Muzikale ambities zonder Instagram: kan dat?

Heeft Instagram daar echt het verschil gemaakt?

Ouderwets netwerken kan absoluut ook. Maar dan moet je wel weten wie je moet hebben. Nu raak ik online aan de praat, deel ik wat muziek en hoort de ander daar wel of niet wat in. Past het niet, dan kennen ze vaak wel weer iemand anders. Netwerken dus, maar dan wat sneller. Op die manier ben ik ook in contact gekomen met muzikanten uit Engeland en Frankrijk die in dezelfde playlists staan. Dat is gewoon leuk en anders zou ik ze nooit hebben ontmoet.

Het is wel grappig om de "wereldjes" te zien op Instagram. Veel artiesten die ik de laatste tijd tof vind en volg, kennen en volgen elkaar ook weer, en via hen kom je ook weer labels tegen die in die scene actief zijn dus dan is een connectie zo gemaakt in principe.

Ouderwets netwerken kan absoluut ook. Maar dan moet je wel weten wie je moet hebben. Nu raak ik online aan de praat, deel ik wat muziek en hoort de ander daar wel of niet wat in. Past het niet, dan kennen ze vaak wel weer iemand anders. Netwerken dus, maar dan wat sneller. Op die manier ben ik ook in contact gekomen met muzikanten uit Engeland en Frankrijk die in dezelfde playlists staan. Dat is gewoon leuk en anders zou ik ze nooit hebben ontmoet.
Dit precies.
Via Insta, FB en YT kom je gewoon snel in contact met mensen die weer iemand kennen die.... (vul maar in).
Allemaal wisselgeld in het grote plaatje, maar ik vind dat stukje 'het nog wel waard' voor mijzelf.

Dit! Heel insta staat voi met zelfbevlekking van “DJ’s en Producah’s” met vele malen meer volgers als jij, ga je je dan echt nog druk maken om je 50 volgers die je per ongeluk verzameld hebt nog met een marketingplan te bestoken? Dit is hetzelfde als terror Jaap die zich gaat opgeven voor een body building contest. Ambitie en dromen hebben is één ding, maar beetje realiteitszin en potentie erkennen is ook wel gezond. Dit soort post hebben altijd een beetje een “miskend talent” bijsmaak.
haha ook al heb je in de kern wel een beetje gelijk is dit wel weer erg zwartgallig gebracht. Ook ambitie en dromen zonder potentie kunnen dopamine aanmaken voor een paar minuten en het kan iemand ook net even het zetje geven om betere muziek te gaan maken als je ambities hebt, zelfs als het nooit wat wordt kan dat goed zijn voor een mens.

De beste tip die ik hier ooit over hoorde is dat sociale media geweldig zijn om mensen aan te trekken. Maar dat je ze niet moet vertrouwen met het beheer van je klanten/luisteraars/fans etc. Want als ze je account sluiten ben je alles kwijt.

Dus gebruik lekker zoveel mogelijk platformen om jezelf te promoten maar zorg er voor dat je een tweede medium hebt waar je iedereen naartoe probeert te trekken waar je je eigen contacten-lijst kan beheren. Post daar je echte muziek enzo.

Iets als een mailinglist werkt perfect hiervoor. Mailchimp of een andere aanbieder maakt het beheer hiervan makkelijk.

Als je dan gezeur krijgt met een van de platformen kan je makkelijk naar een ander platform switchen zonder je bestaande fans kwijt te raken.

Het is wel meer werk natuurlijk...

Dit! Heel insta staat voi met zelfbevlekking van “DJ’s en Producah’s”...
13888.jpg

haha ook al heb je in de kern wel een beetje gelijk is dit wel weer erg zwartgallig gebracht. Ook ambitie en dromen zonder potentie kunnen dopamine aanmaken voor een paar minuten en het kan iemand ook net even het zetje geven om betere muziek te gaan maken als je ambities hebt, zelfs als het nooit wat wordt kan dat goed zijn voor een mens.
Is ook zo, stelde het wat scherper, om een wat duidelijkere motivatie te krijgen. :)

Helemaal eens hoor, en ik heb een leuke baan. Muziek is wat dat betreft echt hobby. Maar muziekmarketing vind ik ook leuk en tegenwoordig hoort dat er wel bij. Tenminste, als je wat bereik wilt krijgen. Vaker optreden en misschien een keer naar het buitenland is voor mij een ambitie. Niet voor het geld maar voor de ervaring. Dan ontkom je simpelweg niet aan promotie, zo werkt het gewoon. Maar zo zit ik er (nu) in.
als je muziekmarketing interessant vindt moet je misschien ook es kijken naar je filmpjes. ander camerastandpuntje, mss wat minder velux zolderkamer en minder schichtig net onder de cam van je laptop naar je scherm kijken. als kijker heb ik een net iets ongemakkelijke ervaring als ik eerlijk ben. je maakt geen contact met de kijker en ik zie ook niet wat je aan t doen bent. als t je om de muziek gaat kijkt iemand liever mee naar wat je aan t doen bent om die muziek mogelijk te maken. nu kijken we een beetje naar een oninteressante selfie op een tijdlijn

als je muziekmarketing interessant vindt moet je misschien ook es kijken naar je filmpjes. ander camerastandpuntje, mss wat minder velux zolderkamer en minder schichtig net onder de cam van je laptop naar je scherm kijken. als kijker heb ik een net iets ongemakkelijke ervaring als ik eerlijk ben. je maakt geen contact met de kijker en ik zie ook niet wat je aan t doen bent. als t je om de muziek gaat kijkt iemand liever mee naar wat je aan t doen bent om die muziek mogelijk te maken. nu kijken we een beetje naar een oninteressante selfie op een tijdlijn
Ja dat is inderdaad zo, je promoot eigenlijk je product, niet persé jezelf, je kan dan beter de camera half achter jezelf positioneren en je daw presenteren waar je track in draait. Ik heb ooit eens bij een bekend Nederlands retail merk gewerkt en daar had iemand een reclame video gemaakt die we moesten beoordelen, dat begon met het product in close-up, en eindigde in de verteller in close-up. Toen ik hier wat van zei werd het filmpje gelijk af gekeurd. Dit had namelijk andersom gemoeten.

je maakt geen contact met de kijker en ik zie ook niet wat je aan t doen bent.

