Afgehandeld AI discussies bundelen?

Ik hoorde van een vriend dat er wel veel advertenties voor AI "natuurvideo's" op de gekende vleessites staan.

Dat zou best 'ns een groeimarkt kunnen zijn, maar ook een risicovolle investering als het hele AI-gebeuren in het algemeen een bubbel is die gaat knappen.

Een door ai gegenereerde spelonk of boomstam kan mij in elk geval niet bekoren 😇

Dat zou best 'ns een groeimarkt kunnen zijn, maar ook een risicovolle investering als het hele AI-gebeuren in het algemeen een bubbel is die gaat knappen.
Zijn die 2 punnetjes intended? 🤣

Ik vind het bijzonder dat jullie er grappen over maken terwijl ik het als een goed initiatief zie die als het doorontwikkeld wordt een alternatief kan zijn voor de Amerikaanse software, ik ben er voor dat de Amerikanen minder dominant worden en Europa zelf dingen ontwikkelt.
Ik vraag me ook wel af of jullie het beluisterd hebben want niemand reageert er serieus op, ik zie dat @SmartBits al binnen 10 minuten met een grap komt terwijl de uitzending al een kwartier duurt.
Flauwe grappen inderdaad, kennelijk vooral veroorzaakt door de naam.
Ik zie het met lede ogen aan, maar bubbel of niet: het lijkt erop dat we nooit meer van AI afkomen, en dan is dit best een mooie ontwikkeling.
Bedankt voor de tip!

AI-moeheid? Niet alleen hier op het forum, maar ook elders worden we ermee doodgegooid.
Dat dus. Het feit dat er een niet-USA, open source initiatief is is op zich geen slecht nieuws natuurlijk. Maar de hoeveelste is het al deze week. Er zijn al een waaier aan Europese AI chatbots, sommigen daarvan open source (Pharia, Apertus...). Mistral heeft trouwens nog steeds open source versies, hun premium modellen zijn wel closed source geworden. Dus ja, tof, maar ik ga hier niet met rozen langs de weg staan zwaaien alsof het het eerste en enige initiatief in zijn soort is ofzo.

Er is trouwens nog een verschil tussen open source en gratis, dat in de licentie kan zitten. Ik heb niet uitgezocht hoe dat met Loesje Figuur zit, maar bij Pharia is het dus zo dat je het niet commercieel mag gebruiken.

Flauwe grappen inderdaad, kennelijk vooral veroorzaakt door de naam.
Ik zie het met lede ogen aan, maar bubbel of niet: het lijkt erop dat we nooit meer van AI afkomen, en dan is dit best een mooie ontwikkeling.
Bedankt voor de tip!
Het is een mooie ontwikkeling dat een technologie die mensen niet begrijpen en waarvan ze denken dat het ze antwoorden kan vertellen terwijl het technisch niet in staat is het verschil tussen feit en fictie te onderscheiden of bronnen te controleren? Wij hebben toch echt een verschil in wat een mooie ontwikkeling is.

Overigens snap ik heel goed waarom het mensen niet kan boeien. Waarom zou ik een technisch slechtere ChatGPT willen als ik al geen ChatGPT wil? Natuurlijk gaan we er nooit vanaf komen, maar dat heeft bar weinig te maken met wat mensen willen en meer met waar techbedrijven miljarden in willen steken. Overigens is naar mijn weten nog geen een van deze LLMs winstgevend, ChatGPT verliest wat, 14.000 miljoen per jaar op dit moment? En de komende jaren lijken er niet beter op te worden kwa projectie? Op de huidige manier is dit niet vol te houden voor zowel milieu als economie.

Het is een mooie ontwikkeling dat een technologie die mensen niet begrijpen en waarvan ze denken dat het ze antwoorden kan vertellen terwijl het technisch niet in staat is het verschil tussen feit en fictie te onderscheiden of bronnen te controleren? Wij hebben toch echt een verschil in wat een mooie ontwikkeling is.
Misschien eerst even lezen voor je je eigen riedel plaatst? Hoewel ik niet blij ben met AI, vind ik het een gunstige ontwikkeling dat er soevereine Nederlandse/Europese varianten ontstaan.

Overigens is naar mijn weten nog geen een van deze LLMs winstgevend, ChatGPT verliest wat, 14.000 miljoen per jaar op dit moment? En de komende jaren lijken er niet beter op te worden kwa projectie?

