Gates genereren per trigger

Als ik me niet vergis is dit precies wat je zoekt:

edit: bijna precies, heeft er maar 2 ipv 3.
Ja perfect! Natuurlijk weer ladik. Ik heb er nog niks van maar lijkt echt prima collectie aan eurorack tools. Jammer van die draak van een web store. Mss toch maar eens aan gaan zitten.

heb je het nu al geprobeerd met die envy? want volgens mij is dat gewoon het simpele antwoord hoor.
ff proberen kost niks. anders met elke ad module makkelijk te doen, zoals o.a. @stoter al aangaf.
met cv input voor decay nog leuker natuurlijk.

Het probleem dat we proberen op te lossen is dat de envelope geen sustain fase heeft als je m met een trigger aan stuurt. Met een gate van een langere duur heeft de envelope wel een sustain fase.

Ik zie nog steeds niet in hoe je dat met alleen een envelope oplost.

dan gebruik je toch gewoon de decay of de release?
Ja het zal aan mijn onervarenheid liggen maar ik begrijp dus niet hoe je van een neergaande lijn, wat zowel decay als release zijn, een constant signaal van +5v maakt met lengte t in seconden. Wie weet komt dat begrip later nog.

Veel ADSR modules hebben een gate die duurt van de trigger tot aan het eind van de Release.
Of dat je de Sustain tijd kan instellen, in dat geval kan je Attack 0ms maken, de Decay ook 0ms, de Sustain tijd zolang als je wilt de Sustain amplitude op 5volt en de Release ook weer op 0ms.
Dan krijg je een ~blokgolf die duurt zolang de Sustain periode duurt en met een amplitude van de Sustain amplitude setting.

Veel ADSR modules hebben een gate die duurt van de trigger tot aan het eind van de Release.
Of dat je de Sustain tijd kan instellen, in dat geval kan je Attack 0ms maken, de Decay ook 0ms, de Sustain tijd zolang als je wilt de Sustain amplitude op 5volt en de Release ook weer op 0ms.
Dan krijg je een ~blokgolf die duurt zolang de Sustain periode duurt en met een amplitude van de Sustain amplitude setting.
Bedoel je nu te zeggen dat de S knop (of CV) de lengte van de S fase bepaalt? Ik begreep van uitleg over envelopes dat de S waarde een percentage is van de signaalsterkte op einde A/begin D en dus niet de lengte bepaalt. Deze lengte komt voort uit de lengte van de inkomende gate. Het Lan natuurlijk zijn da ik de theorie niet beheers, in dat geval hoor ik het graag.

Het probleem dat we proberen op te lossen is dat de envelope geen sustain fase heeft als je m met een trigger aan stuurt. Met een gate van een langere duur heeft de envelope wel een sustain fase.

Ik zie nog steeds niet in hoe je dat met alleen een envelope oplost.
Bij de 281T (AD envelope) :
  • Als je een AD‑envelope (Attack–Decay)gebruikt wordt bij die trigger eerst snel het niveau omhoog (attack) en weer naar nul (decay). De Decay ‑tijd bepaalt dus hoe lang de uitgangs gate praktisch hoog blijft: langedecay = langere tijd dat het signaalhoorbaar/actief is; korte decay = kortgeluid. één korte triggerpulse is dus genoeg om de hele AD‑curve te starten;je hoeft geen langere gate of pulse te geven. De envelope genereert zelf de langere uitstroom na de korte trigger. Er zitten switches op waarbij je kan instellen dat je of a) per pulse/trigger signaal de AD sequence activeert of b) de tijd van de pulse of gate laat meedoen, dus bij een lange puls aka gate kan je bij de decay tijd dus optellen (langere puls tijd in dan de ingestelde decay tijd= continu uit.
  • of C) hij gaat zodra Éen pulse signaal is binnen gekomen in een loop, waarbij de decay tijd de loop tijd wordt totdat je de schakelaar weer omflipt.

Ja het zal aan mijn onervarenheid liggen maar ik begrijp dus niet hoe je van een neergaande lijn, wat zowel decay als release zijn, een constant signaal van +5v maakt met lengte t in seconden. Wie weet komt dat begrip later nog.

Je hebt gelijk, strikt genomen vraag je naar een horizontale lijn. Maar in de praktijk bereik je hetzelfde effect met die neergaande lijn - zij het op wat hogere standen.

Snelle google-fu gedaan, de XAOC Devices Zadar zou het record hebben met een decay/release tijd van zo'n 30 minuten, met de Make Noise Maths op een tweede plaats met een fall-tijd van ongeveer 25 minuten.

