De Arithmophone Pentatone is een nieuwe iOS muziekapp met een makkelijk bespeelbaar pentatonisch toetsenbord en een ingebouwde synthesizer.
Pentatone is beschikbaar in de Apple App Store: Pentatone App - App Store, voor iPhones en iPads met iOS 15 of hoger.
De app is volledig gratis (geen in-app aankopen, geen advertenties of tracking).
De meeste iOS-muziekapps bieden je pianotoetsen of een grid-interface. Pentatone heeft een andere aanpak, geoptimaliseerd voor de ergonomie van touchscreen-apparaten en geïnspireerd door instrumenten als de kora en de mbira. Daarbij heeft de app een slim toonladdersysteem, dat alle gangbare pentatonische toonladders bevat én een aantal minder gebruikelijke ontsluit.
Kenmerken van Pentatone:
- Een makkelijk bespeelbaar keyboard, gesplitst voor dubbelhandig spelen
- Een eigen synth-engine op basis van AudioKit (binaurale 2x2-operator-FM met stereo detune, resonant filter, delay en reverb)
- 25 presets met macro-sliders voor sound en ambiance
- Polyfone aftertouch
- Een origineel pentatonisch toonladdersysteem met 9 selecteerbare toonladders, in standaard stemming of in just intonation (reine stemming)
Demovideo:
arithmophone.com
www.youtube.com
Pentatone is beschikbaar in de Apple App Store: Pentatone App - App Store, voor iPhones en iPads met iOS 15 of hoger.
De app is volledig gratis (geen in-app aankopen, geen advertenties of tracking).
De meeste iOS-muziekapps bieden je pianotoetsen of een grid-interface. Pentatone heeft een andere aanpak, geoptimaliseerd voor de ergonomie van touchscreen-apparaten en geïnspireerd door instrumenten als de kora en de mbira. Daarbij heeft de app een slim toonladdersysteem, dat alle gangbare pentatonische toonladders bevat én een aantal minder gebruikelijke ontsluit.
Kenmerken van Pentatone:
- Een makkelijk bespeelbaar keyboard, gesplitst voor dubbelhandig spelen
- Een eigen synth-engine op basis van AudioKit (binaurale 2x2-operator-FM met stereo detune, resonant filter, delay en reverb)
- 25 presets met macro-sliders voor sound en ambiance
- Polyfone aftertouch
- Een origineel pentatonisch toonladdersysteem met 9 selecteerbare toonladders, in standaard stemming of in just intonation (reine stemming)
Demovideo:
Arithmophone
The Arithmophone project. Featuring the Arithmophone Pentatone for iOS.
Arithmophone
An Arithmophone is a thing that turns numbers into sounds, or math into music. Its name is derived from the ancient Greek words á¼ÏιθμÏÏ (arithmos; number) and ÏÏνή (phone; sound).

Het is intentioneel in zoverre dat ik nog geen manier heb gevonden om 'strumbaarheid' te combineren met de expressie per toets (als je je vingers heen en weer beweegt verandert de toon en/of de pitch, al naar gelang de preset. Ik heb me onlangs laten vertellen dat het in principe wel mogelijk zou moeten zijn om het allebei te hebben, dus deze staat op mijn lijstje voor versie 2.0!