Hoe maakbaar is muziek smaak / tolerantie?

Ik ben ook wel benieuwd waarom zo veel mensen hun nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek verliezen.
Bedoel je nieuwe muziek of nieuwe bands?
Nieuwe bands die ik goede muziek maken luister ik graag maar nieuwe muziek heb ik niet echt ontdekt de laatste 20 jaar zo ongeveer en ik moet zeggen dat bands als Nirvana die in de nineties opkwamen ik muzikaal niet zoveel aan vindt alhoewel ik moet zeggen dat ik sommige nummers van de Foo Fighters wel weer leuk vindt al heb ik er geen muziek van, grunge is niet echt muziek waar ik wat mee heb.
Lovebites als metalband bestaat vanaf 2016 en vind ik geweldig terwijl ik niet echt een metal liefhebber ben maar hun muziek is melodisch en technisch ook erg goed dus dat kan ik wel waarderen.
En een bandje als Dirty Loops vind ik echt een superband, mooie mix van pop, funk, jazz en fusion, ik heb ze meerdere keren gepost in het "waar luister je nu naar" topic omdat hier veel liefhebbers zitten dus hoop ik dat anderen er ook wat aan hebben maar ik heb bijna nooit reakties gezien.

Maar wat is volgens jou nieuwe muziek van pak 'm beet de laatste 10 a 15 jaar, iets wat we nog niet gehoord hebben?

Laatst gewijzigd:
Ik ben ook wel benieuwd waarom zo veel mensen hun nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek verliezen. Dat ze ergens tussen de 18 en 28 onbewust beslissen dat waar ze op dat moment naar luisteren het hoogtepunt van de muzikale geschiedenis is, en alles afwijzen wat daarna komt, tot het onvermijdelijke zure "vroeger was alles beter" en "de jeugd snapt niets meer van muziek" hun muzikale waarheid wordt. Volkomen vastgeroest in een tijdsgewricht of genre. Zelfs op dit forum waar je muzikaal toch wat verlichtere geesten zou verwachten zie ik het regelmatig.
Wat is jouw definitie van nieuwe muziek?

Ik ben ook wel benieuwd waarom zo veel mensen hun nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek verliezen. Dat ze ergens tussen de 18 en 28 onbewust beslissen dat waar ze op dat moment naar luisteren het hoogtepunt van de muzikale geschiedenis is, en alles afwijzen wat daarna komt, tot het onvermijdelijke zure "vroeger was alles beter" en "de jeugd snapt niets meer van muziek" hun muzikale waarheid wordt. Volkomen vastgeroest in een tijdsgewricht of genre. Zelfs op dit forum waar je muzikaal toch wat verlichtere geesten zou verwachten zie ik het regelmatig.
ik was DJ tot 45 en merkte dat ik de laatste pakweg 10 jaar moeilijker vond maar ik denk dat ik tot mijn 35 goed mee kon en heb pukkelpop gedaan tot pakweg 47. Ik had toen oa totaal geen probleem met dubstep en wat erna kwam.
Het einde was autotune vocals, toen was het VOORBIJ. Beyonce - girls we run the world en calvin harris rihanna we found love was zowat de nagel aan de doodskist, stenen kloten krijg en kreeg ik instant. Waar zijn de teksten naartoe, en die calvin harris, k zou m dood kloppen met n botte bijl :D

Maar wat is volgens jou nieuwe muziek van pak 'm beet de laatste 10 a 15 jaar, iets wat we nog niet gehoord hebben?
Wat is jouw definitie van nieuwe muziek?
Alles wat niet oud is. Zowel bands als genres. In het hier & nu en niet met je hoofd alleen maar in de 70s/80s/90s of 00s blijven hangen alsof alles toen gestopt is.

het klinkt als n loop gemaakt van een 128 kb mp3 en dat eeuwig loopje kan ik niet één keer aan.
Als in de hel enkel dat zou spelen beterde ik mijn leven.

ik zit in de hardcore/gabber en mensen van mijn leeftijd blijven erg hangen in de "oude" sound vind ik. Ik luister nog steeds naar vanalles en vind iets kut, mwa of goed.

Nieuwsgierigheid is een goeie indicatie van neurodiverse intelligentie imho en bij veel mensen ontbreekt dit.
Let op: een afwijkende intelligentie is hierbij dus de UITZONDERING, niet de norm.
Dus niemand hoeft zich aangevallen of minderwaardig te voelen.

Bedoel je nieuwe muziek of nieuwe bands?
Nieuwe bands die ik goede muziek maken luister ik graag maar nieuwe muziek heb ik niet echt ontdekt de laatste 20 jaar zo ongeveer en ik moet zeggen dat bands als Nirvana die in de nineties opkwamen ik muzikaal niet zoveel aan vindt alhoewel ik moet zeggen dat ik sommige nummers van de Foo Fighters wel weer leuk vindt al heb ik er geen muziek van, grunge is niet echt muziek waar ik wat mee heb.
Lovebites als metalband bestaat vanaf 2016 en vind ik geweldig terwijl ik niet echt een metal liefhebber ben maar hun muziek is melodisch en technisch ook erg goed dus dat kan ik wel waarderen.
En een bandje als Dirty Loops vind ik echt een superband, mooie mix van pop, funk, jazz en fusion, ik heb ze meerdere keren gepost in het "waar luister je nu naar" topic omdat hier veel liefhebbers zitten dus hoop ik dat anderen er ook wat aan hebben maar ik heb bijna nooit reakties gezien.

