Red Tape (hmm, m’n beste productie so far? :-)

Dorian Urac

Aaaaaarrghhhhh!!!
Nee, dit is niet m’n meest catchy liedje, maar qua mix en productie ben ik ein-de-luk een keer 200% tevreden :)
Schiet er vooral op.

Akoestische opnames
De akoestische Western gitaar is weer zelf ingespeeld; opgenomen met een stereo paar Neumann KM184s.
M’n zang is opgenomen met een Austrian Audio OC18. Af en toe trekt er een –1oct pitch shifter open.

Softsynths
UAD Rhodes, M-Tron Pro Orchestron, UVI brass organ, Audiothing LatinPercussion, OT Sine crash rolls & conga + AD2 crashes.

Nope, geen elektrische gitaar
Die ruige elektrische lead gitaar vanaf 2.32 is stiekem een UAD Rhodes met feedback door een gitaar amp 8)

Meer van dit?
Deze en m’n vorige song “Wake up” beginnen naar een eigen stijltje te neigen.
Wat vinden jullie? Albumpje bouwen met soortgelijke songs?

Groet, Dorian :doei:

Red tape artwork.jpg

Laatst gewijzigd:
Vet, heel mooie set geluiden.
Mooie track ook.
Gewoon supper vet.

Die 1 octaaf lager vind ik niet zo.
Die zit soms ook echt bij de kick in de weg.
Wellicht toch een highpass erop en wat zachter of beter nog een andere hoogte zingen?

sinds wanneer heb je 2 KM184's ?
Ik ben daar allang heel tevreden mee. Geweldig op akoestische gitaar.

Die 1 octaaf lager vind ik niet zo.
Die zit soms ook echt bij de kick in de weg.
Wellicht toch een highpass erop en wat zachter of beter nog een andere hoogte zingen?
Die weggedrukte kicks is een goed punt. Die min 1 oct. ga ik er echter inhouden, want da’s een smaakkeuze.
Wat ik wél kan doen is inderdaad wat ruimte in ’t laag vrijmaken met bijv. trackspacer.

eens dat die -1oct op de vocal niet zo mooi is, hij komt vrij direct en hard op e
En dus de pitch shifter ook ietsje zachter zetten. Da's indrdaad wel beter denk ik. Thanks!

sinds wanneer heb je 2 KM184's ?
15 jaar geleden gekocht toen ik voor een project een harpiste moest opnemen.

Ik heb die set onlangs “herontdekt” voor subtiel pingelwerk, omdat je dan elk detail hoort. Bij wat steviger strumming met nagels of plectrum vond ik ze altijd te crispy. Dan liever m’n Voodoo ribbon mic met een wat meer warm karakter, en dan als hengel op de kast en een KM184 op de 12de fret. Maar ook dat is niet ideaal vanwege verstoorde stereo balans. ‘k Ben dus stiekem nog steeds op zoek naar goede – enigszins betaalbare – microfoons voor Western guitar strumming. Wat is jouw ervaring met mics en akoestische gitaar? Welke opstellingen of mics werken wel/niet?

Ik neem bijna altijd met de km184's op. Die door de ADL600 buizen pre's klinken erg goed. In een stereo driehoek.
Hoe goed de opname is hangt ook veel af van hoe nieuw de snaren zijn.

Ik heb ook een set shure ksm137's maar de Neumans zijn net wat fijner.

Helemaal top, 'the ball is in the corner!' Nee zou er niks meer aan veranderen zelf. Ik vind die lage octaaf onder je stem juist vet. Het geeft je iets onheilspellends wat het hele nummer complimenteert. Heel mooi gitaar spel, super lekkere akkoorden. :okdan:

Ik vind die lage octaaf onder je stem juist vet.
Yes, precies! Da's ook mijn mening. Onheilspellend zeg je... hm, me like 8) Die basstem mag alleen wel wat minder botsen met de kick. Ik zal van de week een nieuwe versie mixen en hier uploaden. Qua sfeer zal ie intact blijven.

Probeer de kick eens in dezelfde toonsoort te pitchen als die lage octaaf. Daarna indien nodig wat hoog er van af filteren.

Mooi nummer! Vind de "retro-crackles" wat minder, voelt altijd wat geforceerd ofzo.. maar ja, het draagt wel degelijk bij aan de sfeer en ik zou zo geen alternatief weten.. Pitch shifed stem mag inderdaad zachter in de mix. Gitaaropnames zijn goed gelukt, en je stem is wat minder "snikkend" dan voorheen, wat prettig luistert. Lekker bezig man!

