Decibelmeter?

Shor-D

Nieuwkomer
Voor mijn stage moet ik een tv-programma produceren. In dit programma staat een streetdance-battle centraal. In de eerste ronde van de wedstrijd, willen we gebruik maken van een decibelmeter om op deze manier het applaus van het publiek te meten. Nu ben ik al een tijd op zoek naar een decibelmeter, maar deze zijn redelijk duur. Nu was ik me aan het bedenken dat het ook mogelijk is om een microfoon aan te sluiten op een laptop, en dan op de laptop audio-software te zetten die input registreert en de hoogste piek onthoud. Het moet wel een overzichtelijk programma zijn aangezien we dit met een beamer zullen projecteren, zodat ook het publiek te meting kan zien. Weet iemand hier een geschikt programma voor?

-1, dubbelpost

http://www1.nl.conrad.com/scripts/wgate/zcop_nl/~fl.....

50 euro , dat moet toch voor de grap kunnen lukken

verder kan je met een normale audio-opnamesoftware alles opnemen met de microfoon, en dan in je scherm kijken ewrlk applaus langer en intenser was.
Op pieken zou ik niet afgaan , omdat dit soort opnamens de neiging hebben overstuurd te raken en dan is iedereen de winnaar

Je kunt hier erg goed het programma "Pinguin Audio Meter"gebruiken. Hiermee kun je op je computerscherm een PPM meter (dus geen echte dB meter), een spectrum analyzer, Fase-meter en een correlatie meter krijgen. Je kunt elke meter aan of uit zetten en vergroten. Je kunt dus een loei-grote volume meter op je scherm maken en dit via een beamer projecteren.

http://www.masterpinguin.de/

pinguinaudiometer.gif

ps. Als je het programma wilt hebben heb ik het wel voor je...

decibel verschillen meten is behoorlijk lastig!

Je moet ook definieren over hoe lang tijdsinterval je zoiets wilt meten.
Als applaus A gemiddeld zachter is dan applaus B, maar er is een klein
tijds interval waarin dat andersom is, welke wint er dan?
Geluid is heel dynamisch, en de resultaten zijn bij zoiets heel erg
afhankelijk van de lengte van de intervallen waarover je middelt
en welk segment je kiest...

Je kunt in cool edit pro ook het gemiddelde aantal dB, maximum en minimum
voor een stuk audio uit rekenen (analyze -> statistics)

Back