Gates genereren per trigger

Feitelijk geeft de decay release* dan een open VCA (of filter, of lowpass gate) zolang hij (mega-traagggg) daalt.

De gate (of trigger) tikt dan (relatief kort) de envelope op z'n schouder om de VCA (relatief lang) open te zetten.

In mijn suggestie is het gate --> release van de envelope --> VCA. Als ik jou goed snap, denk jij aan envelope als gate --> sustain van een volgende envelope --> VCA. Vandaar dat we misschien wat langs elkaar gaan. Ik laat het hele sustain-verhaal achterwege.

* release, want decay kan bij korte (of geen) sustain afgekapt worden, wat nog werd benoemd (ik was wat slordig met de termen, my bad)
Het begon omdat ik me zat af te vragen of je muziek kan maken van enkel ruis. Ik stelde me dat voor als meerdere lagen van verschillende smaken die ritmisch vooral overlappen en mss interfereren of zo. Dus toen dacht ik, ik moet een mechanisme om een stel parallelle kanalen met gates-->envelope-->VCA aansturen. Toen kon ik niet duidelijk resultaat boeken met modules vinden die dat doen. Er blijken er een paar te zijn maar meerdere mensen zeiden gebruik een enveloppe als gate signaal toen ik het vroeg hier. Zodoende.

Bedoel je nu te zeggen dat de S knop (of CV) de lengte van de S fase bepaalt? Ik begreep van uitleg over envelopes dat de S waarde een percentage is van de signaalsterkte op einde A/begin D en dus niet de lengte bepaalt. Deze lengte komt voort uit de lengte van de inkomende gate. Het Lan natuurlijk zijn da ik de theorie niet beheers, in dat geval hoor ik het graag.
Ik had eens een getriggerde ADSR nodig en meestal ontwerp en bouw ik mijn modules zelf. Om een bepaalde lengte te krijgen moest ik iets doen met de Sustain tijd, en dacht dat anderen het ook zo deden.
My bad 🫣

Met VCV-rack kan je trouwens naar hartelust uitproberen wat voor jou werkt.

En het praat wat makkelijker.

Hier wat ik in gedachten had. Geel is gate/trigger, rood is CV, blauw is audio. In het tweede stukje moduleer ik met CV uit een sequencer de release tijd van de envelope.

Bekijk bijlage 3873754

Niet dat dit dé oplossing is - dat bepaal jij - maar dan kan je misschien wat makkelijker volgen wat de ADR-suggestie is.
Overigens en wellicht niet geheel toevallig, komt dit ook redelijk overeen met mijn huidige muzikale niveau op de synth :')

In eurorack is dat +5v maar in verschillende systemen worden weer verschillende voltages gebruikt. Bv de gate van de Arp2600 die +10v gebruikt of buchla +10v of soms zelfs +15v...

Maar goed ook al is de standaard +5v een module zou ook met minder volts kunnen triggeren.

Het enige met de benoemde test is hopen dat je trigger niet te kort is.
Modules met Schmitt triggers (vaak bij Joranalogue bv) hebben vaak al genoeg aan 2v

Intussen ben ik een stukje verder. Gates op basis van triggers is nog steeds zeldzaam lijkt het, maar je hebt ze nodig om uberhaupt lekker van je envelopes gebruik te kunnen maken. Ik ontdekte vandaag Larix Elektro. Wat een mooie set tools zeg. Inclusief trigger en gate generatie, delay, looping, alles wat je zoekt.