Ik neem bijna altijd met de km184's op. Die door de ADL600 buizen pre's klinken erg goed.
Van hardware preamps weet ik zo goed als niks af. Ze gaan bij mij door standaard Midas preamps op m'n consoletje. Die schijnen wel zeer okay te zijn las ik ergens. In de DAW gooi ik er meestal wel nog wat virtuele preamps / tubes / saturatie e.d. overheen.

Probeer de kick eens in dezelfde toonsoort te pitchen als die lage octaaf. Daarna indien nodig wat hoog er van af filteren.
Oh da's nog een goeie om te proberen. Meestal pitch ik m'n drums wel, maar wellicht kan er nog wat gefinetuned worden. Super! :okdan:

Vind de "retro-crackles" wat minder, voelt altijd wat geforceerd ofzo.. maar ja, het draagt wel degelijk bij aan de sfeer en ik zou zo geen alternatief weten..
Haha in my defense: die crackles zijn "echt". Zit ingebakken in de originele Orchestron opnames, gesampeled door GForce voor Mtron-pro 8>

Dit coole ding dus:

Die weggedrukte kicks is een goed punt. Die min 1 oct. ga ik er echter inhouden, want da’s een smaakkeuze.
Wat ik wél kan doen is inderdaad wat ruimte in ’t laag vrijmaken met bijv. trackspacer.

En dus de pitch shifter ook ietsje zachter zetten. Da's indrdaad wel beter denk ik. Thanks!

15 jaar geleden gekocht toen ik voor een project een harpiste moest opnemen.

Ik heb die set onlangs “herontdekt” voor subtiel pingelwerk, omdat je dan elk detail hoort. Bij wat steviger strumming met nagels of plectrum vond ik ze altijd te crispy. Dan liever m’n Voodoo ribbon mic met een wat meer warm karakter, en dan als hengel op de kast en een KM184 op de 12de fret. Maar ook dat is niet ideaal vanwege verstoorde stereo balans. ‘k Ben dus stiekem nog steeds op zoek naar goede – enigszins betaalbare – microfoons voor Western guitar strumming. Wat is jouw ervaring met mics en akoestische gitaar? Welke opstellingen of mics werken wel/niet?
Mischien is dit wat NoHype Audio Products: Quality Affordable Audio Equipment kleine Belgische ribbonmicrofoon bouwer. Je kan ze ook met lundahl Transformers krijgen. En ze zijn betaalbaar. Zeker voor ribbons. En heel veel filmpjes van geluidsvoorbeelden erbij van de diverse microfoons en diverse instrumenten. Ik heb er nog geen maar wil er nog wel een keer 1.

Ik dacht dat als je een SC link kleeft, en je kort m NIET in, hij gewoon speelt in de SF pagina. Kort je m in, dan niet.

Mischien is dit wat NoHype Audio Products: Quality Affordable Audio Equipment kleine Belgische ribbonmicrofoon bouwer. Je kan ze ook met lundahl Transformers krijgen. En ze zijn betaalbaar. Zeker voor ribbons. En heel veel filmpjes van geluidsvoorbeelden erbij van de diverse microfoons en diverse instrumenten. Ik heb er nog geen maar wil er nog wel een keer 1.
Oh wauw, da's inderdaad iets, en betaalbaar ook. Die NOHYPE Audio LRM-V is wel de sound die ik zoek. Mooi ronde vintage klank. Dank voor de tip!

Ik dacht dat als je een SC link kleeft, en je kort m NIET in, hij gewoon speelt in de SF pagina. Kort je m in, dan niet.
Ik kort 'm altijd in, om zo wat meer verkeer op SC te krijgen. Want de laatste tijd lijkt het daar rustiger en rustiger te worden.

Laatst gewijzigd:
Hopla, nieuwe upload met daarin subtiel verwerkt jullie opmerkingen:

- Bassdrum ietsje hoger gepitched voor meer definitie;
- Pitch shifted vocals 2,5 DB zachter, maar... nog steeds aanwezig als prominent effect want ik vind 'm zelf te mooi :) ;
- Extra sidechain multiband compressie op o.a.:
- Bassdrum sidechain into basgitaar;
- Bassdrum sidechain into pitch shifted vocal;
- Bassguitar sidechain into pitch shifted vocal.

De bassdrum komt er nog steeds niet overal 100% bovenuit wanneer de pitch shifted vocals klinken, maar wel een stuk beter zo. En dat hoeft ook niet, want het is geen EDM :D

Bedankt allen voor het meedenken! :W
Laat het vooral weten als je nog iets opvalt.

Grrrr, Dorian

Back