Ik weet niet of dit mag

lloydwebster

hans werrekmeester
Maar ik heb dus het volgende gedaan:
Een DJ set van iemand in stukjes geknipt waart ik vette osunds hoorde, dat gesplit(met AI dus) in ongeveer 20 loops met of drums, of wat basstonen, of wat vocals en fx stabs.
Daarna heb ik van die pool een beat gemaakt door t of als one shots te gebruiken, of te warpen, of te knippen, of te plakken.(Het klinkt dus niet meere als een bestaande beat,
maar het is wel zo dat alle sounds ergens in deze set zitten haha

Daarna n vocal eroverheen van Laid - Punch up. B- )

En sorry, het is loopy en leeg ja :-B

..maarja, club moesiek heh..

Volgens mij mag je tot een bepaald aantal seconden van bekende tracks iets samplen, of is dat niet meer.

Volgens mij mag je tot een bepaald aantal seconden van bekende tracks iets samplen, of is dat niet meer.
Dat is een mythe. Bij het gebruik van samples of interpolatie, hoe kort of lang ook, kun je altijd claims van de platenmaatschappij/schrijver/componist/uitvoerend artiest krijgen als je ze niet hebt gecleared.

nooit geweest

Oeps 😬

Iets te rap geweest en dus twee keer gepost

Tja blijft leuk nummer 😁

Fatboy Slim heeft ongeclearde samples, (aan de sfeer vh gesprek er over heb ik ook n vermoeden van wie) dus het mag sowieso niet maar zolang de honden slapen blaffen ze niet.

Ja er was net zoals er nu met AI ook nog niet echt regelgeving is omtrent copyright(ivm de data die de AI bijv gevoed krijgen zoals songs om vanuit prompts nieuwe dingen te maken[SUNO]) maar dat zal ook niet lang meer duren maar ergens in de eind jaren 80 / begin jaren 90 werd er door die samplers steeds meer oudere mujziek loopjes gebruikt en kwamen er langzamerhand rechtzaken waaronder een bekende van De la soul en uiteindelijk is de wetgeving internationaal geewoon zo geworden dat je uberhaupt niet mag samplen zonder toestemming.

Althans, het mag wel, maar je mag er geen financieel oogmerk aan hangen. Althans niet zonder toestemming(en dan ook financieel een compesatie bieden).

Natuurklijk blijft het wel een rechtzaak waarbij derechter uiteindelijk bepaald in hoeverre het gesamplede deel herkenbaar is en onderdeel uitmaakt van de identiteit van de samplende artiest zijn/haar track.

het gaat zelfs zover dat je conceptueel ook niet mag "samplen" alsin sterk lijkend op het origineel in termen van het concept en instrumentatie, manier van opname etc.
(Een voorbeeld is Marvin Gaye - Got to give it up en Robert Thicke met Will Ferrel - Hold that line, wat ij dus eigenlijk echt kant en klare onzin vind)

Overigens zullen in mijn geval de rechthebbende artiesten van de dingen die ik heb gesampled het waarschijnlijk nooit horen en b. neit de moeite vinden om voor een paar grijpstuivers mij aan te klagen.

Maar nogmaals ik doelde op de forumregels met betrekking tot gebruik van IA in de muziek

Maar nogmaals ik doelde op de forumregels met betrekking tot gebruik van IA in de muziek

Die gaan over het genereren van content (muziek, tekst in posts) aan de hand van een prompt. Wellicht heb je een loop-hole gevonden (mooi pun gezien je muziek), want jij gebruikt hier AI om losse sounds uit die DJ-set te weken.

Vervolgens heb je daar (zelf) een track mee gebouwd, wat eerder aan de sampling-discussie raakt (vandaar de reacties). Maar dan nog, of je die 909-hihat nu uit die set hebt, of ergens anders vandaan, who gives... zó uniek zijn de sounds in die DJ-set nou ook weer niet. En grote kans dat de producers van die tracks een sample-library hebben gebruikt, dus tja.. iets met een cirkel die rond is.

Wél goed dat je bewust omgaat met je bronmateriaal.

Lekker trekkie trouwens :)

Die gaan over het genereren van content (muziek, tekst in posts) aan de hand van een prompt. Wellicht heb je een loop-hole gevonden (mooi pun gezien je muziek), want jij gebruikt hier AI om losse sounds uit die DJ-set te weken.

Vervolgens heb je daar (zelf) een track mee gebouwd, wat eerder aan de sampling-discussie raakt (vandaar de reacties). Maar dan nog, of je die 909-hihat nu uit die set hebt, of ergens anders vandaan, who gives... zó uniek zijn de sounds in die DJ-set nou ook weer niet. En grote kans dat de producers van die tracks een sample-library hebben gebruikt, dus tja.. iets met een cirkel die rond is.

Wél goed dat je bewust omgaat met je bronmateriaal.

Lekker trekkie trouwens :)
Ahzo, ja ik zou toch denken dat samples(loops) genereren voor je muziek t.o.v. het via stemsplitting software uit bestaande nummers halen toch meer creatiever is en meer eigen, maar ik ben er geloof ik maar een minderheid in.

Back