Hoe maakbaar is muziek smaak / tolerantie?

Ik ben ook wel benieuwd waarom zo veel mensen hun nieuwsgierigheid naar nieuwe muziek verliezen.

In mijn geval kom ik er weinig mee in aanraking omdat ik geen radio, spotify en wat al niet meer luister en dat heeft te maken met het beperken van het aantal prikkels.
Ik luister überhaupt weinig naar muziek.
Ik waardeer de stilte en in de stilte komen bij mij de ideeën. Geluid/muziek zit het uitwerken en uitvoeren van ideeën ook in de weg.

Verder zijn er zoveel nieuwe zaken die mijn aandacht vragen of die ik interessant vind, dat muziek luisteren en op zoek gaan naar nieuwe muziek daarin geen hoge prioriteit heeft.

Ik heb niks tegen samples, zolang ze maar niet uit andermans pakket komen.

Alles wat niet oud is. Zowel bands als genres. In het hier & nu en niet met je hoofd alleen maar in de 70s/80s/90s of 00s blijven hangen alsof alles toen gestopt is.
Als ik nieuwe muziek tegenkom op youtube die goed klinkt dan ben ik benieuwd maar ik merk wel dat ik al sinds een aantal jaren het allemaal minder op de voet volg.
Vroeger in de seventies ging ik heel vaak naar RAF in de Rijnstraat en soms Concerto of Boudisque, allemaal in Amsterdam maar op een geven moment merkte ik toch ook wel een soort verzadiging ivm vroeger, dat zal een jaar of 25 geleden zijn dat ik wat minder er bovenop zat en je kan ook niet alles meer bijhouden.
Toen ik 20 a 25 jaar was had je geen internet, las ik recensies in muziekkrant Oor en ging naar de de bovengenoemde platenzaken voor nieuwe dingen maar sinds internet is het aanbod zo groot buiten de radio om dat je het ook niet allemaal meer kan bijhouden, vroeger was het overzichtelijker.

Als ik nieuwe muziek tegenkom op youtube die goed klinkt dan ben ik benieuwd maar ik merk wel dat ik al sinds een aantal jaren het allemaal minder op de voet volg.
Vroeger in de seventies ging ik heel vaak naar RAF in de Rijnstraat en soms Concerto of Boudisque, allemaal in Amsterdam maar op een geven moment merkte ik toch ook wel een soort verzadiging ivm vroeger, dat zal een jaar of 25 geleden zijn dat ik wat minder er bovenop zat en je kan ook niet alles meer bijhouden.
Toen ik 20 a 25 jaar was had je geen internet, las ik recensies in muziekkrant Oor en ging naar de de bovengenoemde platenzaken voor nieuwe dingen maar sinds internet is het aanbod zo groot buiten de radio om dat je het ook niet allemaal meer kan bijhouden, vroeger was het overzichtelijker.
Boudisque! Bij Bob :okdan: Maar ik herken wat je zegt. Het aanbod is enorm. Maar ook: het aanbod met middelmatigheid is enorm. Niet alleen van muziek trouwens. Ik denk dat het uiteindelijk ook een kwestie is van welke muziek je graag naar luistert. En als je genoeg goede en interessante muziek hebt om naar te luisteren, dan is dat oké. Wat ik leuk vind: kleine liveoptredens en festivals bezoeken. Daar zitten vaak de nieuwe pareltjes. Alleen is dat aanbod in mijn buurt beperkt, zeg maar nul. Dat is wel een voordeel van de grote stad.

Maar ik herken wat je zegt. Het aanbod is enorm. [...] Wat ik leuk vind: kleine liveoptredens en festivals bezoeken. Daar zitten vaak de nieuwe pareltjes.
Dat is voor mij ook een van de plekken waar ik de meeste nieuwe dingen ontdek, maar je moet inderdaad wel iets vinden dat bij je past want ik vind ook lang niet alles leuk. Wat wel helpt is dat ALS je eenmaal weer begonnen bent met nieuwe muziek ontdekken en luisteren, de moderne tools goed kunnen helpen. Via Instagram en Spotify ontdek ik namelijk ook weer artiesten die de (nieuwe) bands die ik volg zelf leuk vinden, en op het moment dat je op festivals bands ontdekt nemen die vaak ook weer support acts mee als je later nog eens gaat kijken etc. Die subculturen zijn vaak vrij kleine wereldjes waarbij een hoop lui elkaar kennen en waardoor je er zelf ook makkelijk mee in contact komt. Op die manier kun je vrij organisch ineens een hoop nieuws tegenkomen dat in je straatje past.

Ik kom uit een familie waar heel veel alternatieve muziek werd gedraaid denk aan dingen Oor en vpro3 voor 12. Ik leende al jong stapels cd’s en lp’s van ooms en tantes met hele grote verzamelingen muziek dat was vanaf 1990. Alle muziekstromingen kwamen voorbij toen in mijn tienerjaren door vrienden ook veel house techno electro hiphop heb geluisterd. En tegenwoordig luister ik dus ook bijna alle muziekstromingen. Van dissonante experimentele jazz en noiserock tot techno en punk en jazz. Ik heb alleen niet veel met de gewone radio en de top 40 toch komt daar ook wel eens iets interessants voorbij. Ik denk dat het met veel muziek zo is dat je er ook open voor moet staan en dat sommige muziek gewoon moet groeien. Ik heb dat bijvoorbeeld gehad met grunten in metal tot 8 a 10 jaar geleden vond ik het maar helemaal niks. En nu zijn er echt albums die ik heel goed Vind met grunt erop. Alleen ik merk dat heel veel mensen in een bepaald hokje of in een paar hokjes zitten met muziek. En dat is natuurlijk prima. Ik heb daar zelf ook last van schlager of hardstyle kan ik gewoon niet waarderen. Ik ga met een groepje van 4 vrienden vaak naar veel concerten en festivals. En toch is er wel vaak 1 van de 4 die naar een concert niet mee gaat of het concert minder goed vind of het past gewoon niet in zijn straatje.

