Muzikale ambities zonder Instagram: kan dat?

Doe er nog wat dead internet theory bij (bots en AI die content en engagement faken) en je hebt een sterfhuis.

Allemaal waar. Maar sociale media zijn in de basis echt wel nuttig. In de begindagen van Twitter kon je laagdrempelig met vrijwel iedereen in contact komen. En via Instagram heb ik goede producers leren kennen, remixes gemaakt, meet-ups gehad etc. Het is wat het nu steeds meer wordt, dat me tegenstaat. Algoritmes, polarisatie, apps bewust verslavend maken enz. Maar misschien is dat wel de andere kant van de medaille.

Het gaat al lang niet meer om de gebruikerservaring, maar er zijn niet echt alternatieven. Dus dan blijven we maar.

Het allerergste aan Facebook en Instagram vind ik het vage en onoverzichtelijke geheel aan systemen en instellingen op de achtergrond. Lijkt wel bewust gedaan. Het komt op mij ontzettend rommelig en amateuristisch over voor zo'n miljardenbedrijf. Dat ze daar mee wegkomen ook....
Ben al tegen allerlei vage shit aangelopen in de afgelopen jaren en ik ben echt geen digibeet. Hoe klote kan het zijn om sommige instellingen en opties überhaupt te vinden en aan te passen.

Ook de verschillen in functionaliteit tussen de app en browser versies vind ik irritant.
Er was laatst toch een zaak gewonnen door Bits of Freedom, zodat je de optie hebt om alleen een feed te zien van de mensen en groepen die je volgt (i.p.v. wat het algoritme voorschotelt)... ik wacht nog steeds op deze optie in de browser versies van Facebook en Instagram... waarom zou dat niet kunnen? Fix het gewoon!

Waar ik me gisteren nog kapot aan ergerde is dat je in je Instagram berichten geen klikbare URL's kan krijgen (Instagram heb ik nog niet zo lang). Hoezo dat dan weer niet??
Ik haat ze, niet alleen om wat voor bedrijven het zijn en hoe ze omgaan met privacy e.d., maar vooral ook omdat het niet eens goed werkt. Jaja en ik gebruik het toch (een beetje).

Het allerergste aan Facebook en Instagram vind ik het vage en onoverzichtelijke geheel aan systemen en instellingen op de achtergrond. Lijkt wel bewust gedaan. Het komt op mij ontzettend rommelig en amateuristisch over voor zo'n miljardenbedrijf. Dat ze daar mee wegkomen ook....
Ben al tegen allerlei vage shit aangelopen in de afgelopen jaren en ik ben echt geen digibeet. Hoe klote kan het zijn om sommige instellingen en opties überhaupt te vinden en aan te passen.

Ook de verschillen in functionaliteit tussen de app en browser versies vind ik irritant.
Er was laatst toch een zaak gewonnen door Bits of Freedom, zodat je de optie hebt om alleen een feed te zien van de mensen en groepen die je volgt (i.p.v. wat het algoritme voorschotelt)... ik wacht nog steeds op deze optie in de browser versies van Facebook en Instagram... waarom zou dat niet kunnen? Fix het gewoon!

Waar ik me gisteren nog kapot aan ergerde is dat je in je Instagram berichten geen klikbare URL's kan krijgen (Instagram heb ik nog niet zo lang). Hoezo dat dan weer niet??
Ik haat ze, niet alleen om wat voor bedrijven het zijn en hoe ze omgaan met privacy e.d., maar vooral ook omdat het niet eens goed werkt. Jaja en ik gebruik het toch (een beetje).
Naja dit dus, scheelt me weer typen :D

ik wacht nog steeds op deze optie in de browser versies van Facebook en Instagram... waarom zou dat niet kunnen? Fix het gewoon!
Zit er in hoor
1776460554707.png

Ik ben zelf ook een insta experimentje begonnen, en met een paar juiste tags krijg je toch snel al wat bereik. Ik heb al een jaar of meer niets meer geupload en krijg af en toe nog likes. Het is een beperkt medium (voor het muziek gedeelte, je hebt maar 1 minuut) maar het werkt beter dan youtube vanaf 0.

Insta is in die zin meer een passief platform, als je veel connect met mensen komt het door het algoritme snel bij een grote groep mensen, die ook maar liken en volgen. Youtube is meer een actief, je moet dat echt goed promoten want met 5 volgers kom je dan niet in het algoritme bij gelijksoortige muziek.

Doxing en beroemd worden is tegenstrijdig. Want men meldt graag dat ze de privecie zo hoog mogelijk heeft. En dan wissen ze alle sporen naar jezelf uit. Dan ben je onbelangrijk en niemand meer. En dan hoef je ook nergens bang meer voor te zijn.

Like and subscribe!

