf zitten verzinnen naar oplossingen omdat hier niet erg veel info online is over te vinden.

Gave projecten Hilltree! Is die Metallique te vergelijken met een Plate reverb of heel ander karakter?

Ben benieuwd naar de demo's :W

Moest gelijk hieraan denken
Ik heb mij ooit ook in dat concept verdiept van de onde . en hoe deze gebouwd is .
Maar het is eigenlijk niet meer dan een houten kast met een resonantie speaker en een ingebouwde versterker.[ er zit zelfs bluetooth op]
Wel een mooie kast , maar voor mijzelf mis ik de charme van de extra snaren of de cymbal.

Kijk eens naar de video , dan begrijp je hoe de onde van luthier werkt. [ en grotendeels de zelfbouw speakers van mij]

hier nog een pict van een origineel set
Ondes_martenot.jpg

Echt vet!

Ben benieuwd naar de geluids voorbeelden.
En ook wellicht iets wat ik zelf eens wil proberen.
Lijkt me cool met synths, gitaar of de osmose

Hierbij een kleine onderdelen lijst voor de Metallique en de palme,{ Voor de spacer type heb ik 24x weidmuller zb4 gebruikt , voor de brug ,Schneider m5 aardrail met m4 inbus zwart schroef, chinese 18 inch noname cymbal .. omdat bij merk cymbals de merknaam er opstaat. m10 x80 slotbout voor de ophanging van de cymbal , opgevuld met sluitringen. 2x jack chassisdeel 6.3mm ... twee stuks is super als ik door wil lussen. chinese resonator 20watt 8 ohm ... hout , 6mm multiplex uitgezocht op kleur en structuur... de gemaakte kosten zijn onder de 50 euro voor de ondes martenot metallique.

Ik heb nog een eerste test geluidsvoorbeeld hier geplaatst , ik zat te zoeken hoe ik de metallique in hemelsnaam nu weer op moest nemen maar dus gewoon eerst met mijn mobiel [ sorry voor een volume drop] .
De resonator zat op de cymbal met super dubbelzijdig plakkende tape aan elkaar , maar helaas was dat tape niet zo super want vanmorgen lag die er los onder, de resonator was er af gevallen , dus ik moet op zoek naar een soort klem inrichting , of iets wat wel plakt ;)
Gewoon eerst wat muziek , je hoort de metaalachtige reverb . later zal ik wat geluidsvoorbeelden plaatsen met wat drums en geluiden waar voord e metallique voor bedoeld is [ namelijk een kale oscillator op het resonantie punt de cymbal laten resoneren totdat de ramen in mijn kozijnen beginnen te kraken]

Attachments

• ondes martenot metallique 1.mp3
    957,2 KB
Laatst gewijzigd:
Back