Kijk, dit is nuttig. Dank voor de feedback! Heb je toevallig een voorbeeldfilmpje van wat wel goed is? Ik doe maar wat en dit is zo gegroeid. Hoe knullig ook, ik ben er wel een paar keer op aangesproken. Zelfs een keer op ADE: "Ooh, die van die zolderfilmpjes." 😄

wat ik zelf heel handig vind voor de kijkhoek is een microfoon stand gebruiken, de schroef maten hierop zijn universeel en kunnen dus voor de meeste cameras/tripod webcams of een telefoon houder gebruikt worden.
zo kun je dus makkelijk testen wat het beste werkt in je kamer, als je echt een zolder kamertje van niks hebt kun je alla loopop je camera op je handen mikken maar als je bv een nette muur achter je bureau hebt kun je voor een over de shoulder look gaan zodat mensen met je instrumenten en daw mee kunnen kijken of als je zelf graag in beeld bent kun je je camera iets hoger voor je positioneren zodat mensen jou en je instrument kunnen zien

. . . Een beetje talent of bijzonderheid wordt wel ondekt. Niet dat ik dat heb.
Onderstaande is dan ook geen schaamteloze zelfpromotie maar eerder verbreding van mogelijkheden met bewegend beeld.
. . . Mogelijkheden ontdekken.
Zeker als iemand het geduld heeft om gebruiksmogelijkheden uit te pluizen wat ik gedaan heb.
Al jaren ga ik naar een filmclub en heb het geluk gehad dat een ander clublid me (gratis) van spullen heeft voorzien.
Probeer je spullen te doorgronden en uit te buiten.
Hier is het mogelijk om met drie camera`s gelijktijdig op te nemen en dan life. Niet allemaal HD spul maar wel veel mogelijkheden.
Wel handig omdat ik het achteraf ook kan mixen met haarscherpe HD opnamen.
De paar camera`s die er gebruikt worden in het filmpje heb ik inmiddels gesloopt het waren `loei-dure` maar inmiddels verouderd.
Achteraf had ik toch nog betere spullen staan maar opnemen is een heel `circus` van wat staat waar. En ook dat het geluid klopt.
. . . Als ik twee toetsen indruk éen hoger en een lager dan geeft die het gemiddelde. Met een geluid naar een harware midi omzetter.
Monofoon en storingsgevoelig geen succes dus . Ik weet niet of er tegenwoordig al wat beters is, daar heb ik m`n twijfels over.
Hopelijk weet iemand het beter.
YouTube mogelijkheden test.

Laatst gewijzigd:
Heb toevallig een voorbeeldfilmpje van wat wel goed is?
Check de YT/IG van Big Z. Volgens mij kijk je al wel wat van zijn content. Kijk hoe hij de camera gebruikt, hoe hij een short en long video presenteert, welke onderwerpen goed werken bij het publiek, wat hij laat zien (beeld) en in welke camerastand wanneer het om hemzelf gaat.

Kun je je achtergrond verbeteren? Het geluid (soort en plaatsing van de mic) — als dit slecht is, haken mensen snel af omdat het moeilijk te verstaan is.

Kun je iets doen met de plaatsing van een lamp (misschien zelfs een doek erover) om te zien of het beeld iets beter wordt?

Kijk ook naar wat anderen doen, buiten Big Z.

Check de YT/IG van Big Z. Kijk hoe hij de camera gebruikt, hoe hij een short en long video presenteert...

Goede tip, maar dan wordt het een baan ernaast 😅 Met meerdere camera's, belichting, uitgebreid editen etc. Daar heb ik geen tijd en ruimte voor, en ook geen zin in. Ik wil het juist flink versimpelen, maar dan wel effectief. Voor je het weet ben je fulltime contentmaker en heb je geen tijd meer voor muziek 😉

Vroeger reed ik op het eerste weekeind dat het 20 graden was naar cafe s in de buurt en kwam thuis met 6 goed betalende boekingen en een stuk in mijn kraag .
Helaas is de wereld veranderd en niet in het voordeel van een ECHTE muzikant .
Het is nu ideaal voor een wannebee ( DJ ) die muziek maakt met UDIO met fake AI foto s op de media platforms .

Goede tip, maar dan wordt het een baan ernaast 😅 Met meerdere camera's, belichting, uitgebreid editen etc. Daar heb ik geen tijd en ruimte voor, en ook geen zin in. Ik wil het juist flink versimpelen, maar dan wel effectief. Voor je het weet ben je fulltime contentmaker en heb je geen tijd meer voor muziek 😉
Klopt, maar neem bijvoorbeeld drie dingen mee die je niveau direct omhoog tillen zonder dat ze te veel tijd/geld kosten. Blijf in tussen opletten hoe andere het doen en zo nu en dan ook je daar een dingetje op en experimenteer je. Volgens mij heb je tegenwoordig ook Ai die filmpjes voor je edit, kan je dat mooi uitbesteden ;)

Back