Meest stabiele masterclock voor eurorack?

musicheaven

Ouwe rot
Wat is de meest stabiele, betrouwbare masterclock om je euroracksysteem mee te clocken?
Ik ken uiteraard de usual suspects, maar mijn vraag is welke clock het meest stabiel is?
dus niet wat 'fancy' en 'moduleerbaar' etc is, wat het meest betrouwbaar is om clocksignalen te verdelen in je rack.

Ik weet dat de cirklon bekent staat als super strak en stabiel, wat is het clockingequivalent voor eurorack?

Moet zowel run- als clocksignalen kunnen uitspuwen.

Als je een DAW wilt integreren: Expert Sleepers + Silent Way. Frame sync met je audio als je interface ADAT I/O heeft.

Als je eurorack powersupply matig is dan zou ik voor een externe clock gaan. Als je iets van Elektron hebt liggen is dat al heel erg goed voor dawless.
Anders the usual suspects. Expertsleepers zoals @robotfunk zegt heb ik ook prima mee kunnen werken. Maar ik had ook gear om me heen om problemen op te lossen.

Ik heb ook nog wel een extra clock in mn rack maar dat is gewoon voor erbij.

Als je serieus echt live performed zou ik ook aan zoiets denken:Mungo Sync2 (2 stuks ofzo)

"The master sequencer can be stopped at any time without affecting the operation of the slave, even turned off and unplugged if required. Syncz devices will maintain a steady clock in the absence of a master. Starting the master again Syncz will realign the two clocks seamlessly and without interrupting the operation of the slave, and reduce the jitter on the master clock"

ah beïnvloedt de power supply de clock accuracy? weer wat bijgeleerd
In een analoge module zou dat kunnen, in een digitale module die bv met de computer of midi werkt zou dat geen merkbaar effect moeten hebben

ik gebruik de Happy Circuits ML:2m
wel fancy maar ook prima 24ppqn, het volgt het link protocol van Ableton

In een analoge module zou dat kunnen, in een digitale module die bv met de computer of midi werkt zou dat geen merkbaar effect moeten hebben
Er worden eigenlijk ook nog een paar dingen door elkaar gehaald. Gewoon een strakke DC coupled Square pulse of midi met what not als brain alles is mogelijk.

mijn vraag was in de eerste plaats naar de clock niet naar het splitten stoter...maar op zich wel interessant
heb je zelf al eens een test gedaan om het verschil te checken tussen clock verdelen met buffered mults en passieve mults? we weten allemaal dat dit voor cv voor pitch soms een relevant verschil maakt, heb je zelf al getest wat het verschil is voor clocksignalen?

Er zijn in de Roland TR-1000 draad ook veel clock/drift/jitter vragen en zelfs mensen die weten hoe je het kunt kunt meten a la mungo sync professor style.

Laatst gewijzigd:
mijn vraag was in de eerste plaats naar de clock niet naar het splitten stoter...maar op zich wel interessant
heb je zelf al eens een test gedaan om het verschil te checken tussen clock verdelen met buffered mults en passieve mults? we weten allemaal dat dit voor cv voor pitch soms een relevant verschil maakt, heb je zelf al getest wat het verschil is voor clocksignalen?
Een buffer helpt bij voltage verlies, dat maakt voor een klok niet uit.

Jullie hebben gelijk - heb zelf ook geen verschil ervaren tussen passief en actief doorgeven van clock.

Maar dacht dat we in dit draadje het vergrootglas erbij hielden en dat het doorgeven ook van belang was. En lijkt me dat bij passief uiteindelijk - als je 't maar vaak genoeg doorgeeft - het signaal te zwak wordt om als trigger te tellen. Of op het grensvlak gaat hakkelen. Da's wat anders dan een instabiele clock, inderdaad.

Ik ben zelf trouwens nog geen slechte clock tegengekomen. Daar was ik zelf eigenlijk wel benieuwd naar... zijn er clocks met een slechte reputatie..?

Maar gaat het je om een strakke clock, of om strak syncen met een DAW? Krijg de indruk dat dat laatste je doel is. Of de reacties daarop gericht zijn.

Outside-the-box, maar toch.. heb in een moment van frustratie een audio-signaal (rimshot) uit de DAW naar een envelope-follower met gate out in het rek gelust. Werkte als een tierelier, alles rete-strak. Maar dan wijken we nog verder af van de hoofdvraag wellicht..

Laatst gewijzigd:
Misschien moet een pro (niet ik) maar eens een tutorial hier over schrijven want er worden veel dingen door elkaar gehaald..

1. midi clock naar andere midi dingen, jitter shizzle.
2. DC coupled square kan idd zwakker worden of minder goed door andere module opgepakt worden met doorlussen waar stoter het over had.
3. Je hebt ook DSP ipv MCU dus dat is waarschijnlijk al strakker en gaat sample based in leken termen.. denk word clock accuracy
4. Clocking met Daisy Electrosmith kan alweer strakker dan Teensy als op O_c schijnt wat wellicht al beter is dan een ACL sinfinion.
5. MAAAR.. als je syteem gewoon werkt is dat het karakter van je systeem net als een 909 karakter heeft.

@musicheaven wat is je wens? want dat is wellicht beter om naar toe te werken?

1)zonder daw (ook al eerder geschreven in dit draadje)

2) extra probleem is dat sommige clocks (dividers, multipliers,...) als je bv van /2 naar /4 switcht en erna terug naar /2, ze redelijk lang nodig hebben om 'terug op hun pootjes' te komen.

3) meerdere midi-apparaten + modular perfect met elkaar in sync houden

4) eens je een clock weer clockt met een andere clock (wat uiteraard net leuk is in eurorack) zit je ook met latency, ik hoor en voel het meteen dat zaken niet meer perfect gesynct zijn. Uiteraard kan je sommige triggers 'verlaten' (met een trig delay), maar trigs/clocks vervroegen is een ander paar mouwen....

Laatst gewijzigd:
als een klok triggers gaat missen is buffering nodig in mijn ervaring, 5V of 10V triggering is ook van belang daar

Wat is de meest stabiele, betrouwbare masterclock om je euroracksysteem mee te clocken?

3) meerdere midi-apparaten + modular perfect met elkaar in sync houden

Als er een sequencer bij de midi-apparaten zit, zou ik die als masterclock pakken, en richting je eurorack sturen met een midi-to-cv-module. Veel opties, ik heb zelf die van Intellijel en ben er helemaal tevreden over (is er ook in 3U). Heeft ook die "run-out" waar je naar vroeg.

@musicheaven is 1 van je midi aparaten een sampler met DC coupled outs? Als je jou set hier even beschrijft wil ik wel even meedenken. Maar budget is ook een ding al zijn er wel vaak betere stappen/aansluit manieren. Sommige midi gear slaat ook weer goed aan als je even van patch verandert bijvoorbeeld als je drift merkt.

Back