Pentatone, nieuwe iOS synth app van Arithmophone

De Arithmophone Pentatone is een nieuwe iOS muziekapp met een makkelijk bespeelbaar pentatonisch toetsenbord en een ingebouwde synthesizer.

Pentatone is beschikbaar in de Apple App Store: Pentatone App - App Store, voor iPhones en iPads met iOS 15 of hoger.
De app is volledig gratis (geen in-app aankopen, geen advertenties of tracking).

De meeste iOS-muziekapps bieden je pianotoetsen of een grid-interface. Pentatone heeft een andere aanpak, geoptimaliseerd voor de ergonomie van touchscreen-apparaten en geïnspireerd door instrumenten als de kora en de mbira. Daarbij heeft de app een slim toonladdersysteem, dat alle gangbare pentatonische toonladders bevat én een aantal minder gebruikelijke ontsluit.

Kenmerken van Pentatone:
- Een makkelijk bespeelbaar keyboard, gesplitst voor dubbelhandig spelen
- Een eigen synth-engine op basis van AudioKit (binaurale 2x2-operator-FM met stereo detune, resonant filter, delay en reverb)
- 25 presets met macro-sliders voor sound en ambiance
- Polyfone aftertouch
- Een origineel pentatonisch toonladdersysteem met 9 selecteerbare toonladders, in standaard stemming of in just intonation (reine stemming)

Demovideo:

Attachments

• Pentatone on iPad frame.png
    Pentatone on iPad frame.png
    40,5 KB · Bekeken: 3.194
Leuke app, ik hou wel van minimalistische interfaces die je niet in de weg zitten en dat is behoorlijk gelukt.
Is het intentioneel dat je op de noot die je het eerst aanraakt blijft 'plakken'? Misschien ligt het aan mij, maar ik heb de neiging te gaan strummen zoals op een Omnichord ;)

Dat lijkt me een heel gezonde neiging :) Het is intentioneel in zoverre dat ik nog geen manier heb gevonden om 'strumbaarheid' te combineren met de expressie per toets (als je je vingers heen en weer beweegt verandert de toon en/of de pitch, al naar gelang de preset. Ik heb me onlangs laten vertellen dat het in principe wel mogelijk zou moeten zijn om het allebei te hebben, dus deze staat op mijn lijstje voor versie 2.0!

Dat lijkt me een heel gezonde neiging :) Het is intentioneel in zoverre dat ik nog geen manier heb gevonden om 'strumbaarheid' te combineren met de expressie per toets (als je je vingers heen en weer beweegt verandert de toon en/of de pitch, al naar gelang de preset. Ik heb me onlangs laten vertellen dat het in principe wel mogelijk zou moeten zijn om het allebei te hebben, dus deze staat op mijn lijstje voor versie 2.0!
Ah, dat is natuurlijk wel lastig. Je zou kunnen overwegen een soort detectie te maken of de eerste beweging die je maakt horizontaal of verticaal is en dan of bend of strum in te zetten. Maargoed, het kan makkelijk klinken en lastig te maken zijn en ik voel me niet entitled of zo, het was maar een observatie ;). Vind het al top dat je dit appje vrijgegeven hebt.

Ha, dit soort observaties zijn me juist heel erg welkom hoor! Wat er lastig aan is, is niet zo zeer de detectie van beweging binnen de toets, maar het feit dat je voor een strum de noot eigenlijk moet laten eindigen op het moment dat de vinger van de toets af beweegt (alles uit laten klinken werkt alleen voor geluiden met de sustain op 0), terwijl je dat op een touchscreen best snel ook per ongeluk/onbewust doet als je enthousiast aan het sliden bent binnen de toets - maar er schijnen dus wel slimmigheidjes voor te zijn, ik ga er bij gelegenheid een keer in duiken.

Back