HP maten

SynthJuttemis

Ingeburgerd
Ik heb merk iets op. Mijn eerste Eurorekje is 2*64HP, in 6U. De rails heb ik op maat besteld. Nu heb ik vandaag eindelijk beide regels van dit rekje vol, maar over 1 ding verbaas ik me. Ik heb er 2*65HP aan modules in zitten! Is dit normaal dat module makers net iets kleiner gaan zitten met hun maatvoering dan de officiële X*5,08mm?

Volgens mij kon ik in de arturia rack brute ook 1hp extra kwijt, boven en onder. Zocht af en toe dan ook op oneven hp’s :)

Ik verwacht eerder dat het afsnijden/-knippen (of hoe dat ook heet) van je rails wat minder nauwkeurig is gedaan... als in, dat de makers ervan liever een iets ruimere maat hanteren als marge. Het zou namelijk lullig zijn als blijkt dat je net 63,87 HP hebt... better safe than sorry, zeggen ze dan.

Ik heb even nagegaan wat er gebeurd is. Op wikipedia vind ik: 1HP=5,08mm. De rails die ik gekocht heb werd als 64HP/326mm aangeduid. Dat zou alweer een dikke 5,09mm per HP zijn, iets langer dus. In werkelijkheid zijn de rails al snel een halve mm langer. Als ik dat terug reken naar officiële maat in HP krijg ik: 326,5mm/5,08mm betekent dan 64,27HP. Hier zit dus ongeveer 1/4 HP 'winst'. Het lijkt er dus op dat module fabrikanten allemaal met negatieve toleranties werken om hun modules passend te krijgen en deze opgeteld over een bepaalde lengte een praktische HP maat oplevert die kleiner is de officiële. Fine by me, ik heb er een 3 HP module tussen gefrummeld.

Back