Maar je punt blijft staan, da's nog steeds geen sustain. Echter misschien wél wat je zoekt. Dacht ik. Maar lees interessante andere oplossingen, in eurorack genoeg wegen die naar Rome leiden.

Ik reageerde op uitspraken waarin naar mijn idee de suggestie werd gewekt dat je met de simpele ADSR envelopes die TS
  • Als je een AD‑envelope (Attack–Decay)gebruikt wordt bij die trigger eerst snel het niveau omhoog (attack) en weer naar nul (decay). De Decay ‑tijd bepaalt dus hoe lang de uitgangs gate praktisch hoog blijft: langedecay = langere tijd dat het signaalhoorbaar/actief is; korte decay = kortgeluid. één korte triggerpulse is dus genoeg om de hele AD‑curve te starten;je hoeft geen langere gate of pulse te geven. De envelope genereert zelf de langere uitstroom na de korte trigger. Er zitten switches op waarbij je kan instellen dat je of a) per pulse/trigger signaal de AD sequence activeert of b) de tijd van de pulse of gate laat meedoen, dus bij een lange puls aka gate kan je bij de decay tijd dus optellen (langere puls tijd in dan de ingestelde decay tijd= continu uit.
  • of C) hij gaat zodra Éen pulse signaal is binnen gekomen in een loop, waarbij de decay tijd de loop tijd wordt totdat je de schakel

• of C) hij gaat zodra Éen pulse signaal is binnen gekomen in een loop, waarbij de decay tijd de loop tijd wordt totdat je de schakelaar weer omflipt.
Ik bedoelde natuurlijk de ADSR envelopes die TS al heeft. Ik plaatste eerder ook al een voorbeeld van andere Doepfer envelope modules die een gate out hebben.

Je hebt gelijk, strikt genomen vraag je naar een horizontale lijn. Maar in de praktijk bereik je hetzelfde effect met die neergaande lijn - zij het op wat hogere standen.

Snelle google-fu gedaan, de XAOC Devices Zadar zou het record hebben met een decay/release tijd van zo'n 30 minuten, met de Make Noise Maths op een tweede plaats met een fall-tijd van ongeveer 25 minuten.

Maar je punt blijft staan, da's nog steeds geen sustain. Echter misschien wél wat je zoekt. Dacht ik. Maar lees interessante andere oplossingen, in eurorack genoeg wegen die naar Rome leiden.
Ik geloof fat ik begrijp waar dit heen gaat. Is er een universeel geaccepteerde voltage waarde die de drempel is voor een module die gate in vraagt om deze als hoog te interpreteren? Feitelijk is de decay dan functioneel een open gate zolang hij boven deze waarde zit. Om de t te bepalen zoek je dan naar het snijpunt van de horizontale lijn die deze drempel waarde representeert en de werkelijke dalende lijn van het signaal in decay fase. Op dit snijpunt flipt de interpretatie dan van aan naar uit. Wel moeilijk dan om met enige precieze een gewenste t te bereiken.

Feitelijk is de decay dan functioneel een open gate zolang hij boven deze waarde zit.

Feitelijk geeft de decay release* dan een open VCA (of filter, of lowpass gate) zolang hij (mega-traagggg) daalt.

De gate (of trigger) tikt dan (relatief kort) de envelope op z'n schouder om de VCA (relatief lang) open te zetten.

In mijn suggestie is het gate --> release van de envelope --> VCA. Als ik jou goed snap, denk jij aan envelope als gate --> sustain van een volgende envelope --> VCA. Vandaar dat we misschien wat langs elkaar gaan. Ik laat het hele sustain-verhaal achterwege.

* release, want decay kan bij korte (of geen) sustain afgekapt worden, wat nog werd benoemd (ik was wat slordig met de termen, my bad)

Laatst gewijzigd:
Is er een universeel geaccepteerde voltage waarde die de drempel is voor een module die gate in vraagt om deze als hoog te interpreteren?
In eurorack is dat +5v maar in verschillende systemen worden weer verschillende voltages gebruikt. Bv de gate van de Arp2600 die +10v gebruikt of buchla +10v of soms zelfs +15v...

Maar goed ook al is de standaard +5v een module zou ook met minder volts kunnen triggeren.

Het enige met de benoemde test is hopen dat je trigger niet te kort is.

Met VCV-rack kan je trouwens naar hartelust uitproberen wat voor jou werkt.

En het praat wat makkelijker.

Hier wat ik in gedachten had. Geel is gate/trigger, rood is CV, blauw is audio. In het tweede stukje moduleer ik met CV uit een sequencer de release tijd van de envelope.

Niet dat dit dé oplossing is - dat bepaal jij - maar dan kan je misschien wat makkelijker volgen wat de ADR-suggestie is.

Back