Windmill scene - Wikipedia De windmill scène afgelopen jaren vind ik wel vernieuwend en natuurlijk hoor je invloeden van andere tijdperioden, in de metal vind russian circles, amenra, dvne toch echt wel anders klinken dan metal van vroeger. Een band als kneecap met invloeden van nwa is ook echt wel anders. Amon Tobin met zijn granular dingen. Apparat met zijn uitvoeringen met viool gitaren vond ik ook wel vernieuwend. Angine de poitrine met zijn microtal en buitenaardse taaltje is echt wel anders. Sommige neoklassiek nils frahm. Oxn en lankum folk maar ook met synths en Ierse invloeden. En zo is er een veel langere lijst te maken.

Voor de rest, tuning maakt niks uit, gezien de snaargedreven band/tape/vinyl spelers van welleer die op een andere snelheid of met afwijking afspeelden dan de bedoeling was.
En als dj speel je helemaal vanaf jonge leeftijd met de pitchcontrol op je technics. Microtonal is idd meer een cultuur nurture ding.

Ik zelf luister eigenlijk nooit actief naar de oude muziek die ik hoorde in mijn vroege jeugd. Muziek pas vanaf mijn 12e vind ik soms leuk om weer te horen, maar ga liever actief op zoek naar nieuw spul/genres op Tidal.

merk op dat ik echt geen behoefte heb om mijn enorme collectie eurodance te spelen (was toen 23 - 28?)
en zoek op mijn 52 nog steeds wekelijks naar ongekend spul

Laatst gewijzigd:
Windmill scene - Wikipedia De windmill scène afgelopen jaren vind ik wel vernieuwend en natuurlijk hoor je invloeden van andere tijdperioden, in de metal vind russian circles, amenra, dvne toch echt wel anders klinken dan metal van vroeger. Een band als kneecap met invloeden van nwa is ook echt wel anders. Amon Tobin met zijn granular dingen. Apparat met zijn uitvoeringen met viool gitaren vond ik ook wel vernieuwend. Angine de poitrine met zijn microtal en buitenaardse taaltje is echt wel anders. Sommige neoklassiek nils frahm. Oxn en lankum folk maar ook met synths en Ierse invloeden. En zo is er een veel langere lijst te maken.
Apparat, Moderat :okdan:

Alles wat niet oud is. Zowel bands als genres. In het hier & nu en niet met je hoofd alleen maar in de 70s/80s/90s of 00s blijven hangen alsof alles toen gestopt is.
Aha, OK. Mee eens. Ik ben zeker niet blijven hangen in de 80s. Ik ben wel selectiever qua genres. Wat niet wil zeggen dat ik naar niks nieuws luister en weer nieuwe dingen ontdek. Maar dat is ook een kwestie van smaak, tijd en het ruime aanbod.

Uit nieuwsgierigheid even snel wat beluisterd zoals Black Country, New Road en was niet echt my taste maar de clip van Concorde met die aliëns vond ik wel erg geinig.
Apparat-Goodbye dat vond ik wel lekker, mooi sfeertje en kreeg herinneringen aan Barclay James Harvest en the Moody Blues, een beetje symfonisch, psychedelic interessante muziek in ieder geval.
Dat Angine de poitrine had ik al eerder gezien maar ik vind het te weinig qua muziek, het is wel heel eigenzinnig maar mis wel een beetje een idee van een song in the good old fashion voor mij, ik kan er niet lang naar luisteren, nieuw om het nieuwe da's leuk maar dit is niet mijn ding al zullen er genoeg liefhebbers zijn verwacht ik.

Ik draai muziek van 1400 bc tot 2026

De jaren 80 en 90 zijn niet mijn favoriet maar natuurlijk is er ook toen heel veel moois gemaakt.

De jaren 60/70 zijn mijn favoriet. En ook toen is er een hoop k*t muziek gemaakt.

Stel: ik laat mijn kinderen al vanaf kleuters luisteren naar valse muziek. Maar ook naar gewone muziek. Ik speel de platen af of positieve en negatieve pitch.
Zal dat kind later als muziek hobby een grotere tolerantie hebben tov afwijkende toonhoogte en noten combinaties dan de gemiddelde andere leeftijdsgenoten?

En tot welke leeftijd is die tolerantie kneedbaar? Stel dat je als begin 20er elders gaat wonen, verse cultuur, andere muziek, andere scales. Je bent aanwezig in de omgeving en die muziek komt dagelijks ruim aan bod.

Ik vermoed dat die tolerantie meer met bepaalde karaktertrekken en (stapsgewijze) gewenning te maken heeft dan met je opvoeding. Er zijn ook zat mensen die juist een pokkehekel hebben aan de muziek die ze door de strot is geduwd door hun ouders of cultuur.

Mijn ouders hadden een vrij beperkte en brave muzieksmaak, dus ik kan niet zeggen dat ik een brede muzikale opvoeding heb gekregen. Wel heb ik altijd een grote liefde voor en nieuwsgierigheid naar muziek gehad. Geen idee waar dat vandaan komt, maar daardoor pik ik overal en nergens muziek op die ik interessant of mooi vind en van daaruit weer nieuwe dingen enz. Zo kom je soms ook stapje voor stapje uit bij dingen die voorheen volstrekt ontoegankelijk klonken (klassiek, microtonaal, etc). Een diverse omgeving helpt dan misschien wel qua aanbod, maar de nieuwsgierigheid moet toch uit jezelf komen.

Naar mijn ervaring tot nu toe (44 jaar) blijft die tolerantie kneedbaar zolang die nieuwsgierigheid er is.
Soms is het wel comfortabel om een periode om alleen muziek te luisteren die je al kent, maar bij mij is er dan na een tijdje ook wel behoefte aan nieuwe prikkels. En je komt bijna onvermijdelijk nieuwe dingen tegen die te gek zijn, het aanbod is met het internet tenslotte eindeloos geworden zolang je zorgt dat je niet totaal opgesloten raakt in een bubbel.

• Duimpje
Duimpjes: Nap
Back