Misschien een gekke vraag maar is een uitgebreide envelope generator niet iets zodat je met je triggers of cv allerlei verschillende ADSR envelopes kan genereren in één module of pak ik dit verkeerd op?
Er zijn er meerdere natuurlijk, ik heb een Klavis Quadigy die je zowel on the fly voor live situaties kan bedienen maar ook bepaalde cycli kan programmeren, presets instellen zodat je vlot aan de gang bent, je kan heel uitgebreid je ADSR curves naar smaak instellen en er is een uitgebreide cv matrix, pre delay en nog meer, misschien zoek je dit niet maar ik post het toch maar even.
Hier twee uitgebreide videos voor de mogelijkheden; video 1 en video 2

Laatst gewijzigd:
Intussen ben ik een stukje verder. Gates op basis van triggers is nog steeds zeldzaam lijkt het, maar je hebt ze nodig om uberhaupt lekker van je envelopes gebruik te kunnen maken. Ik ontdekte vandaag Larix Elektro. Wat een mooie set tools zeg. Inclusief trigger en gate generatie, delay, looping, alles wat je zoekt.

Je hebt ze zeker niet nodig en ze zijn ook niet zeldzaam, tevens staat dit topic vol met methodes om dat te doen! Als je nieuw bent in Eurorack (maar eigenlijk alles) en je tegen een muur oploopt dat iets niet bestaat, kan, gangbaar is en je denkt dat je dat echt nodig hebt is de kans veel groter dat je zelf iets mist of dat dingen net wat anders gaan dan je zelf dacht, je bent immers nog aan het leren. Met als eerste oplossing gelijk naar nieuwe producten te zoeken doe je jezelf te kort, je kunt nu ook al gates van triggers maken in je huidige rack, zoals met de envelope methode eerder beschreven. Oplossingen kopen kan altijd, maar daar leer je maar weinig van.

Je hebt ze zeker niet nodig en ze zijn ook niet zeldzaam, tevens staat dit topic vol met methodes om dat te doen! Als je nieuw bent in Eurorack (maar eigenlijk alles) en je tegen een muur oploopt dat iets niet bestaat, kan, gangbaar is en je denkt dat je dat echt nodig hebt is de kans veel groter dat je zelf iets mist of dat dingen net wat anders gaan dan je zelf dacht, je bent immers nog aan het leren. Met als eerste oplossing gelijk naar nieuwe producten te zoeken doe je jezelf te kort, je kunt nu ook al gates van triggers maken in je huidige rack, zoals met de envelope methode eerder beschreven. Oplossingen kopen kan altijd, maar daar leer je maar weinig van.
Ik ben halverwege je tekst gestopt met lezen 🤣

Ik ben halverwege je tekst gestopt met lezen 🤣

En dat vond je nodig om mij te laten weten omdat? :? Je stelt een vraag, ik neem de moeite om te antwoorden en als resultaat voel ik me gekwetst, lekker dan.

Laatst gewijzigd:
Misschien een gekke vraag maar is een uitgebreide envelope generator niet iets zodat je met je triggers of cv allerlei verschillende ADSR envelopes kan genereren in één module of pak ik dit verkeerd op?
Er zijn er meerdere natuurlijk, ik heb een Klavis Quadigy die je zowel on the fly voor live situaties kan bedienen maar ook bepaalde cycli kan programmeren, presets instellen zodat je vlot aan de gang bent, je kan heel uitgebreid je ADSR curves naar smaak instellen en er is een uitgebreide cv matrix, pre delay en nog meer, misschien zoek je dit niet maar ik post het toch maar even.
Hier twee uitgebreide videos voor de mogelijkheden; video 1 en video 2
Ik ben er even in gedoken. Dit is voor mij zeker wel een deel. Ik heb al een eenvoudigere enveloppe generator die op triggers werkt gevonden. Maar ik wil eigenlijk wel meer er mee. Bijvoorbeeld een VC switch aan, uit of om zetten. Zo kan ik bijvoorbeeld schakelen tussen 2 verschillende sequencer kanalen om hars te genereren. Thanks voor de tip.

In ander nieuws een heel handig forum lid heeft aangeboden zelf een module te maken met drie kanalen trigger to gate voorzien van VC voor de duur. Ik heb er nu al voorpret van dat die zo in mn rek zit.

Back