DIY kits (stereo) rack filter, waar te koop?

RSB

Whoehahaha
Een filter , lowpass, highpass en/of bandpass, is toch een van de meest gebruikte onderdelen in sound design maar op een of andere manier kan ik nergens een kit vinden voor een stereo actief lowpass/highpass filter? Misschien kan ik gewoon niet zo goed zoeken maar ik krijg het echt niet gevonden. Al was het alleen maar een kitje voor het binnenwerk. Ja ik kan wel een filter kitje vinden voor eurorack maar dat is niet de oplossing in dit geval. Bijna altijd zijn die mono en ik zou het fijn vinden als ik zou kunnen kiezen of het 2x mono of 1x stereo is. Ik wil het tzt in een 1u 19inch rack bouwen zoals die in het plaatje

Ben benieuwd of iemand wel dit soort filter kits weet te vinden (binnen europa)

filter.jpg

Ik ken ook geen DIY versies voor 19 racks zo 123. Alleen de kant en klare zoals de Sherman (die ik heb :)) of Akai, maar ik zou jezelf niet tekort doen en zeker een eurorack build kit overwegen. Er is superveel keus.

Van warme Roland tot knorrende MS-20 remakes. Kwestie van de knoppen verlengen met wat draden en een 12VAC adapter erbij kopen (via amazon/ebay/tweedehands winkel) die je voorziet van een klein breadboard voor je DC pin naar een 16pin female header als MVP.

Check deze:
Thonk Synth – Double Bubble VCF – Full DIY Kit – Thonk – DIY Synthesizer Kits & Components
Of deze roland remake:
Of deze korg remake. Super simpele die smal genoeg is voor in een 19 inch rack en zeker geen slechte als hij weer op voorraad is:
Threetom Modular – Steve’s MS-22 VCF – Full DIY Kit – Thonk – DIY Synthesizer Kits & Components
Of yamaha remake:
Cubusynth – Dual CS-20 VCF – Full DIY Kit – Thonk – DIY Synthesizer Kits & Components
Of als je helemaal los wilt in distortion land:
Of als je gewoon een simpele utility filter wilt, kan je ook vast wel een schema vinden die deze chip gebruikt in een pedal oid om zelf te breadboarden en in een rack te bouwen:

Ik heb een Strymon audio interface in een modular case waar bv ook een MI blades filter kloon in zit.
Dat is echt een heel fijn mooi filter.

Je zou dan voor een 19inch eurorack case kunnen gaan.

Diy kan leuk zijn maar voor een filter verwacht niet de mojo en kwaliteit van bv de Blades.

Maar laten we eerlijk wezen, het is toch gek dat er geen kits zijn van filters op line niveau en dat je dan kan kiezen of het 2x mono is of 1x stereo?

Kijk, ik heb ook een stapel filters in mijn eurorack en ook een line input module maar daar gaat het niet om. Ik wil gewoon een kit van een dedicated rack filter. Al die pre fab rack filters zijn behoorlijk prijzig voor wat ze doen naar mijn idee. Een tweedehands MFC is ook geen optie meer deze dagen (+1200euro)

Een goed filter is niet zo makkelijk te maken.
Zeker niet een lp,lp, bp met resonance, bas compensatie dat ook nog goed klinkt.

Dat gezegt hebbende. De mi blades is dacht ik opensource. En die kan al line level aan dacht ik.

Maar laten we eerlijk wezen, het is toch gek dat er geen kits zijn van filters op line niveau en dat je dan kan kiezen of het 2x mono is of 1x stereo?

Kijk, ik heb ook een stapel filters in mijn eurorack en ook een line input module maar daar gaat het niet om. Ik wil gewoon een kit van een dedicated rack filter. Al die pre fab rack filters zijn behoorlijk prijzig voor wat ze doen naar mijn idee. Een tweedehands MFC is ook geen optie meer deze dagen (+1200euro)
1000 nu op SF

Maar gewoon een kit voor een stereo (multimode) stereo filter op line niveau is er dus domweg niet. Ik vind dat zo gek. Zou dit een gat in de markt zijn?

Er zijn wel dj islotor schema's heb ze hier ook wel te koop gezien.. zijn schema's online van zijn wel te vinden..

Als je durft maak je er zelf 1?
Evt eurorack diy filter de pcb aanpassen voor line level en een mooie case maken.
Of traceer de maker van de Filtrex wellicht is die bereid je de gerber files te geven.

Anyhow mij fijnste stereo filter zit in de Toraiz sp16. Lp, hp en drive. Om te smullen.
Die eerder genoemde MI blades is ook erg goed.

je kunt ook een xone24 kopen en die modden tot een 1 of 2 u rack. Vind dat ding goed klinken.

xone vf-1 uit de openingspost is ook een fijn filter. Maar er zijn honderd wegen naar Rome. Ik hoopte alleen op de die ene in de vorm van een kant en klare kit. Maar ik begin te merken dat dat er dus echt niet is.

Er zijn veel modules waarmee je van line naar modular en omgekeerd kan, zoals bv:

Je kunt eventueel ook nog kijken naar een module als deze voor je line naar modular, dan heb je er gelijk envelope followers bij. Je moet er wel twee hebben voor stereo.

Als je dat combineert met een rekje en een Blades clone heb je voor betrekkelijk weinig geld een heel leuk stereo filter op line niveau.

Ja als je toch al modular hebt. Je kunt ook kijken of er 1u modellen zijn..vast wel. En wat je mist kun je laten maken bij bear modules.

Zelf zou ik het oudere model Xone 23 kopen want ik zie dat gewoon als een ding wat je uit elkaar kunt schroeven net zoals ik dat met al m’n oude xone’s heb gedaan. Een Xone 23 koop je voor 250,- fx sent return, cross fader.. Maargoed wat is je budget is misschien ook een ding? Ps als iemand in deze draad nog een tip heeft waar je custom 19” racks kunt bestellen zou ik ook wel willen weten.

333 Stiso is een eurorack diy STereo ISOlator, 3 band EQ. Die zou je kunnen modden. Dan soldeer je de pots en jacks niet direct op de pcb maar gebruik je draad en dan kan je de pots en jacks verlengen naar een 19inch panel. En dan lekker grote knoppen gebruiken.

Laatst gewijzigd:
Wat 1u Tiles voor in een 19" rack.. staan er nog veel meer op modulargrid

Screenshot 2026-04-29 at 10.49.43.png

Back