Tzal allemaal wel, Bombario (moet je lekker zelf weten, maar is een observatie van mijn zijde) is wel heel vaak bezig met de randverschijnselen van het muziek maken. Profileren, reclame, clicks en naam opbouwen. Hoe zo commercieel mogelijk te kunnen zijn. Hoe krijg je de meeste exposure.
Ieder zijn meug, maar waarom gewoon niet lekker muziek maken voor je lol, ontspanning en leren ervan? Geld verdienen doe je dan met een job, kan je het lekker gescheiden houden en genieten van beiden?

Als je echt doorbreekt is de lol er snel vanaf en om daar te komen moet je vaak zaken doen die je moreel ook niet zal kunnen waarderen. Of wel en dan ben je al ver heen :)

De dag dat ik me zorgen zou moeten maken over instagram of facebook, nou die gaat niet komen. Het is net als TV die social media, weinig sociaal en alleen maar om reclame te kunnen laten zien. TV is inmiddels ook al programmastukjes tussen de reclames door ipv andersom. Ga nou niet echt denken dat ze er zijn om je te verheffen.

Die media is er niet om je te helpen, maar om zooi aan je te slijten.

Ieder zijn meug, maar waarom gewoon niet lekker muziek maken voor je lol, ontspanning en leren ervan?

Helemaal eens hoor, en ik heb een leuke baan. Muziek is wat dat betreft echt hobby. Maar muziekmarketing vind ik ook leuk en tegenwoordig hoort dat er wel bij. Tenminste, als je wat bereik wilt krijgen. Vaker optreden en misschien een keer naar het buitenland is voor mij een ambitie. Niet voor het geld maar voor de ervaring. Dan ontkom je simpelweg niet aan promotie, zo werkt het gewoon. Maar zo zit ik er (nu) in.

Facebook 6 jaar geleden de deur uit gezet, toen insta me medio september vorig jaar de keuze gaf :”maandelijks betalen of wij dekken de kosten door al jouw data te delen met honderden externe partijen” heb ik ook Insta de deur uit gezet. Insta miste ik wel de eerste weken, zeker omdat er ook echt veel leuks voorbij komt. Nu 7 maanden verder en ik heb er vrede mee. Misschien minder exposure voor mijn muziek, maar het gebruik ervan heeft eerlijk gezegd ook niet tot de grote doorbraak geleid.

Helemaal eens hoor, en ik heb een leuke baan. Muziek is wat dat betreft echt hobby. Maar muziekmarketing vind ik ook leuk en tegenwoordig hoort dat er wel bij. Tenminste, als je wat bereik wilt krijgen. Vaker optreden en misschien een keer naar het buitenland is voor mij een ambitie. Niet voor het geld maar voor de ervaring. Dan ontkom je simpelweg niet aan promotie, zo werkt het gewoon. Maar zo zit ik er (nu) in.
13872.jpg

En vergeet ook niet dat ALLE wannabe's op social media zitten tegenwoordig, dus je bokst alsnog op tegen een enorme meute lui waarvan een groot deel waarschijnlijk ook nog eens beter en knapper is dan je zelf bent.
Dit! Heel insta staat voi met zelfbevlekking van “DJ’s en Producah’s” met vele malen meer volgers als jij, ga je je dan echt nog druk maken om je 50 volgers die je per ongeluk verzameld hebt nog met een marketingplan te bestoken? Dit is hetzelfde als terror Jaap die zich gaat opgeven voor een body building contest. Ambitie en dromen hebben is één ding, maar beetje realiteitszin en potentie erkennen is ook wel gezond. Dit soort post hebben altijd een beetje een “miskend talent” bijsmaak.

Ambitie en dromen hebben is één ding, maar beetje realiteitszin en potentie erkennen is ook wel gezond. Dit soort post hebben altijd een beetje een “miskend talent” bijsmaak.

Dat is wat jij ervan maakt. Hier in de regio zijn mensen die feestjes organiseren. Entree 10 euro inclusief 3 consumptiebonnen, dat werk. Uit liefde voor de muziek. Die mensen zitten ook op Insta en met hen heb ik contact. Als ik eens in de 2 maanden mag optreden en de benzinekosten vergoed krijg, spring ik een een gat in de lucht. Wat mij betreft is dat doel best reëel. Sterker nog: ik heb al wat uitnodigingen staan 🤗

Maar zou dat ook niet gelukt zijn door regelmatig binnen te lopen en mensen van de organisatie aan te spreken? Heeft Instagram daar echt het verschil gemaakt?

Allemaal waar. Maar sociale media zijn in de basis echt wel nuttig.
Ja, eens. Het lijkt nu meer een periode waarin het wachten is op the next big thing waar dan iedereen weer terecht komt (het zou me verbazen) of doorgaan op deze weg van versplintering, dan is het meer zoeken naar kleine niches van gelijkgestemden op een platform dat je voorkeur heeft.

Wellicht heb je op het moment op youtube het grootste bereik, maar je bent zo gebonden aan dat algoritme.

Back