BeatForge: Mijn groovebox project (met TR-808 emulatie)

Welke versie heb je getest ? 4.9.4 ? Ik ben aan het onderzoeken welke voice nog lichter kunnen.
Het is stukken lichter dan de vorige versies.

De demo een week geleden nog eens gedownload -geprobeerd
Geen idee welke versie dat was , in elk geval wel diegene met ge-update circuit modeled sounds .

Mog eens gedownload ,laatste versie
Nog een paar dagen demo tijd over , cpu is vermindered maar is voor mij nog te hoog
Alsook , de 808 clap heeft een erg lange noise decay die niet instelbaar is

vraag me af wat je referentie is , ik zit qua cpu al een stuk lager dan D16 drumazon. op mijn mac m4 tenminste.
decay instelbaar maken op de 808 clap kan geregeld worden.

Ik zag laatst mensen op deze site het hebben over een 486DX :D
Om even aan te geven dat niet heel veel mensen top of the bill rigs hebben.

ik kijk wat ik kan doen aan de cpu, er zijn nog wel wat aanpassingen mogelijk, maar het mag nooit te koste gaan van de kwaliteit.
een 486dx wtf, dat is antiek.

Ze houden nogal van nostalgie :) Ik ook hoor. Ieder zijn hobby zeg maar

een 486dx wtf, dat is antiek.
En mijn muziekcomputer is nog 8 jaar ouder en heeft geen harde schijf. :D Ik ben dus duidelijk niet het testpubliek voor je softsynth, maar ik volg het wel mee want ik vind het knap wat je maakt. En wie weet draai ik hem ooit standalone op 1 of ander VST hardware synth knutselproject.

Dat gezegd zijnde lijkt wat je nu doet "vergelijken met andere drum VST's op dezelfde PC" me een goede metric om een idee te hebben of jouw VST een beetje acceptabel is qua CPU load.

Ik moet mijn woorden intrekken, the Tall Lad het juist, BeatForge's cpu load is nog wat aan de hoge kant, ik zat enkel lager dan D16 door meerdere cpu cores in te zetten,
zij blijven bij 1 core dus de vergelijking was oneerlijk.

op 1 core zit ik op 2.5% op mijn macbook m4pro, zij op 1,5%, nog even doorgaan met optimaliseren dus.

er is ook eeen reden waarom ik d16 niet gebruik, het lijkt niet echt op de authentieke sound van bijv een 808 of 909, je kan tweaken met d16 wat je wilt maar het komt niet in de buurt. Je kan het dan beter vergelijken met cpu load van de roland cloud drumplugs. Die zijn ook gebaseeerd op component basis en schematics.

idd, keek enkel naar cpu load, verder klint D16 wel goed, maar met sommige voices doen ze helemaal wat anders. Ik ga niet meer vergelijken :)
De enige vergelijking die me echt boeit is met de Hardware. Ooit schaf ik me wel een goeie clone aan om het nog verder te perfectioneren.

Ben al een eind op weg om de cpu load nog lager ter krijgen, zonder toegevingen te doen aan geluid. De multicore die ik nu heb zorgt ook voor problemen door op mac's met weing performance cores op de trage cores te draaien, het werkt veel beter als ik slechts 2 cores inzet, meerdere cores helpen niet. Eerst nog een berg testprodecures doorlopen en de update met lagere cpu load en een decay knop op de 808 clap komt eraan.

minimale P-cores op moderne macs is denk ik 4-6 (macmini?) de M5 series heeft helemaal geen efficiency cores meer.
ik zou er vanuit gaan van minimaal 4 cores renderen, anders wordt de singlecore speed weer een issue voor sommigen denk ik.

Nu spreidt ie op 8 cores ofzo?

ja, en het rare is, dat is net niet goed, meer cores dan 2 geven me geen enkele winst. het lijkt erop dat spreiden over meer cores meer cpu kost dan opleverd.
,dus gaat max 2 cores worden, of 1 core als je multicore uitzet .
Samen met de cpu tweaks die ik nu aan het doen ben moet het goed komen.
De daw spreid zelf plugins per core.
BeatForge neemt er dan max 2 of 1 als je multicore uitzet zodat de rest van je plugins ook nog volledige cores krijgen.

ok ,want ik had gisteren even voor de gein MC uitgezet op beatforge en het werd gelijk een glitchfest met overloads
Screenshot 2026-09-26 at 10.29.55.png

Zo ziet het eruit zonder MC processing en gelijk stopt Logic met overload na start/play

Laatst gewijzigd:
zo, ik ben all in gegaan op de cpu load, cpu load is nu een stuk minder. Installeer deze en de trial is opnieuw gereset tot 14 dagen.

se circuitmodellen van de 808, 909 en 606 zijn een stuk lichter geworden, zonder dat de klank verandert. Op een druk 808-project gebruikt BeatForge nu ongeveer de helft van de CPU van 4.9.4, en de 909- en 606-kits zakten met zo'n 35 à 40 %. Ik heb er ook op gelet dat de winst overeind blijft op de efficiency cores van M1/M2 Macs, waar sommige gebruikers kraakjes hoorden.

Verder in 4.9.5:
- Songs openen meteen, ook als samples verplaatst zijn (dat kon de host eerder laten vastlopen)
- Crash opgelost bij snel wisselen tussen songs
- Multi-core is nu gewoon aan/uit (één extra thread)
- Minder geheugengebruik met de 909-kit

downloads op www.beatforge.nl

Back