Er is denk ik ook wel sprake van tribalisme (of tenminste in mijn jonge jaren, maar neem aan dat het nog steeds zo is). Het 'lidmaatschap' van een bepaalde subcultuur maakt muziek van buiten dat hokje taboe. Imagomatig genres mijden, want een 'echte' rocker die naar house luistert (of andersom) kan natuurlijk niet. Of vroeger die eeuwige strijd tussen 'hardcore' en 'mellow'. Heb ik zelf ook nooit zo begrepen, ik luister al van jongs af aan naar allerlei genres en bezoek nog steeds van alles van vage obscure experimentele post-metal/punk bandjes of 90s ambient/dancehelden in een zaal met 100 man tot supersterren van nu in de ZiggoDome. Waarom zou je jezelf beperken omdat je je lid waant van een 'club'?

Het 'lidmaatschap' van een bepaalde subcultuur maakt muziek van buiten dat hokje taboe. Imagomatig genres mijden, want een 'echte' rocker die naar house luistert (of andersom) kan natuurlijk niet.
Ja, op de middelbare school vertellen dat je ABBA ook wel aardig vond dat was in sommige groepjes niet zo cool, ik had zelf niet zo'n last daarvan omdat ze wisten dat ik over het algemeen meer alternatieve en progressieve bands luisterde en ook wel lp's had van bands waar de meesten niet van gehoord hadden dus voor mij was het geen probleem om te vertellen dat ik Abba ook een leuke band vond.
Maar zelfs hier met alleen maar volwassenen en veel oudere leden die vinden het ook vreemd dat je als mens soms van een liedje van Wim Sonneveld kan genieten en tegelijk naar jazz, rock, electronic en weet ik veel wat allemaal luistert want Wim Sonneveld da's toch wel verdacht als SF lid.... :D
Ik heb wat jaren terug een keer het hondje van Dirkie gepost als voorbeeld en luister voor de grap maar 'ns naar de akkoordenprogressie die gitarist Jan blok speelt, da's gewoon jazz, maar da's niet cool natuurlijk maar het interesseert me niet want het is gewoon een goed geschreven liedje al is het wat oubollig natuurlijk maar daarom nog niet slecht.

Ik zwabberde altijd al tussen genres en heb me er ook nooit zo druk over gemaakt. Ben sowieso niet echt iemand die heel gevoelig is voor of verlangt naar groepsdynamiek. Dus dat was lang haar, kisten, lange jassen maar ook Thunderdome shirts :D

Ja, op de middelbare school vertellen dat je ABBA ook wel aardig vond dat was in sommige groepjes niet zo cool
Dit is een safe place.
hier word niemand geshamed voor zn muziek smaak toch?!

Dat gezegd hebbende - Abba is wel geinig hoor... Maar dit vind ik stiekum 800x zo goed

(Even de ouwe rotten stress testen 😘😘😘)

Dat gezegd hebbende - Abba is wel geinig hoor... Maar dit vind ik stiekum 800x zo goed

(Even de ouwe rotten stress testen 😘😘😘)
Wat een k.tplaat, ik ben zo'n ouwe lul die het origineel beter vindt en die vrouwen waren ook veel lekkerder. :D
Niet alles van ABBA vind ik goed moet ik zeggen maar een song als SOS of the winner takes it all zijn gewoon hele goede songs vind ik.

Ik heb er zelf ook niet veel mee tbh.
Niet met het origineel en ook niet met de door mij geplaatste a*teens versie 😉
Gewoon beetje provoceren.

Daar is t wel een goed nummer voor ook gezien de titel. En tis ook niet de eerste keer dat ik m zo gebruikt heb ... Ik heb jaaaaren geleden eens een compilatie video gemaakt van vrienden die ik een game (battlefield2) op een vernederende manier om het leven had gebracht (knifekills waren toen een ding). Deze track had ik eronder gezet...
Ik ben toen weken lang de target geweest van de hele groep waar ik toen mee speelde 😂
En daarom stemt deze track me toch nog wel een beetje vrolijk... Zo zie je maar dat muziekale herrinering ook belangrijk is... Ongeacht muziekale kwalitieten van een track 😁🤡

Gewoon beetje provoceren.

Daar is t wel een goed nummer voor ook gezien de titel. En tis ook niet de eerste keer dat ik m zo gebruikt heb ... Ik heb jaaaaren geleden eens een compilatie video gemaakt van vrienden die ik een game (battlefield2) op een vernederende manier om het leven had gebracht (knifekills waren toen een ding). Deze track had ik eronder gezet...
Ik ben toen weken lang de target geweest van de hele groep waar ik toen mee speelde 😂
:D
En daarom stemt deze track me toch nog wel een beetje vrolijk... Zo zie je maar dat muziekale herrinering ook belangrijk is... Ongeacht muziekale kwalitieten van een track 😁🤡
Iedereen heeft wel een paar van die k.tnummers die hij of zij leuk vind.

Net 2 keer de nieuwe lp van isla ola geluisterd, heerlijk spul. Live waren ze niet zo overtuigend maar ik wist, ik moet hun lp hebben uit de merch. Het is nieuw, maar eigenlijk ook oud 😅

Omdat er blijkbaar niets gemaakt kan worden zonder autotune en/of samples...
Dat klinkt meer alsof je de nieuwsgierigheid al kwijt was, want als je ook maar een klein beetje zoekt kun je heel veel nieuwe muziek zonder autotune en/of samples vinden hoor.

Absoluut, maar vooral geen commerciële radio aanzetten dan :D

Back