Eerder dit jaar hadden we al de voorspelling dat OpenAI midden 2027 op zwart zaad komt te zitten. Het is sowieso een rare financiële werkwijze, het circulair rondpompen van geld tussen de AI-bedrijven en de leveranciers van hardware.

Ik zie het verschil niet zo groot - Er verandert vrijwel niks in de problematiek van de technologie. Het enige verschil is dat het bedrijf in een ander land staat en nu nog zegt open source te willen zijn (die kennen we helaas van alle startups die dat na een succesvolle start dat niet meer waren). Welke van de zoveel stukjes software mensen wijs gaat maken dat ze weten waar ze het over hebben verandert niks aan de hel waar we ons in bevinden.

Eerder dit jaar hadden we al de voorspelling dat OpenAI midden 2027 op zwart zaad komt te zitten. Het is sowieso een rare financiële werkwijze, het circulair rondpompen van geld tussen de AI-bedrijven en de leveranciers van hardware.
Daar is niks circulairs aan helaas.

Daar is niks circulairs aan helaas.

Het is circulair omdat grote tech-bedrijven en fabrikanten van de hardware geld investeren in de nieuwe AI-bedrijven, die op hun beurt zo het geld hebben voor cloud-services en hardware. En zo kunnen die tech-bedrijven en de hardware-fabrikanten weer investeren in... vul maar in. Kapitaal eruit telt als investering, geld erin als omzet en het gaat om grote bedragen, maar zo is het voor een groot deel een kunstmatige constructie.

het lijkt erop dat we nooit meer van AI afkomen, en dan is dit best een mooie ontwikkeling.
Ik vindt ook dat het een mooie ontwikkeling is.
Bij AI is het gewoon: te veel vragen? te veel antwoorden!
Filter je probleem/vraag zo letterlijk mogenlijk uit,
als het goed geformuleerd is kan ai een letterlijk ’n goed antwoord(den) geven.

Maar ja; but, but, but, but...:walker::beard:

“er zijn altijd vragen!"

Grappig hoe iedereen weer z'n eigen foefjes en rituelen heeft waarbij ze echt het gevoel hebben dat een LLM opeens wel weet wat feit of fictie is.

Laatst gewijzigd:
Laatst in zowel ChatGPT als Gemini een chat over de mogelijkheid van een chatrobot die voor een gebruiker redelijk natuurlijk en tenminste quasi-intelligent overkomt. Denk aan het gebruik daarvan aan beperkte hardware om daar een jaren '70-'80 stijl, tekst-gebaseerde adventure game op te laten draaien, bijvoorbeeld. Daar kwamen wat aardige dingen uit, maar pas toen ik zelf de onderliggende methode moest aandragen die mogelijk geschikt kan zijn. Het leek me in de context van het onderwerp voor de hand liggen dat ChatGPT en Gemini daar zelf op zouden komen, maar dat was in beide gevallen niet het geval. En dat heb ik al eerder gehad, dat is toch wat raar.

Wat bedoel je met onderliggende methode? Ik heb eerder wel geprobeerd wat tekst RPGs te maken voor in de terminal via LLMs en meestal lukte dat wel, alleen was het kwa inhoud zonder handhouden al snel tergend saai.

Wat bedoel je met onderliggende methode?

Proberen om met een basis aan woorden en de meest voorkomende taalconstructies het systeem te laten leren van wat de gebruiker zegt. Dat moet op beperkte hardware wel goedkoop zijn. Ik denk dat zoiets voor een spel misschien net te traag werkt om op te merken door de gebruiker dat de chatbot het steeds beter doet, maar valt wellicht mee. Maar goed, ChatGPT en Gemini hadden nog nooit van bijvoorbeeld tf-idf gehoord en andere oudere methoden die mogelijk bruikbaar zijn om tot iets te komen dat heel lichtgewicht is. Het is zeker niet "af", zet er 'ns een boom over op in de LLM naar keuze, wellicht doen ze het nu een beetje beter.

ChatGPT verliest wat, 14.000 miljoen per jaar op dit moment?
Mij een zorg?

Om aan nieuwe geluiden te komen kan er nergens geld genoeg aan besteed worden.
Met alle andere uitpluizerij en uitvindingen ook niet.
Research and Development
Onderzoek en ontwikkeling
Hele afdelingen die niets op lijken te leveren.
Die slaan in een keer een gouden slag.
Want ze weten al veel.

Back