Voorzien van een een nieuwe G2 8-core processor met vier keer de prestaties van de vorige generatie,
is MPC Key 37 G2 gebouwd om grotere sessies en complexere producties aan te kunnen.
Van volledige arrangementen tot gelaagde composities.
En de steptoetsen.. Dat is op de XL wel geweldig uitgewerkt.. ook nog een potmeter.. maar alles heeft z'n prijs.
Geen klachten trouwens over de MPC ONE og.. als een sequencer en sampler, dat wat een MPC eigenlijk met name altijd deed, kon ik me er prima mee vermaken en nooit tegen CPU of geheugen limieten aangelopen. Je project helemaal volzetten met van alles en nog wat en dan saven.. ik probeerde het te beperken tot alleen dat wat ik echt gebruikte.
Ze hebben naderhand wel wat updates uitgebracht, extra synths en instruments, die oa sample based waren.. dan loop je snel tegen de (hardware)beperkingen aan. Maar het streefde volgens mij zo'n beetje alle samplers die destijds op de markt waren voorbij op gebied van werkgeheugen. Er bleef iig 1gb over voor opnames en samples.. Dat is toch lang niet verkeerd in vergelijk met een Digitakt bv.. Zelfs een Digitakt II heeft 400mb.
Aardig om te zien. Vind de grijze Key 37 kleur ook mooier dan de rode. Recentelijk een originele MPC key 37 gekocht, ik had kortstondig een MPC Sample (iets heel anders natuurlijk), maar wat me verbaast is dat als je simpele dingen wil op de MPC Key, dit erg eenvoudig is. Eigenlijk nog simpeler dan op de MPC Sample door het schermpje, extra knoppen en betere leesbaarheid. Je verliest portability. Dus ook al is de MPC Key in potentie heel ingewikkeld, in de praktijk vind ik het ideaal voor simpele beats. De kwaliteit van de synths, EPs, orgels vind ik ook ruim voldoende. Ze bedienen ook erg lekker, makkelijker dan iPad synths.
Ik vind die Oscillator toevoeging in Keygroups wel heel interessant, maar na het het updaten van mijn eerste generatie MPC Key 37 heb ik daar nu ook de beschikking over.
Mooie upgrades. In de juiste handen zeer krachtig en veelzijdig, voor mij bleek zo'n DAW in a box niet te werken. Ik hou het bij de eenvoud van de MPC Sample.
Toch mooi dat de update ook op de "oude" machines draait.
Akai blijft voortdurend bezig met updates en verbeteringen, zou menig ander fabrikant een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik vind dit ook wel weer prachtige en krachtige instrumenten.
Voorlopig ben ik nog blij met de o.g. Key 37 , maar Gas is altijd onvoorspelbaar.
Zo, die zijn weer goed aan de prijs.....
De behuizing lijkt (vrijwel) gelijk van beide t.o.v. de 'og' versie.
Beetje jammer dat we niet wat meer IO hebben gekregen voor die pricebump, maar goed, dan moet je (nog) een stapje dieper in de portemonnee graaien.
Ik vind ā¬925 (Volt prijs) voor die Key 37 G2 eigenlijk heel redelijk als je ziet wat je allemaal krijgt en wat erin zit. Akai is ook gewoon echt goede bouwkwaliteit meestal.
Ik vind de prijs niet onredelijk voor wat jer voor krijgt, maar zonder de nieuwe MPCe pads en/of step buttons vind ik het voor mezelf niet de moeite van aanschaffen waard.
De MPC Key is voor mij een muzikaal schetsboek, dus alleen meer plugins en audiokanalen kunnen draaien verleggen voor mij alleen grenzen die ik toch al niet naderde.
Het enige moment dat ik even baalde in de loopop video was toen hij over de nieuwe oscillator begon en dat blijkt gewoon in een OS update te zitten.
Wel een hele fijne toevoeging mijns inziens. Er zit een heel scala van oscillator types en golfvormen in en van wat ik er tot nu toe van heb gehoord ook erg bruikbaar. Dan kun je ook nog je eigen wavetables toevoegen.
Loopop noemde terloops een nieuwe functie die per sequens een andere maatsoort mogelijk maakt. Zo werken de seqencers van mijn Ensoniq SQ-80, TS-10 en ASR-10 ook. Het liefst heb ik deze mogelijkheid binnen een sequens, maar het is beter dan een maatsoort per project. Voor mij is die functie essentieel omdat ik vaak van maatsoort wissel. Ik kwam er vorige week achter dat versie 3 dit niet ondersteunde. Ik had daarom bijna mijn Live III te koop gezet. Gelukkig ben ik op mijn MPC X niet naar versie 3 overgegaan. Ik kan daar nog steeds binnen een sequens van maatsoort wisselen.
Die oscillatoren zijn een leuke aanvulling en gaan verder dan de standaard golfvormen maar ik denk niet dat ik ze ga gebruiken. Ik kan mijn aandacht op dat punt beter besteden aan de Waldorf Iridium.
Kan sinds OS3.6 al. Maar ik herinner me dat je dit alleens eerdr vroeg. In te stellen per sequence. Vervolgens kun je wisselen tussen 4/4 en 3/4 via Next Seq, neem ik aan..
Nou, eigenlijk alles: 5/4, 7/4, 9/8, etc. Een van mijn eerste tracks met de TR-707 was in 15/16 . Sindsdien vind ik het maar moeilijk om iets in 4/4 te maken.
Nou, eigenlijk alles: 5/4, 7/4, 9/8, etc. Een van mijn eerste tracks met de TR-707 was in 15/16 . Sindsdien vind ik het maar moeilijk om iets in 4/4 te maken.
Het aantal steps voor een pattern valt niet in te stellen en wordt afgerond per maat voor zover ik heb onderzocht. Maar wiskundig gezien kan dit gewoon.. zie video..
Maar als ik het goed heb geldt dan deze
maat-voering voor heel het project.
Je kunt dus niet van maat veranderen binnen een seq/project.
In versie 2.15.1 kan dit wel.
Maar als ik het goed heb geldt dan deze
maat-voering voor heel het project.
Je kunt dus niet van maat veranderen binnen een seq/project.
In versie 2.15.1 kan dit wel.
Je kunt toch een chain van Patterns maken? Het is per pattern in te stellen.. maar ik moet eerlijk bekennen dat ik in later OS ook niet zo productief meer ben geweest.. (neemt de MPC op schoot..)
Edit: ja dus. Gewoon een chain met alle time signatures die je maar wil.
Geen time signatures in patterns in te stellen.. maar ik heb nooit van het bestaan afgeweten.. 4/4 all the way..
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.